Poprawa właściwości użytkowych i zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu to najważniejsze cele przebudowy wiaduktu łączącego osiedla Żegrze i Chartowo oraz rozbudowy sąsiadujących z nim skrzyżowań ulicy Kurlandzkiej z Wiatraczną i Bobrzańską. Konsultacje społeczne tego zadania potrwają od 4 do 18 stycznia 2018 roku.
Zakres inwestycji będącej przedmiotem konsultacji obejmuje dwa elementy. Pierwszym jest budowa zupełnie nowej konstrukcji wiaduktu drogowego przerzuconego nad ul. Krzywoustego, a drugim rozbudowa skrzyżowań ulicy Kurlandzkiej z Wiatraczną po stronie Żegrza i Kurlandzkiej z Bobrzańską na Chartowie. Przeprawa pomiędzy tymi osiedlami zostanie poszerzona i będzie miała zwiększoną nośność. Ponadto ruch rowerowy, który obecnie odbywa się na zasadach ogólnych, zostanie poprowadzony po oddzielonej od jezdni drodze dla rowerów. Wykonane zostanie odwodnienie i poprawiona będzie geometria wiaduktu. W zakresie przebudowy sąsiadujących z nim skrzyżowań koncepcja przewiduje dwa warianty, z których pierwszy (Wariant I) obejmuje budowę skrzyżowań skanalizowanych wraz z lewoskrętami, a drugi (Wariant II) – wykonanie rond. Ponadto przewiduje się przebudowę zatok autobusowych znajdujących się na wlotach ul. Kurlandzkiej od strony
ul. Dziadoszańskiej i Piaśnickiej.
Poniżej prezentujemy szczegółowy opis przedmiotowej koncepcji wraz z materiałami graficznymi.
I. Wiadukt w ciągu ul. Kurlandzkiej
Zakres projektowanych prac:
a. budowa nowej, poszerzonej konstrukcji wiaduktu nad ul. Krzywoustego o zwiększonej nośności;
b. poszerzenie jezdni z 7m do 7,6m;
c. wyznaczenie chodnika i drogi dla rowerów o łącznej szerokości 4m (obecnie 3m);
d. wykonanie odwodnienia jezdni, chodnika i drogi dla rowerów;
e. poprawa geometrii niwelety drogi;
II. Skrzyżowanie ul. Kurlandzkiej z ulicą Bobrzańską
Wariant I - Skrzyżowanie skanalizowane z lewoskrętem
1. Projektowane parametry:
a. klasa drogi – Z (zbiorcza);
b. skrzyżowanie trójwlotowe;
c. dopuszczalne obciążenie na oś – 115 kN;
d. szerokość pasów ruchu jezdni: 3,5m (poszerzone do 5m w rejonie wyspy trójkątnej)
e. rodzaje nawierzchni:
- jezdnia – mieszanka mastyksowo – gresowa;
- droga dla rowerów – beton asfaltowy;
- chodniki – kostka betonowa lub płyty chodnikowe betonowe;
- wybrukowania– kostka brukowa kamienna regularna.
2. Zakres inwestycji
Zaprojektowano układ drogowy zbliżony do obecnego, tj. skrzyżowanie skanalizowane z wydzielonym lewoskrętem dla relacji z pierwszeństwem przejazdu.
Najistotniejsze zmiany:
a. uregulowanie szerokości pasów ruchu do 3,50 m na jezdniach dwu- i trzypasowych oraz do 5,0 m na jezdniach jednopasowych w rejonie wysp;
b. odseparowanie ruchu rowerowego od ruchu samochodów – zaprojektowano ścieżki rowerowe obsługujące wszystkie kierunki ruchu;
c. przebudowa zatoki autobusowej na wlocie ulicy Kurlandzkiej (od ul. Dziadoszańskiej);
d. zastosowanie nowego oświetlenia typu LED, w tym lamp doświetlających przejścia dla pieszych.
Wariant II - rondo
1. Projektowane parametry:
a. klasa drogi – Z (zbiorcza);
b. skrzyżowanie typu rondo:
- jednopasowe;
- średnica zewnętrzna: 35m;
- szerokość jezdni: 5m; na wjazdach na rondo: 3,5m; na wyjeździe z ronda: 4,5m
- szerokość pierścienia wewnętrznego (kostka kamienna): 2m;
c. prędkość ograniczona oznakowaniem na dojeździe do ronda: 40 km/h;
d. dopuszczalne obciążenie na oś – 115 kN;
e. rodzaje nawierzchni:
- jezdnia – mieszanka mastyksowo – gresowa;
- ścieżka rowerowa – beton asfaltowy;
- chodniki – kostka betonowa lub płyty chodnikowe betonowe;
- wybrukowania– kostka brukowa kamienna regularna.
