- Obie przeprawy, zgodnie z zamysłem projektantów, od sierpnia opierają się już samodzielnie na przyczółkach. Budowa mostów, sprawiających wrażenie lekkich, wymagała montażu podpór tymczasowych. Spełniły już swoją rolę, dlatego ich demontaż rozpoczął się zaraz po zakończeniu prac konstrukcyjnych. W tym tygodniu w Warcie pływają nurkowie, którzy uczestniczą w usuwaniu ostatnich części podpór z dna rzeki – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Podczas montażu podpór, który rozpoczął się w kwietniu bieżącego roku, wykorzystywano barkę, tj. zestaw składający się z trzech jednostek: pontonu, pchacza i żurawia o udźwigu 90 ton. Z pomocą tego sprzętu zamontowano podpory tymczasowe, których trzonem były stalowe rury o długości 21 metrów. Na tych podporach umieszczano elementy konstrukcji mostu, które następnie były spawane w całość.

Mosty powstają nie tylko nad Wartą i kanałem Ulgi, ale także nad dolnymi odcinkami Wartostrady, którymi mogą już poruszać się piesi i rowerzyści. W ubiegłym tygodniu postęp na budowie umożliwił udostępnienie ostatnich wyłączonych z ruchu odcinków Wartostrady. Można znów korzystać z górnego fragmentu trasy po stronie Chwaliszewa, jak i dolnego pod mostem po stronie Berdychowa. Równolegle udostępniono także w docelowym śladzie skrzyżowanie ul. Berdychowo i Rychlewskiego.

Do wykonania pozostało jeszcze wiele prac na samych mostach, jak i w ramach zagospodarowania terenu wokół nich. Konstrukcja dłuższego, między Chwaliszewem a Ostrowem Tumskim, zabezpieczana jest powłoką antykorozyjną. Dobiega też końca spawanie ostatnich elementów blach elewacyjnych w obrębie podpór podkreślających wyjątkowy kształt konstrukcji. Kontynuowany jest montaż przepustów rurowych, w których zostaną umieszczone kable branży teletechnicznej i elektrycznej. Z kolei na krótszym moście, między Ostrowem Tumskim a Berdychowem, trwa montaż odwodnienia liniowego w konstrukcji pomostu. Rozpoczyna się również montaż mocowań aluminiowych profili, które pozwolą w dalszej kolejności na montaż szklanych tafli balustrad. Na powierzchni pomostu prowadzone są także prace związane m.in. z nawierzchnią. Przypominamy, że na obu mostach wprowadzona zostanie separacja ruchu pieszego i rowerowego.

Teren na wszystkich brzegach Warty i kanału Ulgi zostanie dostosowany do nowej przeprawy. Po stronie Berdychowa zrealizowano już większość robót przy nowej pochylni. Na Ostrowie Tumskim trwają prace związane z budową schodów terenowych.

Powstające mosty poprowadzą pieszych i rowerzystów od ul. Berdychowo, poprzez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego (Zagórze), do Chwaliszewa w okolicy parku w Starym Korycie Warty. Przeprawa tym samym ułatwi komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Technicznie przeprawa składa się z dwóch konstrukcji. Ta nad Wartą liczy 165 metrów długości, a druga, nad kanałem ulgi - 117 metrów. Obie części są analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym. Zadanie obejmuje też chodniki, pochylnie, schody, oświetlenie, małą architekturę i nową zieleń.

PIM