Przebudowa ulicy Lutyckiej w ciągu drogi krajowej nr 92, przedłużenie Alei Solidarności, budowa węzłów Podolany i Koszalińska oraz wiaduktu nad linią kolejową Poznań – Piła to inwestycja o strategicznym znaczeniu zarówno dla mieszkańców osiedli w północno-zachodniej części Poznania, jak również całego miasta i aglomeracji poznańskiej. Konsultacje społeczne koncepcji tego zadania potrwają do 9 lutego 2018 roku (zostały przedłużone o kolejny tydzień).
Z przeprowadzonej analizy ruchu wynika, że zasadnicza poprawa warunków ruchu w tym rejonie miasta nastąpi na skutek budowy wiaduktu nad linią kolejową nr 354 Poznań-Piła oraz przedłużenia al. Solidarności do ul. Lutyckiej. Rozwiązania te zapewnią sprawną obsługę transportową m.in. dla mieszkańców Strzeszyna i Podolan. W przypadku dalszego, znacznego wzrostu ruchu pojazdów oraz przy zabezpieczeniu środków finansowych możliwa będzie rozbudowa ul. Lutyckiej do przekroju 2x2 wraz z rozbudową węzłów „Koszalińska” i „Podolany”.
Zakres docelowej inwestycji obejmować będzie:
• Dowiązanie/rozbudowę skrzyżowania ul. Lutyckiej z ul. Strzeszyńską;
• Budowę lub rozbudowę al. Solidarności na odcinku od ul. Witosa, do włączenia w ul. Lutycką;
• Budowę węzła Podolany stanowiącego skrzyżowanie ul. Lutyckiej z Al. Solidarności oraz ul. Jasielską;
• Budowę węzła Koszalińska, jako dwupoziomowego skrzyżowania ul. Koszalińskiej z ul. Lutycką;
• Przebudowę ul. Lutyckiej pomiędzy węzłem Podolany i Koszalińska;
• Budowę wiaduktu drogowego w ciągu ul. Lutyckiej nad linią kolejową nr 354 relacji Poznań – Piła;
• Przebudowę skrzyżowań ul. Lutyckiej z ul. Szczawnicką, Podolańską oraz Homera;
• Budowę dróg akcesyjnych, chodników, ścieżek rowerowych, wraz zagospodarowaniem terenu w granicach inwestycji;
• Budowę przystanków komunikacji publicznej;
• Dowiązanie projektowanego zakresu inwestycyjnego do istniejącej infrastruktury drogowej.
Docelowy układ ul. Lutyckiej, planowany jest jako droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), dwujezdniowa, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z poszerzeniami w obszarach skrzyżowań oraz projektowanych węzłów. Szerokość ulicy dla klasy drogi GP o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku) nie powinna być mniejsza niż 40 m, a dla przekroju 1x2 (jedna jezdnia po jednym pasie ruchu w każdym kierunku) mniejsza niż 30 m. Szerokość ulicy jest zwiększona w rejonie projektowanych węzłów, skrzyżowań oraz dróg akcesyjnych.
Ze względu na możliwości finansowe Miasta zadanie podzielono na trzy etapy realizacyjne.
Etap I daje największy wzrost efektywności układu drogowego.
Etap I:
Rozwiązania zaprojektowane w ramach niniejszego etapu polegają na zminimalizowaniu tzw. robót traconych, przy rozbudowie do układu docelowego.
• Klasa drogi GP;
• Prędkość projektowa 60 km/h, prędkość miarodajna 80 km/h;
• Szerokość pasów ruchu ul. Lutyckiej 3,50 m;
• Szerokość: pobocza 1,50 m, chodników 2,00 m, ścieżki rowerowej dwukierunkowej 2,00 m;
• Przekrój podstawowy 1x2 (jedna jezdnia po jednym pasie ruchu w każdym kierunku), w obrębie skrzyżowań i węzłów poszerzony;
• Węzeł Podolany: jednopoziomowy, z pozostawieniem rezerwy pod budowę wiaduktu
dla ul. Lutyckiej zgodnie z etapem II:
• Skrzyżowania z ul. Podolańską i ul. Szczawnicką: bezkolizyjny przejazd górą dla ul. Lutyckiej;
• Nad linią kolejową nr 354, relacji Poznań – Piła: wiadukt drogowy, bezkolizyjny przejazd górą dla ul. Lutyckiej;
• Przedłużona Al. Solidarności na odcinku od ul. Witosa do ul. Lutyckiej.
Ze względu na obowiązujące przepisy dotyczące odległości skrzyżowań i ze względu na przyjętą klasę drogi GP oraz zapewnienie obsługi komunikacyjnej przyległych terenów, zaproponowano drogę akcesyjną po stronie północnej od ul. Podolańskiej do ul. Jasielskiej. Obsługę komunikacyjną dla strony południowej zapewni ul. Podolańska oraz ul. Szczawnicka poprzez drogę akcesyjną po stronie północnej, podłączoną do projektowanego ronda.
