Zarząd Dróg Miejskich ma pod swoją opieką 150 obiektów inżynierskich zlokalizowanych na terenie Poznania. To m.in. mosty, wiadukty i tunele. Liczba obiektów ulega ciągłej zmianie. Związane jest to z budową nowych oraz rozbiórką starych.
Lp. | rodzaj obiekty | droga krajowa | droga wojewódzka | droga powiatowa |
droga gminna |
droga wewnętrzna | suma |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | mosty | 5 | 3 | 6 | 5 | 2 | 21 |
2 | wiadukty | 3 | 22 | 33 | 10 | 4 | 72 |
3 | tunele | - | 3 | 2 | - | - | 5 |
4 | przejścia podziemne | 4 | 6 | 22 | 5 | - | 37 |
5 | kładki | 1 | 1 | 4 | 4 | 2 | 12 |
suma | 13 | 35 | 69 | 24 | 8 | 149 |
Większość obiektów na terenie miasta Poznania była zbudowana w latach 70. ubiegłego stulecia. W większości zostały one rozebrane i wybudowane od nowa lub przebudowane. Następny duży przyrost obiektów inżynierskich to początek lat 90., kiedy to oddawany był Poznański Szybki Tramwaj. Wybudowano wówczas kilkanaście obiektów – wiadukty, kładki, przejścia podziemne.W ciągu ostatnich kilkunastu lat zostało wybudowanych od nowa wiele obiektów, głównie na miejsce rozebranych starych:
- most Hlonda - 2002 r.
- wiadukt Narutowicza - 2003 r.
- most św. Rocha - 2004 r.
- most Cybiński, wiadukty Dolna Wilda - 2007 r.
- wiadukty Górczyn Zach., Kotowo, przejście podziemne Fabianowo - 2008 r.
- wiadukty Ostatnia, kładka Wilczak - 2009 r.
- wiadukty Bukowska - 2011 r.
- wiadukty Antoninek - 2012 r.
- wiadukt Górczyn Wsch. wraz z łącznicą (2), przejście podziemne Matyi - 2013 r.
- estakada katowicka i wiadukt Chartowo-Żegrze (wylot z Poznania), most Uniwersytecki, konstrukcja wsporcza w ul. Roosevelta, przejście podziemne Kaponiera - 2016 r.,
- tunele w ul. Gdyńskiej i przejścia podziemne, tunele w ul. Czechosłowackiej, wiadukt Rydzyńska, estakada katowicka i wiadukt Chartowo-Żegrze (wlot do Poznania) - 2017 r.
- przebudowna nitka (północna mostu Lecha) - 2019 r.