- Na najbliższe lata na odnowę torów i sieci mamy w Wieloletniej Prognozie Finansowej zagwarantowane ponad 120 mln zł, z czego w tym roku przeznaczymy 25 mln zł. Przeprowadzamy remonty, żeby jeździło się bezpieczniej i szybciej. Żeby komunikacja publiczna była niezawodna i komfortowa - mówi Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Widzimy, że z roku na roku coraz więcej pasażerów korzysta z transportu publicznego, w związku z tym warto wydawać te środki, żeby poprawiać standard obsługi pasażera. Z prowadzonych prac wynikać będą zamknięcia poszczególnych odcinków. Warto je jednak wykonywać, ponieważ z naszych wyliczeń wynika, że każdy remontowany odcinek przyspieszy przejazd o co najmniej 1 minutę - dodaje dyrektor ZTM.

Grunwaldzka/Grochowska

W poniedziałek, 2 lipca, rozpocznie się przebudowa przejazdu na skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej i Grochowskiej.

- Przejazd ten był zrobiony w starej technologii. Jest on zalany asfaltem i co kilka lat wymagał zmiany nawierzchni. Teraz torowisko zamontowane będzie nie na asfalcie, ale na płycie gumowej montowanej w torowisku i międzytorzu. W tej technologii wykonany jest m.in. przejazd na skrzyżowaniu ulic Winogrady i Armii Poznań przy Cytadeli. Tego typu rozwiązanie powinno zagwarantować wytrzymałość na około 15 lat, czyli dłużej niż torowisko w asfalcie czy na płycie betonowej - wyjaśnia Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.

Prace przy naprawie przejazdu potrwają od 2 do 15 lipca. W tym czasie na odcinku ul. Grunwaldzkiej od ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego do Junikowa kursować będą autobusy zastępcze T6.

- Trasa będzie obsługiwana przez tabor wysokopojemny, w takcie co 5 minut - zaznacza Piotr Snuszka.

W związku z remontem torowiska tramwajowego, nastąpią czasowe zmiany w organizacji ruchu w rejonie skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej. Nie będzie możliwości skręcania w lewo, ani przejazdu przez skrzyżowanie na wprost w ciągu ul. Grochowskiej.
Przejazd w kierunkach niedostępnych na skrzyżowaniu będzie możliwy z wykorzystaniem nawrotek za skrzyżowaniem - na wysokości wylotu ul. Włodkowica (dla chcących skręcić w kierunku ul. Bukowskiej lub Bułgarskiej) oraz nawrotki pomiędzy ul. Marszałkowską i Konfederacką (dla chcących skręcić w kierunku centrum lub ul. Hetmańskiej).
Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu będzie w tym czasie wyłączona, a prędkość maksymalna pojazdów będzie ograniczona do 30 km/h.

W poniedziałek, 16 lipca, tramwaje wrócą na swoje stałe trasy.

28 Czerwca 1956r.

Również w poniedziałek, 2 lipca, rozpocznie się przebudowa na trasie od skrzyżowania ul. Hetmańskiej z ul. 28 Czerwca 1956r. do pętli Dębiec. Na półtorakilometrowym odcinku wymieniona będzie cała sieć trakcyjna. W niektórych miejscach wymienione również będą podkłady i płyty. Na pętli z kolei zmodernizowany zostanie system sterowania zwrotnicami oraz stanie tablica informacji pasażerskiej.

Prace na ul. 28 Czerwca 1956r. potrwają do końca wakacji. W tym czasie z przystanku "Pamiątkowa", przez ulice Rolną i Wspólną, do pętli na Dębcu pojadą autobusy zastępcze T2. Będą one kursowały co 7,5 minuty.

Zmieni się organizacja ruchu. Zmiany polegać będą na czasowym zwężaniu krótkich odcinków jednego pasa ruchu ul. 28 Czerwca 1956 r. przy zachowaniu ruchu kołowego w obu kierunkach. Prace prowadzone będą etapami, a w miejscach wymiany słupów trakcyjnych konieczne będzie czasowe ograniczenie liczby miejsc postojowych.
Prędkość maksymalna pojazdów w rejonie prac będzie ograniczona do 30 km/h. Utrzymane zostaną dojazd i dojście do posesji.

Węzeł Półwiejska

Trwają prace na tzw. węźle Półwiejska, czyli skrzyżowaniu ulic Górna Wilda i Królowej Jadwigi.

- Musimy w tym miejscu wymienić zwrotnice i rozjazdy od strony ul. Górna Wilda do Królowej Jadwigi. Zwrotnica zjazdowa jest obecnie nieczynna, a zwrotnica najazdowa jest starego typu, sterowana z tramwaju. Obecnie nowe zwrotnice sterowane są w systemie ITS i taka też będzie zamontowana na tym skrzyżowaniu - zaznacza prezes MPK.

Tramwaje linii nr 1, 7 i 29 pojadą w tym czasie objazdem przez ul. Wierzbięcice.

7-8 lipca, przez dwa dni, potrwają prace na odcinku ul. Królowej Jadwigi pomiędzy ul. Wierzbięcice a ul. Górna Wilda. 

- Tam zwrotnice są w dobrym stanie technicznym, ale musimy zamontować nowe skrzynie napędowe dla systemu ITS - dodaje Wojciech Tulibacki.

Prace te realizowane są ze względu na poprawę bezpieczeństwa, ale także przejezdności tej trasy oraz skrętu z ul. Królowej Jadwigi w Górną Wildę i odwrotnie. Będzie ona wykorzystywana w momencie zamknięcia przejazdu tramwajów ul. Wierzbięcice, na który to remont miasto otrzymało dofinansowanie unijne. Trasa przez ul. Wierzbięcice, wraz z nowym torowiskiem na ul. Ratajczaka, będzie bowiem najkrótszą drogą łączącą centrum z Wildą.

- Wszystkie zaplanowane prace są bezwzględnie konieczne, żeby poprawić przejezdność i bezpieczeństwo oraz zmniejszyć awaryjność na tych odcinkach - podkreśla dyrektor ZTM.

Do połowy lipca część linii będzie zawieszona, a część zmieni swoje stacje końcowe. Na przykład "szóstka" zamiast na Junikowo pojedzie na os. Sobieskiego, a tramwaj linii nr 1 skończy swój bieg na placu Wielkopolskim.

Wszystkie te zmiany i komunikaty są dostępne na stronie www.ztm.poznan.pl

RB/biuro prasowe UMP