- Zadanie zostanie rozszerzone o dodatkowe odbruki, dlatego nowa trasa będzie jeszcze bardziej zielona. W sąsiedztwie wybudowanej drogi, tam gdzie tylko to możliwe, zdemontowana zostanie zbędna kostka, a w jej miejscu pojawią się rośliny. W planach są różne krzewy, byliny i trawy. W sumie zazieleni się ok. 1200 metrów kwadratowych – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Powstałe w ramach odbruków rabaty zostaną wzbogacone ziemią urodzajną. Przewidziane jest nasadzenie około: 900 sztuk róż, 700 irg szwedzkich, 900 wydmuchrzyc piaskowych. Na liście nowych roślin są też trzmieliny, rozchodniki, tawuły i pnące powojniki. Łącznie przybędzie blisko 4 tys. nowych roślin. Będą to dodatkowe nasadzenia, gdyż wzdłuż drogi rowerowej i chodnika już rosną nowe drzewa i krzewy. Zimą pojawiło się tam 15 platanów klonolistnych i ponad 3 tys. sztuk krzewów, wśród nich m.in. forsycje, berberysy, irgi i róże.

Rowerzyści poruszający się nową trasą mogą odczuć, że w dwóch miejscach zmienia się nawierzchnia. Zastosowaną tam inną, specjalną mieszankę, która przepuszcza wodę do korzeni rosnących obok drzew. Jedno takie miejsce można zobaczyć przy ogrodzie jordanowskim, drugie niedaleko dawnego hotelu Ikar. Chropowata struktura nawierzchni jest odczuwalna przez rowerzystów, ale dzięki temu rozwiązaniu do korzeni drzew dostaje się deszczówka.

Kilka drzew rosnących przy trasie rośnie teraz w lepszych warunkach dzięki wymianie gleby na bogatszą w składniki odżywcze. Wykorzystana w tym celu została metoda polegająca na „wydmuchiwaniu” starej ziemi spomiędzy korzeni drzew. Dzięki niej nie było ryzyka mechanicznych uszkodzeń bryły korzeniowej.

Nowa droga rowerowa wzdłuż północnej strony ulic Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnica i Solnej liczy blisko półtora kilometra długości. Wzdłuż niej piesi zyskali równe chodniki. Skrzyżowania na trasie zostały dostosowane do nowej drogi rowerowej, by całość była spójna i bezpieczna. Do wykonania pozostało jeszcze oznakowanie, które wprowadzone zostanie po uzgodnieniu docelowej organizacji ruchu rowerowego.

Powstała trasa jest częścią obwodnicy ścisłego centrum, przewidzianej w Programie Rowerowym Miasta Poznania. Rowerzyści mogą łatwiej dojechać do śródmieścia, a z drugiej strony - wygodnie i bezpiecznie dotrzeć do Wartostrady oraz terenów rekreacyjnych.

PIM