Nie inaczej było w 2022 roku. Powstały wówczas kolejne odcinki ważnych tras rowerowych. Poznańska sieć tras rowerowych systematycznie się rozrasta i zachęca do korzystania z rowerów w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły. W 2021 roku długość infrastruktury rowerowej wynosiła 301,6 kilometrów, a na koniec ubiegłego roku było to 333,53 kilometrów (nie licząc 63,81 km alejek parkowych i chodników z dopuszczonym ruchem rowerowym).

Poniżej prezentujemy krótki opis wykonanych w minionym roku inwestycji. Zachęcamy do poczytania, a później korzystania z nowej infrastruktury!

Drogi dla rowerów w ramach Tramwaju na Naramowice

Ważne drogi rowerowe udostępniono rowerzystom w 2022 r. w ramach inwestycji Tramwaju na Naramowice: około sześć kilometrów tras między wiaduktem nad ul. Lechicką a ul. Błażeja. To trasa R1 z Programu Rowerowego.

Łącznie w ramach tej inwestycji powstało prawie osiem kilometrów infrastruktury rowerowej. Zadbano też o miejsca do parkowania rowerów. Przy przystankach tramwajowych zbudowano wiaty na rowery, na całej trasie nie brakuje stojaków rowerowych. 

Widok z lotu ptaka na część ronda Rataje. Jezdnie z samochodami, a pomiędzy nimi tramwaje

Infrastruktura w ramach przebudowy ronda Rataje

Rowerowe inwestycje były też ważną częścią zakończonej w 2022 r.  przebudowy ronda Rataje i okolicznych ulic - Jana Pawła II, Zamenhofa, Piłsudskiego, Krzywoustego. W 2022 r. oddano do użytku nowe drogi rowerowe po obu stronach ul. Krzywoustego, na odcinku od ronda Rataje do mostu Królowej Jadwigi (łącznie 1,2 km).

Zmiany na ul. Zwierzynieckiej i rondzie Kaponiera

Ważną inwestycją zrealizowaną w 2022 r. była budowa drogi dla rowerów na ul. Zwierzynieckiej, między ul. Gajową a rondem Kaponiera, o długości około 400 metrów oraz budowa nowego przejazdu rowerowego na rondzie Kaponiera. To również element tras z Programu Rowerowego. Dzięki nim powstało wygodne połączenie Jeżyc z centrum oraz łatwiejszy i szybszy przejazd rowerem przez rondo.

Dwukierunkowa droga dla rowerów po północnej stronie ul. Zwierzynieckiej będzie miała kontynuację na ul. Św. Marcin, gdzie w ramach Projektu Centrum również powstaną dwukierunkowe drogi rowerowe od ronda Kaponiera do al. Niepodległości. 

Rozbudowa Wartostrady

Wartostrada wydłużyła się o ważny, 160-metrowy łącznik pod mostem Przemysła I. Pozwolił on połączyć przebudowaną wzdłuż wschodniego brzegu rzeki Wartostradę z trasą pieszo-rowerową w ciągu południowej nitki ul. Hetmańskiej. Można nim wygodnie wjechać rowerem lub wejść pieszo na most Przemysła I. Nowe połączenie umożliwia dojazd np. do ronda Starołęka czy rozbudowujących się osiedli przy ul. Wagrowskiej. 

Przejazd przez ul. Hetmańską. Zdjęcia z drona. Po lewej stronie jezdnia, po środku czerwono zaznaczne drogi dla rowerów, po prawej chodnik i jezdnia

Rowerowe skrzyżowanie na ul. Hetmańskiej/Jarochowskiego

Ważną inwestycją dla mieszkańców Górczyna i Łazarza była przebudowa skrzyżowania na ul. Hetmańskiej i Jarochowskiego. Rowerzyści mogą teraz  przejechać z Górczyna przez Łazarz do centrum ulicami Jarochowskiego i Ułańską i dalej drogą rowerową wzdłuż ul. Grunwaldzkiej. Zrealizowano ostatni brakujący element trasy - możliwość przejechania rowerem w ciągu ul. Jarochowskiego przez skrzyżowanie z ul. Hetmańską.

Droga dla rowerów na ul. Szymanowskiego

W 2022 r. zakończyła się budowa drogi dla rowerów na ul. Szymanowskiego. Powstała wygodna, dwukierunkowa droga o długości 800 metrów między rondem na ul. Stróżyńskiego a trasą PST. Umożliwiła ona bezpieczny i komfortowy dojazd do tramwajów na trasie PST lub dalej, istniejącą trasą rowerową w kierunku centrum. 

