Zmianami objęte zostały dwa wloty skrzyżowania: zachodni - prowadzący od Ogrodów oraz południowy - od strony ul. Szamarzewskiego. Dotąd kierowcy jadący ul. Dąbrowskiego w kierunku centrum mieli do dyspozycji jeden pas do skrętu w lewo, jeden pas do jazdy prosto i jeden prawoskręt. Teraz dwa pasy od lewej strony służą do skrętu w ul. Żeromskiego, a pas prawy do jazdy prosto lub w prawo. Dzięki temu skręcające samochody nie powinny już blokować aut jadących na wprost.

Natomiast na ul. Przybyszewskiego dotychczasowy lewoskręt w ul. Dąbrowskiego zmieniono na pas do jazdy prosto. W związku z tym, aby dojechać na Ogrody należy albo  skorzystać z wcześniejszego lewoskrętu w ul. Bukowską  albo przejechać przez skrzyżowanie na wprost i na najbliższym kolejnym skrzyżowaniu (ul. Żeromskiego z ul. Św. Wawrzyńca) zawrócić lub skręcić w lewo w ulicę św. Wawrzyńca.

Na zmianach zyskają również rowerzyści. Wyznaczony zostanie przejazd rowerowy po zachodniej stronie przejścia dla pieszych przez ul. Dąbrowskiego (od strony Jeżyc) oraz ciąg pieszo-rowerowy od ul. Przybyszewskiego do ul. Długosza.

Skrzyżowanie Dąbrowskiego/Żeromskiego/Przybyszewskiego jest bardzo ważnym węzłem komunikacji publicznej i wprowadzone zmiany mają na celu przede wszystkim usprawnienie ruchu tramwajów i autobusów, przy okazji optymalizując warunki ruchu dla pojazdów indywidulanych.  Likwidacja skrętu w lewo z ul. Przybyszewskiego wprowadzi dodatkowe możliwości dla obsługi komunikacji publicznej, w szczególności dla kierunku od pętli Ogrody.

W październiku zeszłego roku, w ramach prac projektowych, wykonano pomiary ruchu.  Z badań wynika, że dla godzin szczytów komunikacyjnych na ul. Przybyszewskiego liczba pojazdów jadących na wprost waha się w przedziale 1100 – 1300 poj./h. - dodatkowo przed skrzyżowaniem występują duże kolejki, a dla skrętu w lewo to tylko 40 – 60 poj./h. Liczba pojazdów skręcających w lewo to średnio 2 pojazdy na cykl programu sygnalizacji.

Z pojedynczego pasa ruchu na ul. Przybyszewskiego na wprost przejeżdża ok. 600 pojazdów/h, a z pasa do skrętu w lewo tylko 60 pojazdów/h. Zmiana lewoskrętu na kierunek na wprost pozwoli wielokrotnie zwiększyć wydajność tego pasa ruchu i zmniejszyć ryzyko powstawania kolejek na całym wlocie ul. Przybyszewskiego.

W rejonie skrzyżowania zamontowano już oznakowanie pionowe, a na jezdniach pojawiło się tymczasowe oznakowanie poziome w kolorze żółtym. Nowy projekt organizacji ruchu został zatwierdzony przez Miejskiego Inżyniera Ruchu.  

Prace związane z wymianą oznakowania i przeprogramowaniem sygnalizacji świetlnej potrwają do końca października. Kierowców prosimy o zachowanie ostrożności i zwracanie uwagi na zmienione znaki.