START MENU DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NEWSLETTER STOPKA
logo ZDM
powiększenie tekstunormalna wielkość tekstupomniejszenie tekstukontrast
  • logo - epuap
  • 48px
  • logo bip
  • logo - poznań
facebook Youtube
logo
  • Aktualności
  • Załatw sprawę
    • Informacja o Miejskim Inżynierze Ruchu
    • Odszkodowania
    • Parkowanie pojazdów
    • Warunki wjazdu i organizacja ruchu
    • Wniosek o wydanie zaświadczenia o dostępie do drogi publicznej
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Zajęcie pasa drogowego
    • Zjazd z drogi publicznej
    • Pojazdy usuwane z pasa drogowego
    • Wycinka drzew z pasa drogowego
    • Dzierżawa nieruchomości administrowanych przez ZDM pod ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych
    • Informacja publiczna
    • Katalog wymagań stawianych odtworzeniom nawierzchni w obrębie ulic objętych administracją ZDM
    • Informacja dla organizatorów imprez
    • Wytyczne do projektowania sieci uzbrojenia w pasie dróg będących w administracji ZDM
    • Wniosek o wydanie zgody na zbliżenie obiektu budowlanego do zewnętrznej krawędzi jezdni
    • Wniosek o ustalenie obsługi komunikacyjnej wydawanej na podstawie art. 35 pkt. 3 Ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985r. (Dz.U.2024.320 t.j.)
    • Ochrona danych osobowych - informacje
  • Parkowanie
  • Zamówienia publiczne
  • Działania ZDM
    • Drogi w administracji ZDM
    • Obiekty inżynierskie, czyli mosty, wiadukty i tunele
    • Sygnalizacja świetlna
    • Oświetlenie ZDM
    • Zieleń przyuliczna
    • Osoby z niepełnosprawnościami
    • Ustawienie kontenera na odpady poremontowe
    • Pojemniki umieszczone bez zezwolenia zarządcy drogi
    • Konsultacje społeczne
    • Wody opadowe i roztopowe
    • Nasze działania w 2024 roku
    • System Informacji Miejskiej
    • System zarządzania
    • Współpraca z mieszkańcami i radami osiedli
    • Projekty z dofinansowaniem
    • Realizacje
    • Pytania i odpowiedzi
  • Mikromobilność
  • Praca
    • Oferty aktualne
    • Klauzula - przetwarzanie danych osobowych kandydatów do pracy
  • Kontakt
    • Dane kontaktowe
    • Numery kont bankowych
    • Dyrekcja ZDM
    • O Firmie
    • Historia ZDM
  1. Home
  2. Działania ZDM
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone
  5. Koncepcja przebudowy skrzyżowania drogowo – kolejowego w ciągu ul. Starołęckiej
ZIP
2024-12-10

Koncepcja przebudowy skrzyżowania drogowo – kolejowego w ciągu ul. Starołęckiej

Ikona drukarki Ikona udostępnienia

Podsumowanie konsultacji

20.01.2025
 

Konsultacje społeczne poświęcone przebudowie skrzyżowania drogowo – kolejowego w ciągu ul. Starołęckiej odbywały się od 10 do 23 grudnia 2024 roku. Poniżej zamieszczamy prezentację zawierającą podsumowanie opiniowania.

Odpowiedzi na uwagi mieszkańców przekazane w ramach konsultacji zostaną zamieszczone na stronie internetowej ZDM w terminie do końca marca 2025 roku.


Do pobrania:

  • Podsumowanie konsultacji społecznych - prezentacja, styczeń 2025 r.
  • Odpowiedzi na zgłoszone uwagi mieszkańców, marzec 2025 r.
  • Zaktualizowana koncepcja przebudowy skrzyżowania ulicy Starołęckiej z linią kolejową

 

Przedmiot konsultacji

10.12.2024
 

Ulica Starołęcka to najważniejsza ulica dla mieszkańców Starołęki, a także osób dojeżdżających do Poznania drogą powiatową od strony Rogalinka. Koncepcja zakłada likwidację kolizyjnego skrzyżowania. 