Etap II:
• Węzeł Koszalińska – dwupoziomowy, bezkolizyjny przejazd górą dla ul. Koszalińskiej, dla ul. Koszalińskiej zaprojektowano przekrój 1x2.
Etap III:
• Przerój podstawowy 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku), z poszerzeniami w obrębie skrzyżowań i węzłów;
• Węzeł Podolany: dwupoziomowy, dla ul. Lutyckiej bezkolizyjny przejazd górą, dołem połączenie ul. Jasielskiej z nowo projektowaną aleją Solidarności;
• Skrzyżowania z ul. Podolańską i ul. Szczawnicką: bezkolizyjny przejazd górą dla ul. Lutyckiej;
• Węzeł Koszalińska – dwupoziomowy, bezkolizyjny przejazd górą dla ul. Koszalińskiej;
• Nad linią kolejową nr 354 relacji Poznań – Piła: wiadukt drogowy, bezkolizyjny przejazd górą dla ul. Lutyckiej.
Harmonogram prac dla etapu I:
• Wynik konsultacji społecznych – luty 2018;
• Przetarg na PFU – marzec / kwiecień 2018;
• Odbiór dokumentacji przetargowej PFU wraz z decyzją OOŚ – marzec/kwiecień 2019;
• Przetarg na roboty budowlane kwiecień – czerwiec 2019;
• Roboty budowlane – lipiec 2019-wrzesień 2021
• Uruchomienie pełnej funkcjonalności węzła koniec 2021
Finansowanie:
W Wieloletniej Prognozie Finansowej zarezerwowana jest obecnie kwota 36 452 030 zł:
2018 – 1 000 000 zł
2019 – 1 152 030 zł
2020 – 20 000 000 zł
2021 – 14 000 000 zł
Ponadto Miasta Poznań będzie się starało uzyskać dofinansowanie z następujących źródeł;
• dofinansowanie unijne - działanie 4.2 POIS
Z tego źródła Poznań uzyskał dotację 121,67 mln zł na: przebudowę ul. Bałtyckiej na odc. od Syreniej do mostu Lecha, mostu Lecha oraz budowę węzła Naramowicka. Możliwe jest uzyskanie dotacji w wysokości do 85% kosztów kwalifikowanych.
• dotacja ze środków budżetu państwa w ramach tzw. Rezerwy Subwencji Ogólnej
Z tego źródła, w latach 2016-2017, Poznań otrzymał ok. 46 mln zł na przebudowę tzw. Estakady Katowickiej. Możliwe jest ubieganie się o dofinansowanie w wysokości nie przekraczającej połowy nakładów ponoszonych na daną inwestycję w danym roku.
Konsultacje społeczne:
Uwagi do przedstawionej koncepcji można przesyłać do Zarządu Dróg Miejskich w terminie do 26 stycznia 2018 roku w następujący sposób:
• pocztą elektroniczną, wysyłając email na adres lutycka@zdm.poznan.pl
• pocztą tradycyjną lub dostarczając pismo z uwagami osobiście do siedziby ZDM przy ul. Wilczak 17 w Poznaniu.
10 stycznia o godzinie 17:00 w Szkole Podstawowej nr 1 przy ul. Hezjoda 15 odbędzie się spotkanie z mieszkańcami osiedli Strzeszyn, Podolany i Sołacz.
Koncepcja przebudowy ul. Lutyckiej w ciągu DK 92 pomiędzy węzłami Podolany i Koszalińska wraz z budową przedłużenia Al. Solidarności
Podsumowanie konsultacji
Przebudowa ulicy Lutyckiej w ciągu Drogi Krajowej 92, rozbudowa alei Solidarności, budowa węzłów Podolany i Koszalińska oraz wiaduktu nad linią kolejową Poznań – Piła były przedmiotem konsultacji społecznych trwających od 29 grudnia 2017 r. do 9 lutego 2018 r.
Inwestycja, z uwagi na szeroki zakres, podzielona została na trzy etapy realizacyjne. Pierwsze dwa obejmowały między innymi budowę wiaduktu kolejowego nad linią kolejową Poznań – Piła, przedłużenie al. Solidarności od skrzyżowania z ul. Witosa do ul. Lutyckiej, połączenie ul. Jasielskiej z ul. Lutycką ora budowę węzłów Podolany i Koszalińska. W trzecim etapie układ drogowy miałby zostać rozbudowany z jednojezdniowego do dwujezdniowego.
