- W tym tygodniu rozpoczęło się sadzenie nowych drzew: klonów i dębów. W sumie na plac budowy przywieziono ponad 100 drzew, które będą rosły w okolicy węzła. Oprócz wspomnianych klonów i dębów, są wśród nich również lipy i grusze. Dołączą do drzew, które zostały przesadzone jesienią – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Ze względu na postęp prac, konieczne są zmiany w organizacji ruchu. Od środy, 12 kwietnia, ul. Wołczyńska będzie jednokierunkowa na odcinku między ul. Grunwaldzką i Owsianą. Objazd przewidziany jest przez drogę, która obecnie jest wykorzystywana jako dojazd w kierunku przejazdu kolejowego i do Poznania. Zmiana dotyczy również pieszych – tymczasowy ciąg po południowej stronie ul. Wołczyńskiej zostanie zamknięty, a w zamian przywrócona zostanie możliwość poruszania się chodnikiem po północnej stronie. W pozostałym zakresie czasowa organizacja ruchu nie zmienia się - ul. Grunwaldzka jest obecnie jednokierunkowa od ul. Wołczyńskiej w kierunku Plewisk.

Schemat organizacji ruchu

Bezkolizyjny przejazd pod torami

Przy stacji kolejowej Poznań Junikowo powstaje węzeł przesiadkowy łączący różne środki transportu. Wykonawca zamontował już konstrukcję wiaty na przebudowywanym peronie nr 2 po stronie Plewisk, gdzie pasażerowie będą mogli przesiadać się między pociągiem a autobusem w formule drzwi w drzwi. W ubiegłym tygodniu odtworzony został peron kolejowy od strony pętli autobusowej. Również ona nabiera kształtów wraz z nowym układem drogowym. Coraz bardziej widoczna jest także poczekalnia dla pasażerów - wykonawca wzniósł ściany budynku i zamontował stalową konstrukcję. W ostatnim czasie wykonano kanalizację pod posadzką powstającego budynku.

Docelowo kierowcy przejadą bezkolizyjnie pod torami kolejowymi. Będzie to możliwe dzięki budowie dwóch wiaduktów kolejowych. Pierwszy, po stronie Poznania, tzn. w ramach toru nr 1 na szlaku Poznań Górczyn – Palędzie, jest już gotowy. Od listopada służy on już pociągom i wykonawca mógł wyłączyć z ruchu drugi tor, pod którym powstaje bliźniaczy wiadukt. Obecnie przy wiadukcie od strony Poznania można zobaczyć prace związane ze schodami, takie jak zbrojenie i deskowanie konstrukcji. Ponadto wykonano betonowanie stropu szybu windowego. Z kolei od strony Plewisk roboty koncentrują się na budowie wiaduktu, m.in. zbrojeniu, deskowaniu i betonowaniu.

Powstaje również kładka dla pieszych i rowerzystów nad ul. Grunwaldzką, w ubiegłym tygodniu wykonany został nasyp prowadzący do tej przeprawy. Budowane są również chodniki i drogi rowerowe w obrębie przyszłego węzła przesiadkowego i przedłużenia ul. Kminkowej.

Od ul. Twardogórskiej, wzdłuż torów kolejowych po stronie Poznania, powstaje droga, którą docelowo będzie można dojechać do posesji przy ul. Grunwaldzkiej pozbawionych bezpośredniego połączenia z tą ulicą. Wykonawca prowadzi tam prace polegające na układaniu obrzeży i podbudowy pod chodnik.

Postępuje również budowa parkingu typu park&ride. Trwają prace brukarskie – układana jest nawierzchnia. 

W dalszym ciągu kontynuowane są prace związane z infrastrukturą podziemną, w ubiegłym tygodniu m.in. zamontowane zostały studnie kanalizacji deszczowej na drodze rowerowej w obiekcie od strony Poznania. Budowany jest też wodociąg na skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej z Twardogórską. Jeżeli chodzi o branżę elektroenergetyczną, to ułożone zostały kable zasilające windy i tablice informacji pasażerskiej po stronie Poznania oraz kanalizacja kablowa dla sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Piwoniowej i Grunwaldzkiej. Równolegle prowadzone są prace związane z infrastrukturą telekomunikacyjną.

Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.

PIM