Ulicą Starołęcką poruszają się codziennie tysiące osób będących mieszkańcami Starołęki, Minikowa,  Marlewa i Głuszyny, a także gmin podmiejskich. Ulica krzyżuje się z linią kolejową 272 Kluczbork – Poznań Główny. Kierowcy, piesi i rowerzyści tracą wiele czasu w oczekiwaniu na otwarcie rogatek na przejeździe kolejowo-drogowym, który zamykany jest średnio osiem razy na godzinę. Według danych PKP natężenie ruchu drogowego wynosiło tu ponad 17 tys. pojazdów oraz 189 pociągów towarowych i pasażerskich na dobę, co daje iloczyn ruchu w wysokości ponad 3,2 miliona. Tak duże natężenie kwalifikuje przejazd kolejowy w ciągu ulicy Starołęckiej do grupy najbardziej obciążonych przejazdów w Polsce. Dodatkowo planowana rozbudowa infrastruktury kolejowej m.in. dla kolei dużych prędkości, zwiększy liczbę przejeżdżających składów i jeszcze wydłuży zamknięcie przejazdu. 

Koncepcja, będąca przedmiotem rozpoczynających się konsultacji społecznych, zakłada zlikwidowanie obecnego przejazdu i budowę bezkolizyjnego skrzyżowania drogi z linią kolejową. Wpływ na wybór takiego rozwiązania miały względy funkcjonalne, przestrzenne i koszty. Daje ono również możliwość rozbudowy infrastruktury kolejowej w przyszłości.

Opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej usunięcia kolizji drogowo-kolejowej jest wymogiem formalnym w konkursie „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” organizowanym przez PKP PLK. Złożenie wniosku przez Miasto pozwoli ubiegać się o dofinansowanie dla planowanej inwestycji.

 

Szczegóły koncepcji

Koncepcja zakłada przebudowę układu drogowego na odcinku ponad 350 metrów, od ulicy Fortecznej do ul. Orląt. 
Rozpoczyna się w rejonie ulic Starołęckiej i Fortecznej. Proponuje przesunięcie i zmianę geometrii tego skrzyżowania, montaż sygnalizacji świetlnej i dodanie dodatkowego wlotu od strony zachodniej. Nowa droga, zlokalizowana naprzeciwko wjazdu w ul. Forteczną, będzie służyć jako dojazd do dworca kolejowego i zabudowy w sąsiedztwie torów. 

Za skrzyżowaniem niweleta ulicy Starołęckiej będzie się obniżała, tak by na wysokości torów kolejowych ruch pojazdów, pieszych i rowerzystów odbywał się pod linią kolejową. Przebieg ulicy na tym odcinku będzie inny niż obecnie – droga zostanie odgięta w kierunku zachodnim, aby zmniejszyć kąt spadku jezdni i uwzględnić plany dotyczące integracji komunikacji tramwajowej i autobusowej. Dodatkowo na czas budowy bezkolizyjnego skrzyżowania będzie możliwe zachowanie obecnego przejazdu.

Kierowcy będą mieli do dyspozycji jezdnię z jednym pasem w każdym kierunku. Po stronie pętli tramwajowej zaprojektowane zostały chodniki oraz drogi dla rowerzystów. 

Dalej niweleta ulicy będzie się wznosiła, tak by w rejonie obecnego dworca autobusowego włączyć się w istniejącą ulicę Starołęcką.

Koncepcja przewiduje także budowę przejazdu nad ul. Starołęcką dla pieszych i rowerzystów, równolegle do torów kolejowych, który umożliwi dojazd do mostu kolejowego nad Wartą i dalej na Dębinę.

Obniżenie ul. Starołęckiej w sąsiedztwie torów spowoduje konieczność zamknięcia ulicy Książęcej. Koncepcja zakłada skierowanie ruchu kołowego w ulicę Orląt. 

Naprzeciwko obecnego wjazdu na pętlę autobusową zaprojektowany został zjazd z ul. Starołęckiej oraz równoległa droga wraz z chodnikiem do obsługi nieruchomości znajdującej się przy torach. 

Koncepcja pozostawia rezerwę terenu wzdłuż torów kolejowych pod budowę III ramy komunikacyjnej oraz rozbudowę infrastruktury dla kolei dużych prędkości. Nie zawiera ona rozwiązań dotyczących integracji transportu publicznego – skupia się na usunięciu kolizji drogowo-kolejowej w ciągu ul. Starołęckiej. Przebudowa pętli tramwajowej i autobusowej będzie tematem odrębnego opracowania. 

 

Opiniowanie

Konsultacje społeczne trwają od 10 do 23 grudnia br.