W okresie od 29 grudnia 2017 r. do 9 lutego 2018 r. na stronie ZDM w zakładce Projekty drogowe dostępne były materiały dotyczące konsultacji. Ponadto koncepcja została zaprezentowana mieszkańcom Poznania podczas spotkania, które odbyło się 10 stycznia w Szkole Podstawowej nr 1 przy ul. Hezjoda 15.
Z uwagi na szczególnie duże zainteresowanie, zdecydowano o wydłużeniu konsultacji społecznych o dodatkowe 3 tygodnie, do 9 lutego 2018 r. W tym czasie zainteresowane osoby mogły podzielić się swoimi propozycjami zmian wysyłając m.in. wiadomość email na adres koszalinska@zdm.poznan.pl.
Podczas spotkania z mieszkańcami, jak również w pismach i wiadomościach uczestnicy konsultacji społecznych najczęściej zwracali uwagę m. in. na konieczność poszerzenia zakresu inwestycji o budowę wiaduktu nad linią kolejową w ciągu ul. Golęcińskiej, budowę węzła Koszalińska w pierwszym, a nie drugim etapie czy też potrzebę rozbudowy ul. Wojska Polskiego. Łącznie do ZDM wpłynęło 76 zgłoszeń, z których wyodrębniono 65 propozycji zmian.
Po przeanalizowaniu zgłoszonych uwag koncepcja została poszerzona o nowy etap 1.2, łączący w sobie rozwiązania z etapu 1, część propozycji z etapu 2 oraz uwzględniający wybrane postulaty mieszkańców. Plan sytuacyjny prezentujący etap 1.2 został zaprezentowany 1 marca 2018 roku przedstawicielom rad osiedli Strzeszyn, Podolany i Sołacz na spotkaniu w Zarządzie Dróg Miejskich. W spotkaniu tym uczestniczył również Zastępca Prezydenta Miasta Poznania Maciej Wudarski.
W oparciu o zgłoszone propozycje oraz w wyniki rozmów z radami osiedli, spółką Poznańskie Inwestycje Miejskie, projektantem oraz przedstawicielami ZDM zdecydowano, że w dalszych pracach nad dokumentacją projektową uwzględnione zostaną poniższe zmiany:
1. Wiadukt w ciągu ul. Golęcińskiej będzie przedmiotem osobnego opracowania koncepcyjnego. Na jego realizację w terenie Miasto będzie się starało pozyskać dofinasowanie zewnętrzne we współpracy z PKP w ramach programu na likwidację jednopoziomowych skrzyżowań linii kolejowych z drogami.
2. W etapie 1.2 zrezygnowano budowy wiaduktu nad ul. Szczawnicką. Zostanie jednak utrzymana pierwotnie projektowana niweleta nasypu pod ul. Lutycką, aby umożliwić budowę wiaduktu przy rozbudowie układu drogowego do dwujezdniowego – przeprawa nad ul. Szczawnicką będzie wtedy niezbędna.
3. Zdecydowano o włączeniu do etapu 1.2 koncepcji budowy połączenia ul. Koszalińskiej z ul. Lutycką, która umożliwi przejazd z zachowaniem wszystkich relacji (Strzeszyn – centrum, Strzeszyn – Podolany / Piątkowo, Strzeszyn – Wola i w przeciwnych kierunkach).
4. W etapie 1.2 uwzględniono również budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Koszalińskiej i Literackiej.
5. Zdecydowano o przywróceniu w szczegółowej dokumentacji projektowej ślepego wlotu skrzyżowania na łuku ul. Podolańskiej.
6. Zakres inwestycji poszerzono o budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Koszalińskiej do projektowanego skrzyżowania z ul. Golęcińską, budowę połączenia rowerowego pomiędzy projektowanym skrzyżowaniem ul. Koszalińskiej i ul. Golęcińskiej z drogą rowerową kończącą się po zachodniej stronie projektowanego wiaduktu nad linią kolejową do Piły, a także zastąpienie pochylni przy wiadukcie kolejowym tzw. ślimakiem, zgodnym ze Standardami technicznymi i wykonawczymi dla infrastruktury rowerowej Miasta Poznania.
Rozwiązania dotyczące dróg rowerowych wskazane w punkcie 6 zostały zaproponowane już po zakończeniu prac nad etapem 1.2 koncepcji i dlatego zostaną włączone do dokumentacji na kolejnym etapie projektowania.
Zestawienie wszystkich uwag zebranych w ramach konsultacji społecznych wraz z odpowiedziami oraz materiał graficzny prezentujący zakres etapu 1.2 stanowią załącznik do niniejszego podsumowania.
Podsumowanie konsultacji społecznych - tabela (pdf, 231 kB)
Przebudowa ul. Lutyckiej wraz z budową przedłużenia al. Solidarności - Etap 1.2 (pdf, 2,27 MB)