2. Zakres inwestycji
Zaprojektowano rondo jednopasowe trójwlotowe. Na wszystkich wlotach zastosowano wyspy trójkątne kanalizujące ruch o długości ok. 15m, które pełnią również funkcję azylów dla pieszych i rowerzystów.
Najistotniejsze zmiany:
a. zaprojektowanie ronda;
b. uregulowanie szerokości pasów ruchu do 3,50 m na jezdniach dojazdowych do ronda;
c. uporządkowanie ruchu rowerowego – zaprojektowano ścieżki rowerowe obsługujące wszystkie kierunki ruchu;
d. przebudowa zatoki autobusowej na wlocie ulicy Kurlandzkiej (od. Dziadoszańskiej);
e. zastosowanie nowego oświetlenia typu LED.
III. Skrzyżowanie ul. Kurlandzkiej z ul. Wiatraczną
Wariant I – Skrzyżowanie skanalizowane z lewoskrętem
1. Projektowane parametry:
a. klasa techniczna dróg – Z;
b. skrzyżowanie czterowlotowe;
c. dopuszczalne obciążenie na oś – 115 kN;
d. szerokość pasów ruchu jezdni: 3,5m (5m – w rejonie wyspy trójkątnej);
e. rodzaje nawierzchni:
- jezdnia – mieszanka mastyksowo – gresowa;
- droga dla rowerów – beton asfaltowy;
- chodniki – kostka betonowa lub płyty chodnikowe betonowe;
- wybrukowania– kostka brukowa kamienna regularna.
2. Zakres inwestycji
Zaprojektowano układ drogowy zbliżony do obecnego tj. skrzyżowanie czterowlotowe skanalizowane z wyspą typu „duża kropla” i wyspą trójkątną na wlocie ul. Kurlandzkiej od strony wiaduktu.
Najistotniejsze zmiany:
a. zaprojektowanie lewoskrętów wyznaczonych oznakowaniem poziomym na głównym kierunku ruchu – wlot ul. Wiatracznej i ul. Kurlandzkiej (od ul. Piaśnickiej);
b. uregulowanie szerokości pasów ruchu do 3,5m;
c. uporządkowanie ruchu rowerowego – zaprojektowano drogi dla rowerów obsługujące wszystkie kierunki ruchu;
d. przebudowa zatoki autobusowej na wlocie ulicy Kurlandzkiej (od ul. Piaśnickiej);
e. zastosowanie nowego oświetlenia typu LED, w tym lamp doświetlających przejścia dla pieszych,
f. alternatywnie: zaprojektowano przystanek autobusowy z zatoką na wlocie ul.Kurlandzkiej (od ul. Piaśnickiej) w odległości ok. 80 m od skrzyżowania ulic.
Wariant II - rondo
1. Projektowane parametry:
a. klasa techniczna dróg – Z;
b. kategoria ruchu– KR 4;
c. skrzyżowanie typu rondo:
- jednopasowe;
- średnica zewnętrzna: 40 m;
- szerokość jezdni: 5 m; na wjazdach na rondo: 3,5 m; na wyjeździe z ronda: na wlotach dróg publicznych: 4,25-4,5 m; na wlocie drogi wewnętrznej: 3,5 m;
- szerokość pierścienia wewnętrznego (kostka kamienna): 2 m;
d. prędkość ograniczona oznakowaniem na dojeździe do ronda: 40 km/h;
e. dopuszczalne obciążenie na oś – 115 kN;
f. szerokość pasów ruchu jezdni przed rondem: 3,25 m-3,5 m;
g. rodzaje nawierzchni:
- jezdnia – mieszanka mastyksowo – gresowa;
- droga dla rowerów – beton asfaltowy;
- chodniki – kostka betonowa lub płyty chodnikowe betonowe;
- wybrukowania– kostka brukowa kamienna regularna.
2. Zakres inwestycji
Zaprojektowano rondo jednopasowe, czterowlotowe. Na wlotach dróg publicznych tj. ulicy Kurlandzkiej i Wiatracznej zastosowano wyspy trójkątne kanalizujące ruch o długości ok. 15 m, które pełnią również funkcję azylów dla pieszych i rowerzystów. Wlot drogi wewnętrznej z osiedla zaprojektowano bez wyspy dzielącej.
