Konsultacje społeczne koncepcji budowy ul. Ożarowskiej prowadzone były drogą opiniowania internetowego. Z uwagi na obowiązujący stan epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 zorganizowanie otwartego spotkania z mieszkańcami nie było możliwe.

W ramach opiniowania do ZDM wpłynęły 42 wiadomości email, z których wyodrębniono 19 propozycji zmian do konsultowanej dokumentacji (część postulatów powtarzała się). Pisemne stanowiska przedstawiły również: Rada Osiedla Starołęka – Minikowo – Marlewo oraz Partnerstwo Lokalne „Dolina Głuszynki”.

Wszystkie uwagi przesłane przez mieszkańców zostały przeanalizowane przez ZDM i projektantów. Odpowiedzi na każdy z nich znajdują się w załączonej tabeli. Poniżej natomiast prezentujemy stanowiska wobec najczęściej pojawiających się zagadnień.

Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ul. Ożarowskiej i Łysogórskiej

Uczestnicy konsultacji zwracali uwagę na ograniczoną widoczność na przejściu dla pieszych przez ul. Ożarowską oraz nadmierną prędkość rozwijaną przez pojazdy jadące od strony ronda Minikowo. Wśród propozycji mieszkańców dotyczących tego miejsca pojawiała się konieczność zainstalowania sygnalizacji świetlnej, progów zwalniających, montaż barier przy przejściu dla pieszych czy też budowa ronda.

Dokumentacja będąca przedmiotem konsultacji nie obejmuje skrzyżowania ul. Ożarowskiej i Łysogórskiej. ZDM rozważa jednak rozszerzenie zakresu inwestycji na etapie opracowania projektu budowlanego jako kolejnego etapu przebudowy ul. Ożarowskiej na odcinku od ul. Czernichowskiej do ul. Łysogórskiej wraz z przebudową skrzyżowania. Inwestycja ta zostałaby zrealizowana po wybudowaniu konsultowanego odcinka lub w trakcie jego budowy w miarę możliwości finansowych miasta.

Zbliżenie projektowanej drogi do terenu 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego (BLT)

Wśród najczęściej pojawiających się propozycji znalazło się maksymalne możliwe przesunięcie projektowanej drogi w stronę ogrodzenia lotniczej bazy wojskowej.

Spośród trzech wariantów budowy ul. Ożarowskiej ZDM rekomenduje ten, w którym przebieg drogi jest najbardziej zbliżony do terenu 31. BLT. Ponadto konieczne jest zachowanie wymaganych odległości do terenów wojskowych, co ogranicza możliwość przesunięcia projektowanej drogi.

Zastąpienie wydzielonej drogi rowerowej i chodnika ciągiem pieszo-rowerowym

Zdaniem części uczestników konsultacji lepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie ciągu pieszo-rowerowego w miejscu osobnego chodnika i drogi rowerowej.

Połączenie ze sobą ruchu pieszego i rowerowego rodzi ryzyko pogorszenia bezpieczeństwa i z tego powodu nie jest zalecane. Ponadto budowa wydzielonej drogi rowerowej i chodnika są zgodne z obowiązującymi w Poznaniu Standardami Dostępności i Standardami Rowerowymi.

Zwężenie opaski oddzielającej jezdnię i drogę rowerową

Jednym z postulatów było zmniejszenie szerokości opaski pomiędzy jezdnią, a drogą dla rowerów lub ciągiem pieszo-rowerowym.

Szerokość projektowanego pasa rozdziału wynika z konieczności zachowania płynności geometrii drogi dla rowerów. Ponadto szerokość opaski umożliwia umiejscowienie na niej znaków, słupów i innych elementów infrastruktury drogowej z zachowaniem wymaganych przepisami parametrów drogi rowerowej i jezdni.

Nasadzenia zieleni pomiędzy jezdnią, a drogą rowerową

Mieszkańcy proponowali wykonanie nasadzeń drzew w pasie oddzielającym jezdnię od drogi dla rowerów.

Przyjęcie takiego rozwiązania oznaczałoby konieczność poszerzenia zakresu budowy o minimum 4 metry. Nasadzenia drzew zostaną zaprojektowane wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe.

Rondo na skrzyżowaniu ul. Ożarowskiej  i Czernichowskiej

Uczestnicy konsultacji proponowali, aby w ramach przebudowy skrzyżowania ul. Ożarowskiej i Czernichowskiej powstało w tym miejscu rondo.

Budowa ronda na skrzyżowaniu tych ulic oznaczałaby znaczne zajęcie terenów prywatnych. Ponadto nie przewiduje się znacznego wzrostu natężenia ruchu na powyższym skrzyżowaniu, stąd budowa ronda nie jest uzasadniona.

Załączona tabela uwzględnia również zanonimizowane postulaty i uwagi przesłane do ZDM przez właścicieli nieruchomości sąsiadujących z pasem drogowym ul. Ożarowskiej, które miałyby podlegać wykupowi.

Do pobrania:

Budowa ul. Ożarowskiej - odpowiedzi na uwagi mieszkańców