Aspekty środowiskowe to elementy działalności Zarządu Dróg Miejskich, jego wyrobów i usług, które oddziałują lub mogą oddziaływać na środowisko – innymi słowy mają wpływ na środowisko.
Oddziaływanie na środowisko może być pozytywne (np. ochrona drzewostanu) lub negatywne (np. przenikanie soli do gruntu z błotem pośniegowym). ZDM stara się kontrolować lub / i wpływać na wielkość swego oddziaływania na środowisko poprzez identyfikację i ocenę aspektów środowiskowych oraz ryzyka i szans.
Spośród zidentyfikowanych aspektów środowiskowych, wszystkie poddano ocenie i wybrano, te które mają znaczący wpływ na środowisko - zostały one przedstawione w załączonej tabeli.
Zgodnie z zaleceniami Prezydenta Miasta Poznania, w trosce o środowisko Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu dołącza do swoich umów z wykonawcami następujący zapis:
- Wykonawca zobowiązuje się do stosowania i przestrzegania norm prawa powszechnego i prawa miejscowego z zakresu ochrony środowiska. Wykonawca oświadcza, że zapoznał się z Polityką Systemu Zarządzania oraz Wykazem Znaczących Aspektów Środowiskowych i zobowiązuje się do uwzględnienia treści tych zapisów przy realizacji przedmiotu umowy.
- Zamawiający zastrzega sobie prawo przeprowadzania kontroli w zakresie, o którym mowa w ust. 1, przy realizacji przedmiotu umowy.
- Naruszenie wymogu określonego w ust. 1 skutkować będzie:
- obowiązkiem przywrócenia stanu środowiska do stanu zgodnego z wymogami na koszt wykonawcy (zleceniobiorcy itp.),
- uprawnieniem do rozwiązania umowy przez zamawiającego bez wypowiedzenia.
Powyższy zapis – zgodnie z ustaleniami – można poszerzyć w zależności od potrzeb umowy.
Źródło: Księga System Zarządzania Urzędu Miasta Poznania, niektórych miejskich jednostek organizacyjnych i spółek, wydanie 19 z dnia 15 marca 2018 r.
Wykaz znaczących aspektów środowiskowych – stan na dzień 16 marca 2021 r.*
Lp. |
Aspekt środowiskowy |
Obszar występowania |
Warunki |
Wpływ na środowisko |
Aspekt bezpośredni/pośredni |
|
Emisje do powietrza |
|
|
|
|
1. |
Emisja pyłów PM 10, PM 2,5 B(a)P, itp. (np. emisja liniowa/komunikacyjna z dróg) |
ulice Miasta Poznania |
normalne |
zanieczyszczenie powietrza |
pośredni/bezpośredni |
|
Zużycie energii elektrycznej |
|
|
|
|
2. |
Zużycie energii elektrycznej do oświetlenia dróg i obiektów inżynierskich |
ulice Miasta Poznania |
normalne |
pośrednie zużycie surowców naturalnych |
bezpośredni |
|
Wytwarzanie i odprowadzanie ścieków |
|
|
|
|
3. |
Zagospodarowanie wód deszczowych i roztopowych (dawniej ścieki deszczowe) |
ulice Miasta Poznania/UI |
normalne |
zanieczyszczenie wód powierzchniowych |
bezpośredni |
|
Zużycie zasobów naturalnych |
|
|
|
|
4. |
Zużycie soli drogowej |
ulice Miasta Poznania/UI |
normalne |
zużycie surowców naturalnych |
pośredni |
|
Hałas |
|
|
|
|
5. |
Hałas i szumy komunikacyjne generowane przez użytkowników dróg |
ulice Miasta Poznania |
normalne |
negatywny wpływ na klimat akustyczny środowiska |
pośredni |
|
Wytwarzanie odpadów |
|
|
|
|
6. |