Zapraszamy do zapoznania się z koncepcją przebudowy skrzyżowania drogowo – kolejowego na ulicy Starołęckiej zamieszczonej poniżej i wypełnienia ankiety zamieszczonej na platformie poświęconej konsultacjom.

Osoby, które nie mają możliwości zapoznać się z materiałami w wersji elektronicznej mogą udać się do punktu konsultacyjnego. Dyżur dla mieszkańców odbędzie się:

  • 12 grudnia, w godzinach 17:00 – 20:00 w Szkole Podstawowej nr 63, ul. Starołęcka 142.

Wszystkie zgłoszone uwagi i propozycje zmian zostaną przeanalizowane pod kątem zasadności i możliwości wdrożenia na kolejnym etapie prac projektowych. 
Podsumowanie konsultacji zostanie opublikowane na stronie internetowej ZDM do 23 stycznia 2025 r.

Pliki do pobrania

  • Poglądowa wizualizacja zmian na ul. Starołęckiej - nr 1( jpg - 1.30 MB )
  • Poglądowa wizualizacja zmian na ul. Starołęckiej - nr 2( jpg - 1.38 MB )
  • Koncepcja przebudowy ul. Starołęckiej w rejonie przejazdu kolejowego( pdf - 2.32 MB )

Działania ZDM

  • Drogi w administracji ZDM
  • Obiekty inżynierskie, czyli mosty, wiadukty i tunele
  • Sygnalizacja świetlna
  • Oświetlenie ZDM
  • Zieleń przyuliczna
  • Osoby z niepełnosprawnościami
  • Ustawienie kontenera na odpady poremontowe
  • Pojemniki umieszczone bez zezwolenia zarządcy drogi
    • Pojemnik na odzież – ul. Tuwima (na wysokości nr. 4) - USUNIĘTO
    • Pojemniki na odzież – ul. Minikowo - USUNIĘTO
    • Pojemnik na odzież - ul. Wańkowicza (na wysokości posesji nr 68)
    • Pojemnik na odzież – ul. Urbanowska (na wysokości nr 36)
    • Pojemnik na odzież - Al. Solidarności
    • Pojemnik na odzież - T. Boya-Żeleńskiego
    • Pojemnik na odzież – ul. Buczka / ul. Józefa Burszty
    • Pojemniki na odzież – ul. Radojewo/ul. Wiesiołkowa - USUNIĘTO
    • Pojemniki na odzież – ul. Dmowskiego (na wysokości nr 155) - USUNIĘTO
    • Pojemniki na odzież – ul. Polarna (na wysokości nr 6) - USUNIĘTO
    • Pojemnik na odzież - ul. Krauthofera (na wysokości nr 58) - USUNIĘTO
    • Pojemnik na odzież - ul. Krajenecka - USUNIĘTO
    • Pojemniki na odzież – ul. Dzięgielowa (na wysokości nr 7) - USUNIĘTO
    • Pojemnik na odzież – ul. Teokryta (na wysokości nr 55) - USUNIĘTO
    • Pojemnik na odzież - ul. Hezjoda - USUNIĘTO
    • Pojemnik na odzież - Czorsztyńska (na wysokości nr 35) - USUNIĘTO
    • Pojemnik na odzież, Wagrowska (na wysokości nr 2) - USUNIĘTO
    • Pojemnik na odzież – ul. Dobromiły (na wysokości nr 32) - USUNIĘTO
    • Pojemnik na odzież – ul. Tadeusza Boya-Żeleńskiego (na wysokości nr 1) - USUNIĘTO
    • Pojemniki na odzież - ul. Chociszewskiego (na wysokości nr 56) - USUNIĘTO
  • Konsultacje społeczne
  • Wody opadowe i roztopowe
  • Nasze działania w 2024 roku
    • Mapa rowerowa 2024 już dostępna
    • Przeobrażenie ulicy Czarnieckiego
    • Róże zakwitną na Filipińskiej
    • Wspólne kontrole na deptaku
    • Bezpieczny przejazd rowerowy na Ogrodach
    • Nowe nasadzenia na Piątkowie
    • Garbary bardziej zielone
    • Chodnik na ul. Szymanowskiego po remoncie
    • Nowa nawierzchnia na al. Niepodległości
    • Więcej zieleni na Wildzie
    • Coraz ładniej na ul. Mariackiej
    • Co zrobić, by ustawić kontener na odpady poremontowe
    • Wygodniej i bezpieczniej na Strzeszynie
    • Bezpieczniejszy skręt w ul. Murawa
    • Ulica Plebańska po przebudowie
    • Wywozimy nielegalne kontenery
    • Nowy chodnik na Świerczewie
    • Wybudowaliśmy ulicę Anny Danysz
    • Ponad dwa miliony złotych na bezpieczeństwo pieszych
