- Elementy Pakietu dla mobilności są w tym roku systematycznie wprowadzane w wybranych miejscach Poznania. Ich celem jest zapewnienie odpowiedniego dystansu społecznego w czasie panującej pandemii, czyli zwiększenie przestrzeni do przemieszczania się pieszych i rowerzystów,. Ważne jest również przyspieszenie przejazdów komunikacją publiczną. Zamiany zostały już wprowadzone m.in. w rejonie szkół, na Jeżycach i Ratajach. Kolejne elementy Pakietu dla mobilności będą wprowadzane obszarowo w centrum miasta, tak by ujednolicić i uporządkować zasady poruszania się w danym rejonie – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Okolice Starego Rynku

Na terenie ograniczonym ulicami Garbary, Zieloną, Lewandowskiej, Podgórną, Al. Marcinkowskiego i ul. Solną wprowadzona zostanie Strefa zamieszkania. Pojazdy wjeżdżające na uliczki w rejonie Starego Rynku będą musiały poruszać się z maksymalną prędkością 20 km/h. Parkowanie będzie możliwe tylko w wyznaczonych miejscach. Piesi będą mieli pierwszeństwo w całej strefie i będą mogli przekraczać jezdnię w dowolnym miejscu, a nie tylko na wyznaczonych przejściach.

Rejon placu Wolności i Cyryla Ratajskiego

Zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu plac Cyryla Ratajskiego przestanie być rondem. Pierwszeństwo będą mieli wjeżdżający na plac z bocznych ulic. Kierowcy będą musieli jednak pamiętać, że nadjeżdżający tramwaj będzie tam miał zawsze pierwszeństwo nad innymi pojazdami. Ta zmiana ma zapewnić większą płynność przejazdów transportu publicznego w tym rejonie miasta i ujednolicić pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach na obszarze objętym Strefą Tempo 30.

Na pobliskiej ul. 3 Maja wyznaczone zostaną nowe koperty dla osób z niepełnosprawnościami (7 sztuk) oraz dla dostaw (3 sztuki). Rowerzyści zyskają stojaki rowerowe.

Na ul. Młyńskiej uporządkowane zostanie parkowanie. Na odcinku od ul. Nowowiejskiego do ul. Solnej zostanie ono przesunięte na jezdnię i będzie równoległe po obu stronach ulicy. Piesi zyskają szersze chodniki, a rowerzyści kontraruch rowerowy i stojaki.

Uprządkowanie parkowania nastąpi także na ulicach Libelta i Mielżyńskiego. Tam również samochody zostaną w całości lub w części usunięte z chodników na miejsca parkingowe na jezdni.

Ulica Krakowska, Łąkowa i Kwiatowa

Dla bezpieczeństwa uczestników ruchu na ul. Karkowskiej zostaną zamontowane progi wyspowe przy dwóch przejściach dla pieszych. Dwukierunkowa droga rowerowa zostanie oddzielona od jezdni, a piesi zyskają nowe przejście w rejonie ul. Łąkowej. 

Na samej ulicy Łąkowej zmieni się kierunek ruchu pojazdów i sposób parkowania samochodów. Zostanie wprowadzony jeden kierunek ruchu od ul. Krakowskiej  w stronę ul. Strzeleckiej. Możliwy będzie wjazd z ul. Łąkowej w ul. Kwiatową.  Miejsca parkingowe na ul. Łąkowej  zostaną w większości wyznaczone na jezdni. Dzięki temu piesi odzyskają chodniki.

Ulica Kwiatowa, na odcinku od ul. Łąkowej do Rybaki, pozostanie jednokierunkowa, ale ruch odbywać się będzie w przeciwnym kierunki niż obecnie, czyli w stronę ul. Rybaki.

Śródka bez tranzytu

Mieszkańcy i rada osiedla wnioskowali o uspokojenie ruchu i ograniczenie przejazdów tranzytowych przez śródeckie uliczki. Wprowadzone pod koniec 2019 roku zmiany w organizacji ruchu na ul. Podwale były pierwszym krokiem w tym kierunku.

Nowa organizacja ruchu wprowadza na Śródce Strefę Tempo 30 i uniemożliwia tranzyt. Ulica Bydgoska będzie dwukierunkowa tylko na odcinku od ul. Podwale do Gdańskiej, a jednokierunkowa od ul. Wyszyńskiego do ul. Gdańskiej. Skrzyżowania na ul. Śródka, Ostrówek czy rynku Śródeckim będą równorzędne, a  parkowanie zostanie uporządkowane. Rowerzyści będą mogli jeździć kontraruchem po ul. Bydgoskiej.

Kontraruchy na Kościuszki i Taylora

By zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z rowerów wyznaczone będą kontrapasy na ul.  Kościuszki (pomiędzy ul. Ratajczaka, a Św. Marcin) i na ul. Taylora. Takie rozwiązanie ułatwi jazdę rowerami i znacznie skróci czas przejazdów po centrum. Dodatkowo piesi zyskają dwa nowe przejścia przy skrzyżowaniu ulic Kościuszki i Taylora.

Ponadto w rejonie tego skrzyżowania uporządkowane zostanie parkowanie, a na samej ul. Taylora miejsca postojowe po północnej stronie zostaną zamienione z równoległych na ukośne.

Dzięki wyznaczeniu kontraruchu na ul. Taylora oraz przebudowie sygnalizacji na skrzyżowaniu z al. Niepodległości postanie nowe, niemal bezkolizyjne połączenie rowerowe pomiędzy dworcami PKP i PKS (a także częścią Wildy i Łazarza) i ścisłym centrum Poznania. Wygodniejsza trasa rozpoczyna się na ul. Przemysła I, dalej będzie można jechać ul. Składową (pod mostem Dworcowym) do skrzyżowania z al. Niepodległości. Tam rowerzyści będą mogli przejechać na wprost w ul. Taylora i kontynuować jazdę ul. Taczaka lub dwukierunkową dla rowerów ul. Kościuszki, która jest Rowerową Obwodnicą Centrum. Dzięki temu ułatwieniu można będzie ominąć tunel pod ul. Matyi i ruchliwą al. Niepodległości. Nowe rozwiązanie podnosi bezpieczeństwo i zwiększa atrakcyjność jednośladów jako środka przemieszczania się po centrum i dojazdów do niego.

Zmiany te będą wprowadzane sukcesywnie od 28 września. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych nowa organizacja ruchu powinna być gotowa do końca października.