Pierwszy etap potrwa dwa dni, 7-8 września. Druga część prac zacznie się w poniedziałek, 9 września, i potrwa 10 dni.

Etap I: weekend 7-8 września

W najbliższy weekend (7-8 września) na rondzie Kaponiera prowadzone będą naprawy nawierzchni drogowej na przejazdach tramwajowych od strony ul. Św. Marcin i ul. Zwierzynieckiej. Od piątkowego wieczoru (godz. 22:00) do wczesnych godzin porannych w poniedziałek (godz. 4:00).

- Niemożliwy będzie przejazd przez tory na Kaponierze ulicą Roosevelta w obu kierunkach w relacji północ-południe. Prace w rejonie ronda prowadzone przez wykonawcę w ramach gwarancji, która kończy się w tym roku - wyjaśnia Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

W związku z pracami prowadzonymi na węźle Kaponiera ruch kołowy będzie odbywać się poprzez wyznaczone "zawrotki" - Objazdy wytyczono za przystankiem tramwajowym w ul. Św. Marcin oraz na ul. Zwierzynieckiej przy skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza. Sygnalizacja świetlna na rondzie zostanie wyłączona - mów Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu.

Równocześnie prowadzone będą naprawy gwarancyjne nawierzchni Drogowej torowiska na ul. Św. Marcin pomiędzy ulicą Gwarną i Ratajczaka. Roboty spowodują zmiany tras pięciu dziennych linii tramwajowych - 2, 5, 9, 13 i 16 -
oraz jednej nocnej (nr 201) i turystycznej "0". Nie będzie możliwy przejazd tramwajem przez śródmieście ul. Św. Marcin w kierunku Al. Marcinkowskiego. Prace przy torowisku nie będą miały wpływu na ruch samochodowy pomiędzy ul. Gwarną i Ratajczaka.

"Dwójka" pojedzie z Ogrodów ulicami Dąbrowskiego i Roosevelta, a potem przez ulice Towarową i Królowej Jadwigi. "Piątka" nie będzie dojeżdżać do Kaponiery, tylko skręci na moście Dworcowym w prawo i ul. Królowej Jadwigi dojedzie do ronda Rataje. "Dziewiątka" z pętli Piątkowska dojedzie z Kaponiery skąd przez Św. Marcin, Towarową i Królowej Jadwigi pojedzie na Wildę (powrót stałą trasą). "Trzynastka" będzie miała skróconą trasę z Junikowa do placu Wielkopolskiego (przez Gwarną i pl. Ratajskiego), natomiast "16" z ulicy Fredry pojedzie przez pl. Ratajskiego, pl. Wielkopolski, Estkowskiego i Wyszyńskiego do ronda Śródka i ul. Jana Pawła II (dalej po stałej trasie, w kierunku os. Sobieskiego bez zmian). Tramwaje nr 16 w sobotę będą kursowały częściej - co 10 minut.

W celu umożliwienia pasażerom ze Starołęki i Rataj dojazdu do śródmieścia zostaną uruchomione dodatkowe linie tramwajowe nr 23 i 25. Pierwsza dojedzie przez ulice: Zamenhofa, Kórnicką do Al. Marcinkowskiego, natomiast 25 wyruszy ze Starołęki przez Górny Taras Rataj i również dojedzie do Al. Marcinkowskiego. Przystanek końcowy będzie na wysokości hotelu Rzymskiego, natomiast początkowym, na trasie powrotnej na Starołękę, będzie ten przy
Galerii MM (tramwaj wycofa się bez pasażerów).

