Pracownicy ZDM, ZTM, MIR i MPK spotykają się systematycznie by wypracować rozwiązania, które spowodują, że autobusy komunikacji publicznej będą jeździły zgodnie z rozkładem jazdy pomimo dużego natężenia ruchu na ulicach i przysłowiowych korków. Kluczem jest wykorzystanie sygnalizacji świetlnej, która dając autobusom zielone lub czerwono światło wpływa na sprawność ich przejazdów przez miasto, szczególnie w godzinach szczytu.

Zamontowane we wszystkich pojazdach transportu publicznego urządzenia VDV, czyli radiowe nadajniki, komunikują się ze sterownikami sygnalizatorów, informując je o zbliżania się autobusu. Program może wówczas wydłużyć nadawanie sygnału zielonego dla kierunku, z którego nadjeżdża autobus, bądź przyspieszyć zmianę ze światła czerwonego na zielone.

Rozwiązanie problemu wydaje się proste, ale tak nie jest ponieważ na drogach znajduje się wielu różnych uczestników ruchu, którzy poruszają się w różnych kierunkach. Ilość pojazdów czy pieszych zależy również od pory dnia czy dni tygodnia.

Zespół złożony z pracowników ZDM, ZTM, MIR i MPK zajął się w pierwszej kolejności usprawnieniem przejazdu linii nr 82. Wybór ten wynikał z kilku powodów: jest to linia, z której korzysta wielu pasażerów, nie zawsze możliwe jest tam dotrzymanie rozkładu jazdy, a linia przebiega po obszarze objętym częściowo przez ITS.  Jako pierwszy został przeanalizowany i zoptymalizowany odcinek ul. Grochowskiej (od ul. Grunwaldzkiej do Bukowskiej). Uzyskano dobre efekty w postaci przyspieszenia autobusów. Średnio o 13% skrócił się czas przejazdu.

To nie jedyny temat, którym zajmuje się ten nieformalny zespół. Analizowane są również wnioski MPK dotyczące usprawnienia komunikacji tramwajowej, aby uzyskać efekt „tramwaj zatrzymuje się tylko na przystankach”. Mowa o ulicy Winogrady na odcinku Słowiańska – Wilczak i ulicy Hetmańskiej na odcinku Kolejowa – Rolna.