Chodnik i pas rowerowy na ul. Złotowskiej

Nowa trasa rowerowa na ul. Złotowskiej

Wyczekiwaną przez mieszkańców Ławicy inwestycją była budowa brakującego odcinka drogi dla rowerów wzdłuż ul. Złotowskiej, między ul. Rezedową a Perzycką, o długości ok. 1,7 km. Chodnik i trasa rowerowa powstały po południowo-wschodniej stronie ul. Złotowskiej. Początek inwestycji to skrzyżowanie z ul. Rezedową, gdzie ścieżka połączyła się z istniejącym fragmentem wyprowadzonym z pobliskiego ronda. Na odcinku od ul. Rezedowej do Perzyckiej chodnik i droga rowerowa są rozdzielone, a na odcinku od ul. Perzyckiej do Miastkowskiej powstał ciąg pieszo-rowerowy. Dalej trasa połączyła się z infrastrukturą prowadzącą w stronę ul. Bukowskiej i centrum miasta. Skrzyżowania ul. Złotowskiej z innymi ulicami uwzględniają nową infrastrukturę, w ramach prac m.in. wyniesione zostało to z ul. Owczą.

Droga dla rowerów na ul. Kórnickiej

Kolejnym zrealizowanym projektem z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego była budowa dwukierunkowej drogi dla rowerów na ul. Kórnickiej, między ul. Piotrowo a mostem Rocha. To element trasy R10 z Programu Rowerowego. 

Wcześniej osoby poruszające się po północnej stronie ul. Kórnickiej na odcinku od ul. Piotrowo do mostu św. Rocha miały do dyspozycji ciąg pieszo-rowerowy, wykonany częściowo z płyt betonowych i czerwonej kostki. Teraz komfort poruszania się w tym miejscu uległ znacznej poprawie. Na wspomnianym odcinku wybudowano, oddzielone od siebie, nowy chodnik i dwukierunkową drogę rowerową. W ramach inwestycji wyremontowany został również łącznik pomiędzy ul. Kórnicką, a Wartostradą, w ciągu ul. Przystań. Zamontowano również licznik mierzący ruch rowerowy. 

Po lewej stronie chodnik, następnie pas zieleni z licznikiem rowerowym. Po prawej rowerzysta na drodze rowerowej i jezdnia z samochodem

Droga dla rowerów przy pętli Ogrody na ul. Dąbrowskiego

Ważny, 150-metrowy odcinek drogi dla rowerów powstał na ul. Dąbrowskiego, przy pętli Ogrody. To jeden z brakujących elementów trasy rowerowej R2 z Programu Rowerowego łączącej Jeżyce i Ogrody z Wolą, Smochowicami i Krzyżownikami. Drogę dla rowerów doprowadzono do skrzyżowania z ul. Szpitalną.

Połączenie Szczepankowa z Franowem

Droga dla pieszych i rowerzystów powstała na ul. Ługańskiej, pomiędzy ul. Ostrowską i  Szczepankowo. Ciąg pieszo – rowerowy po południowej stronie ul. Ługańskiej pozwolił połączyć istniejącą drogę dla rowerów na ul. Szczepankowo z  drogą dla rowerów prowadzącą na wiadukt Franowo. To realizacja zwycięskiego projektu z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego.

Łącznik Abrahama - Murawa

Nowa droga dla pieszych i rowerzystów połączyła dwie ulice na pograniczu Winograd i Naramowic - ul. Abrahama z ul. Lechicką, zapewniając pieszym i rowerzystom wygodne dotarcie do węzła Lechicka/Naramowicka. Otwiera to wiele opcji dalszej podróży – na południe ul. Murawa, na południe lub północ ul. Naramowicką/al. Praw Kobiet czy też ku Wartostradzie i wschodniemu brzegowi rzeki ul. Lechicką.

Była to realizacja zwycięskiego projektu z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego.

Po lewej stronie trawnik i drzewa. Środek to nawierzchnia łącznika, a po prawej stronie zieleń

Nowa nawierzchnia trasy rowerowej na ul. Lechickiej i Drodze Dębińskiej

Rowerzyści poruszający się pomiędzy nowym węzłem drogowym Lechicka/Naramowicka, a mostem Lecha zyskali w 2022 r.  wygodną, w pełni asfaltową drogę dojazdu do Wartostrady i wschodniej części miasta. Nawierzchnia z kostki betonowej została zastąpiona nowym, równym asfaltem. Wymieniona została także nawierzchnia zjazdów z ul. Lechickiej w stronę ogródków działkowych i fortu IVa oraz na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Tobruku. Poprawiono też bezpieczeństwo i wzajemną widoczność uczestników ruchu na zjazdach.  

Nową nawierzchnię otrzymała również popularna trasa rowerowa wzdłuż Drogi Dębińskiej na Wildzie. 

Prace na ul. Lechickiej i drodze Dębińskiej były prowadzone ze środków z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. 

Kolejne liczniki

Zamontowane zostały także nowe liczniki rowerowe. Obecnie w Poznaniu funkcjonują 33 liczniki, zainstalowane w 25 miejscach. Chociaż dane zbierane przez liczniki rowerowe mają charakter liczbowy, pozwalają również na jakościową analizę ruchu rowerowego. Pokazują między innymi jak rozkłada się natężenie ruchu jednośladów na przestrzeni dni i tygodni, jak zmienia się w zależności od pór roku, wydarzeń w kalendarzu (święta, długie weekendy, wakacje), a nawet pogody. Dane o liczbie rowerów, które przejechały przez instalację licznika są przesyłane do serwera – można je śledzić tutaj.