Najistotniejsze zmiany:
a. zaprojektowanie ronda;
b. uregulowanie szerokości pasów ruchu do 3,25-3,50 m na jezdniach dojazdowych do ronda;
c. uporządkowanie ruchu rowerowego – zaprojektowano ścieżki rowerowe obsługujące wszystkie kierunki ruchu;
d. przebudowa zatoki autobusowej na wlocie ulicy Kurlandzkiej (od ul. Piaśnickiej);
e. alternatywnie: zaprojektowano przystanek autobusowy z zatoką na wlocie ul. Kurlandzkiej (od ul. Piaśnickiej) w odległości ok. 80 m od skrzyżowania ulic;
f. zastosowanie nowego oświetlenia typu LED.
Komentarze, sugestie i pytania dotyczące zaprezentowanej koncepcji można przesyłać do ZDM pocztą elektroniczną na adres kurlandzka@zdm.poznan.pl lub tradycyjną, kierując pismo do siedziby ZDM przy ul. Wilczak 17 w Poznaniu w terminie do 18 stycznia 2018 roku.
W ramach konsultacji społecznych zapraszamy na spotkanie z mieszkańcami osiedli Żegrze i Chartowo, które odbędzie się 11 stycznia o godz. 17:00 w Szkole Podstawowej nr 64 os. Orla Białego 120.
Rozbudowa wiaduktu w ciągu ulicy Kurlandzkiej wraz z rozbudową skrzyżowań ulicy Kurlandzkiej z ulicą Wiatraczną i ulicą Bobrzańską
Podsumowanie konsultacji
Dwuwariantowa koncepcja przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Kurlandzkiej wraz z sąsiadującymi z nim skrzyżowań ul. Kurlandzkiej z Wiatraczną i Bobrzańską była przedmiotem konsultacji społecznych, które trwały od 4 do 18 stycznia 2018 roku. Opiniowana inwestycja obejmuje powstanie zupełnie nowej, rozbudowanej konstrukcji przeprawy łączącej osiedla Żegrze i Chartowo. Przebudowane będą również położone po obu stronach wiaduktu skrzyżowania ul. Kurlandzkiej z Wiatraczną i Bobrzańską.
Zaprezentowana koncepcja uwzględniała dwa warianty realizacji tego zadania, z których jeden przewidywał budowę w tym miejscu rond, a drugi - podobnych do obecnych skrzyżowań skanalizowanych. W wyniku konsultacji do Zarządu Dróg Miejskich wpłynęło 12 wiadomości email, które zawierały łącznie 20 propozycji zmian do zaprezentowanej koncepcji. Ponadto 11 stycznia 2018 r. w Szkole Podstawowej nr 64 na os. Orła Białego 120 odbyło się spotkanie z mieszkańcami.
Osoby biorące udział w konsultacjach najczęściej zwracały uwagę na konieczność dostosowania układu drogowego objętego koncepcją do ruchu samochodów ciężarowych oraz ograniczenie natężenia ruchu na sąsiadujących z nim osiedlowych uliczkach. Większość sugestii dotyczyła szczegółowych rozwiązań, takich jak doprojektowanie dodatkowego przejścia dla pieszych, zabezpieczenie barier przy drodze dla rowerów czy też zastosowanie na zebrach dodatkowego oświetlenia.
Projektanci zdecydowali się uwzględnić przy dalszych pracach projektowych następujące propozycje zmian:
- Zastosowanie lamp doświetlających przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe,
- Zabezpieczenie barier oddzielających drogę rowerową od jezdni przed wjazdem rowerzysty pomiędzy słupki,
- Oznakowanie drogi rowerowej znakami P-23, 5. Oddzielenie pasa dla rowerów od chodnika linią ciągłą P-2 w miejscach przejścia drogi rowerowej w pas dla rowerów,
- Zastosowanie balustrad odseparowujących ruch pieszy od rowerowego w rejonie przystanków autobusowych,
- Zaprojektowanie fizycznych elementów uniemożliwiających nielegalne parkowanie,
- Zaprojektowanie dodatkowego przejścia dla pieszych przy południowym wlocie wiaduktu w ciągu ul. Kurlandzkiej,
- Przystosowanie projektowanej infrastruktury do zainstalowania monitoringu.
Wszystkie propozycje zmian, wraz z odpowiedziami zostały zamieszczone w załączonej tabeli.