Odpady niebezpieczne wytwarzane przez ZDM |
pomieszczenia biurowe/DL/inwestycje i prace utrzymaniowe na terenie Miasta Poznania |
normalne |
zanieczyszczenie powierzchni ziemi, wód gruntowych |
bezpośredni |
7. |
Odpady inne niż niebezpieczne wytwarzane przez ZDM |
pomieszczenia biurowe/DL/inwestycje i prace utrzymaniowe na terenie Miasta Poznania |
normalne |
zanieczyszczenie powierzchni ziemi, wód gruntowych |
bezpośredni |
8. |
Odpady niebezpieczne wytwarzane przez wykonawców zew. |
pas drogowy Miasta Poznania (w tym place budowy) i tereny pozostające w administracji ZDM/ Wydziały prowadzące nadzór nad wykonawcami zew., St. ds. odbioru robót (DO) |
normalne |
zanieczyszczenie powierzchni ziemi, wód gruntowych |
pośredni |
9. |
Odpady inne niż niebezpieczne wytwarzane przez wykonawców zew., w tym odpady biodegradowalne |
pas drogowy Miasta Poznania (w tym place budowy) i tereny pozostające w administracji ZDM/ Wydziały prowadzące nadzór nad wykonawcami zew., St. ds. odbioru robót (DO) |
normalne |
zanieczyszczenie powierzchni ziemi, wód gruntowych |
pośredni |
|
Zanieczyszczenie gruntu |
|
|
|
|
10. |
Przenikanie soli do gruntu z błotem pośniegowym |
ulice Miasta Poznania/UI, PZ |
normalne |
zanieczyszczenie powierzchni ziemi, wód gruntowych, negatywny wpływ na roślinność i bioróżnorodność |
bezpośredni/pośredni |
|
Kwestie środowiskowe lokalnej społeczności |
|
|
|
|
11. |
Usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane (wraki) |
ulice Miasta Poznania/DL |
normalne |
zanieczyszczenie powierzchni ziemi, wód gruntowych |
bezpośredni/pośredni |
12. |
Wpływ soli na infrastrukturę drogową |
ulice Miasta Poznania/UI, akcja zima, wykonawcy usług |
specjalne |
degradacja infrastruktury, zanieczyszczenie powierzchni ziemi |
pośredni/bezpośredni |
13. |
Ochrona roślinności znajdującej się w pasie drogowym (np. przed działaniem soli, czy aktami wandalizmu) |
ulice miasta Poznania/PZ, UI, UZ, akcja zima, wykonawcy usług, wykonawcy robót |
normalne |
ochrona roślinności i bioróżnorodności |
pośredni/bezpośredni |
14. |
Ochrona drzewostanu znajdującego się w pasie drogowym, już podczas prac projektowych, a następnie podczas robót drogowych - tj. w całym procesie inwestycyjnym |
pas drogowy miasta Poznania (w tym place budowy) i tereny pozostające w administracji ZDM/UD, IPI, IRI, RITS, RO, PZ, UZ wykonawcy robót, DO |
normalne |
ochrona roślinności i bioróżnorodności |
pośredni/bezpośredni |
Użyte symbole i nazwy wydziałów ZDM:
DL – Wydział Logistyki
DO – Stanowisko ds. odbioru robót
DU – Wydział ds. Usuwania Pojazdów
IPI – Wydział Przygotowania Inwestycji
IRI – Wydział Realizacji Inwestycji
IU – Wydział Uzgodnień Zewnętrznych
PZ – Wydział Terenów Zieleni
RITS – Wydział ITS
RO – Wydział Organizacji i Bezpieczeństwa Ruchu
UD – Wydział Remontów i Utrzymania Dróg
UI – Wydział Utrzymania Infrastruktury Drogowej
UOI – Wydział Utrzymania Obiektów Inżynierskich
UZ – Wydział Zarządzania i Ewidencji Dróg
*16 marca 2021 r. nastąpiła aktualizacja nazewnictwa, aspekty znaczące pozostały bez zmian.