W administracji Zarządu Dróg Miejskich jest 2016 ulic o łącznej długości 1061 km. Ponad 25 procent stanowią drogi gruntowe o długości 130 km. Ich liczba zwiększa się z roku na rok, co wynika nie tylko z budowy nowych nawierzchni wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną (np. na ul. Snopowej), ale również z przekazywania Miastu ulic wewnętrznych. Najczęściej są one nieutwardzone i położone na nowych osiedlach domów jednorodzinnych czy szeregowych.

Na bieżące utrzymanie dróg gruntowych, czyli ich równanie i utwardzanie, Zarząd Dróg Miejskich wydaje miesięcznie średnio około 100 000 złotych, czyli 1,2 miliona rocznie. Są okresy, gdy prace na drogach gruntowych można zintensyfikować, ale też i takie, gdy nie można ich prowadzić. Dzieje się tak szczególnie w okresie zimowym, gdy grunt zamarznie lub po opadach deszczu.

Na początku tego roku pogoda sprawiła, że użycie równiarki mogło przynieść nawierzchni więcej szkód niż pożytku. Przez kilkanaście dni stycznia aura była bardzo niesprzyjającą - na przemian padał deszcz i były przymrozki. Dopiero na początku lutego można było rozpocząć równanie. Przeprowadzono je między innymi na ulicach: Wieluńskiej, Podmokłej, Kaczmarka, Wicherkiewicz, Bojerowej.

Jednocześnie kolejne poznańskie ulice zyskują nową nawierzchnię i infrastrukturę podziemną: np. ul. Klimontowska, Snopowa, Dobrochny, Świętochny i Władymira. Przygotowywane są plany budowy ulic: Hodowlanej, Gryfińskiej i Wyszomirskiej.

Na budowę nowych dróg zarezerwowanych jest w tym roku niemal 90 mln zł. To, które drogi i kiedy powinny być wybudowane, ustalane jest po rozmowach z radami osiedli. Lokalne samorządy mają znaczny wpływ również na plany remontowe lub równanie ulic. Mogą także wyasygnować środki lub partycypować w kosztach budowy.

Mieszkańcy mogą również sami wystąpić w sprawie budowy ulic. Tak było na przykład w przypadku ul. Beskidzkiej, gdzie założyli specjalne stowarzyszenie. Sami zebrali część pieniędzy, a resztę otrzymali jako dofinansowanie z Miasta. O miejskie środki można zabiegać w Wydziale Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta, a wartość dofinansowania może wynieść do 75 procent kosztów.

Zarząd Dróg Miejskich reaguje na każde zgłoszenie dotyczące konieczności wyrównania lub załatania ubytków w nawierzchni asfaltowej. Zgłoszenia uszkodzeń jezdni przyjmuje:

  • od poniedziałku do piątku w godz. 7:00-15:00: tel. 61 848 07 23, Wydział Remontów i Utrzymania Dróg ZDM;   
  • całodobowo: tel. 61 661 44 02, 61 661 44 46 Centrum Operacyjne Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.