- Prace na Kaponierze i węźle Bałtyk pokazują jak przydatny będzie prawoskręt z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin. Mamy nadzieję, że prace prowadzone w ten weekend na Kaponierze, będą ostatnią tego typu sytuacją, ponieważ w przyszłym roku rozpocznie się przebudowa skrzyżowania ul. Św. Marcin z Towarową i al. Niepodległości. Zwiększy się wówczas możliwość wytyczenia objazdów w przypadku zaplanowanych lub doraźnych remontów w centrum miasta - zaznacza Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Etap II - od poniedziałku 9 września do środy 18 września

W poniedziałek (9 września) rozpocznie się drugi etap prac - naprawa nawierzchni drogowej  torowiska na ul. Roosevelta od mostu Dworcowego do ronda Kaponiera wraz ze skrzyżowaniem ulic Roosevelta i Bukowskiej (węzeł Bałtyk).

Usuwanie usterek będzie się odbywało w ramach gwarancji. Z uwagi na duży zakres prac, zmiany będą dotyczyły zarówno pasażerów komunikacji Miejskiej, jak i kierowców. Prace torowe zaplanowane są do 18 września, natomiast utrudnienia dla kierowców przewidziane są do piątku, 13 września.

Z ruchu zostanie wyłączony przejazd przez torowisko w ciągu ul. Roosevelta a od ronda Kaponiera do mostu Dworcowego odbywać się będzie poprzez ul. Bukowską i wyznaczoną "zawrotkę" za przystankiem tramwajowym na
wysokości hotelu Sheraton. Kierowcy korzystający z miejsca do zawracania będą mieli pierwszeństwo przejazdu przed pojazdami jadący ul. Grunwaldzką i Bukowską (od ulic Matejki/Szylinga). Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu zostanie wyłączona.

Dodatkowo zamknięte dla ruchu zostaną także pasy do skrętu w lewo z ul. Roosevelta w ul. Bukowską oraz z ul. Bukowskiej w ul. Roosevelta. Objazdy będą prowadzone przez rondo Kaponiera oraz poprzez wyznaczoną "zawrotkę" przez torowisko zlokalizowane na odcinku między ul. Bukowską a mostem Dworcowym.

Roboty spowodują zmiany tras ośmiu dziennych linii tramwajowych - 5, 6, 8, 10, 11, 13, 15 i 18. Nie będą one mogły przejeżdżać przez węzeł Bałtyk u zbiegu ulic Roosevelta i Bukowskiej. W celu zapewnienia komunikacji wzdłuż ulic Bukowskiej i Grunwaldzkiej zostanie uruchomiona zastępcza linia autobusowa "za tramwaj" T6 na trasie: Bałtyk (przystanek tymczasowy na jezdni) - rondo Jana Nowaka Jeziorańskiego. Powrót przez ulice: Szylinga, Bukowską, Zeylanda i Zwierzyniecką do ronda Kaponiera.

"Piątka" pojedzie wyjątkowo z Ogrodów ulicami Dąbrowskiego, Kraszewskiego i Zwierzyniecką do ul. Św. Marcin i dalej stałą trasa do pętli Stomil. "Szóstka" z ul. Matyi zostanie skierowana przez Głogowską, Hetmańską i Reymonta do ronda Jeziorańskiego (dalej po stałej trasie). Tramwaje nr 8, 10 i 11 od ronda Kaponiera będą kursowały przez ulicę Towarową i dalej po stałych trasach.

"Trzynastka" z ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego pojedzie ulicami Przybyszewskiego, Dąbrowskiego, Kraszewskiego i Zwierzyniecką do ul. Św. Marcin (i dalej po stałej trasie). Tramwaj "15" na moście Teatralnym skręci na ulicę Dąbrowskiego, a następnie przez ul. Przybyszewskiego dojedzie do ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego i dalej stałą trasą do pętli Budziszyńska. "Osiemnastka" z ul. Matyi zostanie przez ul. Głogowską skierowana na pętlę Górczyn.

Szczegłowy opis zmian i tymczasowe trasy tramwajów dostępne są na stronie ZTM Poznań.

Schemat zmiany organizacji ruchu w rejonie ronda Kaponiera (PDF, 100.12KB)
Schemat zmiany organizacji ruchu w rejonie węzła Bałtyk (PDF, 85.11KB)

ZTM, MIR, op. RB