    • Nowe drzewa na poznańskich ulicach
  • System Informacji Miejskiej
    • Nowy system informacji miejskiej
    • Podział miasta na jednostki obszarowe
    • Mapa jednostek obszarowych Poznania
  • System zarządzania
    • Harmonogram wdrażania
    • Polityka systemu zarządzania
    • Wykaz znaczących aspektów środowiskowych
    • Ochrona danych osobowych
    • Badanie satysfakcji klienta
  • Współpraca z mieszkańcami i radami osiedli
    • Spotkania z mieszkańcami i radami osiedli - 2025
    • Współpraca z mieszkańcami i radami osiedli - 2024
    • Współpraca z mieszkańcami i radami osiedli - 2023
    • Współpraca z mieszkańcami i radami osiedli - 2022
    • Spotkania z radami osiedli i mieszkańcami - 2020
    • Spotkania z radami osiedli i mieszkańcami - 2021
    • Spotkania z radami osiedli i mieszkańcami - 2019
    • Spotkania z radami osiedli i mieszkańcami (lata 2013-2018)
  • Projekty z dofinansowaniem
    • Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027
    • Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
    • Sektorowy Program Operacyjny Transport
    • Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–2013
    • Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020
    • System zielonych inwestycji (GIS - Green Investment Scheme)
    • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
    • Gminny i Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
    • Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
  • Realizacje
    • Przebudowa ul. Kolejowej
    • Budowa drogi rowerowej wzdłuż trasy PST
    • Budowa drogi rowerowej na ul. Dmowskiego
    • Budowa mostów Berychowskich
    • Budowa na ul. Modrzejewskiej
    • Budowa wiaduktów w ciągu ul. Golęcińskiej oraz ul. Lutyckiej
    • Węzeł Grunwaldzka
    • Przebudowa (części) ul. Białośliwskiej
    • Przebudowa ul. Heweliusza
    • Przebudowa ulic Rubinowej i Ametystowej
    • Ekrany akustyczne wzdłuż ul. Krzywoustego
    • Przebudowa ul. Hodowlanej
    • Przebudowa ul. Miłosza
    • Przebudowa ul. Pokrzywno
    • Budowa ul. świętego Wawrzyńca
    • Przebudowa ul. Jarochowskiego
    • Przejazd rowerowy i sygnalizacja świetlna na ul. Hetmańskiej
    • Przebudowa ul. Mleczowej
    • Rozbudowa ul. Zwierzynieckiej
    • Budowa ul. Rozwadowskiej
  • Pytania i odpowiedzi
    • Czy można wykupić identyfikator bez wychodzenia z domu?
    • Dlaczego przy nowych drogach dla rowerów nie ma "pasów" dla pieszych
    • Co powinien zrobić właściciel lub użytkownik pojazdu, którego auto zostało odholowane z pasa drogowego?
    • Jak nie popełnić błędów przy projektowaniu?

Dowiedz się więcej

czytaj więcej

Mikromobilność - rowery, hulajnogi, UTO

czytaj więcej
  • Punkty Hop & Go
    Punkty Hop & Go
  • Drzewo
    Zieleń przyuliczna
  • Ikona dokumentu
    Konsultacje społeczne
  • Chmurka z deszczem
    Kanalizacja deszczowa
  • Szklanka ze słomką
    Ogródki gastronomiczne
  • Samochód ciężarowy
    Ograniczenia dla pojazdów ciężarowych
  • Budynek mieszkalny
    Współdziałanie z mieszkańcami i radami osiedla
  • Flaga Unii Europejskiej
    Projekty z dofinansowaniem
  • Telefon komórkowy
    RODO ochrona danych osobowych
  • Sygnalizacja świetlna i drogowa
    Usprawniamy miasto
Zarząd Dróg Miejskich - logo 2017 - 2025 | Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
  • O firmie
  • Załatw sprawę
  • Nasze działania
  • Parkowanie
  • Zamowienia publiczne
  • Mapa strony
  • Deklaracja dostępności
  • Kontakt

Ustaw kontrast