Z uwagi na liczne i powtarzające się uwagi do projektów organizacji ruchu jakie składane są do opiniowania w Zarządzie Dróg Miejskich bezpośrednio lub poprzez Zespół Opiniowania Projektów przy Miejskim Inżynierze Ruchu przedstawiamy wykaz podstawowych błędów w projektach, które należy eliminować celem usprawnienia procesu opiniowania, a przede wszystkim poprawy jakości stosowanego oznakowania, które ma zapewnić bezpieczeństwo uczestników ruchu szczególnie w przypadku tymczasowych zmian wynikających z prowadzonych w pasie drogowym robót.
- Uwagi ogólne do projektów organizacji ruchu:
- Opisy techniczne nie spełniające wymagań rozporządzenia:
- brak faktycznej charakterystyk drogi i ruch na drodze, której dotyczy projekt: kategoria drogi, klasa, wyposażenie przekroju (jezdnie, chodniki, drogi dla rowerów itp.), obowiązujące prędkości (wynikające z istniejącego oznakowania), orientacyjne natężenie ruchu itd.
- brak rzetelnego i spójnego z rysunkami opisu projektowanych rozwiązań, który ma pomóc zrozumieć założenia projektu: celowość stosowania danego oznakowania, ograniczenia szerokości ciągów pieszych, rowerowych, jezdni (dokładne wymiary tych ograniczeń)
- niespójność treści opisu (np. wpisywanie informacji o braku utrudnień dla ruchu pieszego czy kołowego z jednoczesnym stosowaniem oznakowania, które w sposób znaczący ogranicza ten ruch)
- stosowanie oznakowania ograniczającego np. ruch pieszych („Przejście drugą stroną ulicy”) bez zapewnienia bezpiecznego i realnego przeprowadzania tego ruchu w obrębie prac (zbyt wąskie przejścia, brak minimalnych szerokości przewężeń, kładek dla pieszych itp.)
- brak informacji o przewidywanej długości trwania robót w pasie, a tym samym jak długo przewiduje się stosowanie ograniczeń w ruchu. Jest to informacja odrębna od tego kiedy przewiduje się wprowadzenie organizacji ruchu i jakie będą „widełki” czasowe. Długość ograniczeń w sposób istotny wpływa na akceptację takich czy innych rozwiązań (1-2 dni robót a 2-3 tygodnie)
- Rysunki i szkice do projektów:
- stosowanie podkładów mapowych zawierających bardzo dużo elementów (np. sieci podziemne) które są nieistotne z punktu widzenia organizacji ruchu a utrudniają odczyt rysunków
- brak uwidaczniania na rysunkach krawędzi jezdni, chodników, dróg rowerowych i innych elementów geometrii lub zagospodarowania drogi (np. drzew, słupów), które są istotne z punktu widzenia prowadzenia ruchu na drogach i jego ograniczania
- nieczytelne rysunki, schematy w źle dobranej do skali, nieczytelna grafika znaków
- brak wymiarowania szerokości jezdni, chodników itp.
- brak uwidaczniania kompletnego oznakowania istniejącego lub do likwidacji
- nieaktualne podkłady lub schematy obrazujące nieaktualną sytuację w terenie
- brak zapewnionych objazdów zamykanych dróg dla rowerów
2. Uwagi ogólne do oznakowania robót w terenie:
- stosowanie oznakowanie nieczytelnego, brudnego, o nieprawidłowych wymiarach
- montowanie znaków w sposób nieprawidłowy np. do lamp, drzew (blisko korzeni), na zbyt małej wysokości i w sposób niewidoczny
- oznakowywanie robót niezgodnie z zatwierdzonymi projektami organizacji ruchu.