1.    Przebieg projektowanej infrastruktury technicznej należy przedstawić na aktualnej mapie zasadniczej w skali 1:500, z zaznaczonymi wszystkimi istniejącymi elementami układu drogowego (w tym jezdnią, chodnikiem/drogą rowerową/poboczem, zjazdami, krawężnikiem/obrzeżem), zawierającą legendę z opisem wszystkich elementów projektowanej infrastruktury podziemnej (w tym studni, złączy/szafek, słupków telekomunikacyjnych, kominków wentylacyjnych, hydrantów – podając czy są projektowane jako podziemne czy nadziemne itp. wraz z ich wymiarami). Na mapie należy wykolorować jedynie przedmiot uzgodnienia (reszta powinna być wyszarzoną)  z zastosowaniem kolorystyki odpowiedniej dla poszczególnych branż.

2.    W przypadku projektowania infrastruktury technicznej w obszarze budowy/przebudowy układu drogowego należy przedstawić jej przebieg na planowanym do realizacji układzie drogowym (wraz z zaznaczeniem strefy dla docelowych sieci uzbrojenia terenu) i uzyskać akceptację jego przebiegu od projektanta projektowanego układu drogowego (wraz z infrastrukturą planowaną do realizacji w ramach budowy/przebudowy układu drogowego niezbędną dla funkcjonowania drogi). Wymagana jest również opieczętowana przez wspomnianego projektanta planowanego układu drogowego wraz z infrastrukturą mapa (zawierająca całą projektowaną infrastrukturę opiniowaną w ramach składanej Narady Koordynacyjnej) zawierająca docelowy układ drogowy.

3.    W pasach drogowych ulic o nawierzchni nieutwardzonej nie planowanych do budowy na etapie projektowania przedmiotowej infrastruktury technicznej (m.in. sieci i przyłączy) konieczne jest, aby:
a)    w obszarze objętym obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedstawić ich przebieg na zgodnych z założeniami obowiązującego mpzp rozwiązaniach komunikacyjnych dotyczących lokalizacji docelowych elementów pasa drogowego (w tym jezdni, chodnika/pobocza i in.) wraz z ich zwymiarowaniem.
b)    w obszarze nie objętym obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedstawić ich przebieg na założeniach układu drogowego, które należy przyjąć w porozumieniu z ZDM.
c)    na ww. mapach z docelowymi rozwiązaniami komunikacyjnymi (w zależności od istniejącej i projektowanej infrastruktury technicznej) przedstawić strefowanie, zawierające: istniejącą infrastrukturę (jeżeli taka została już uzgodniona w ramach Narad Koordynacyjnych), strefę pod docelową infrastrukturę techniczną niezbędną dla funkcjonowania drogi „(m.in. kanał deszczowy, oświetlenie, kanał technologiczny),  projektowane obecnie sieci oraz wszystkie pozostałe (m.in. energetyka, sieć gazowa, ciepłociąg, kanał sanitarny, wodociąg i.in.). Wszystkie uzbrojenia należy wrysować z zachowaniem normatywnych odległości względem siebie.

4.    Przejścia poprzeczne przez nawierzchnie utwardzone (w tym jezdnie/chodniki/ścieżki rowerowe/utwardzone zjazdy) należy zaprojektować z uwzględnieniem ich wykonania metodą bezwykopową, tj.  przeciskiem/przewiertem, tak aby nie naruszyć nawierzchni utwardzonych (w tym ich konstrukcji i krawężników/obrzeży). Ww. technologię bezwykopową wraz z lokalizacją komór roboczych należy zaznaczyć na planie sytuacyjnym z przebiegiem projektowanego uzbrojenia przedstawionym do opiniowania w ramach Narady Koordynacyjnej.

5.    Projektowane w ciągu ulicy uzbrojenie należy usytuować w pasie chodnika/pobocza (tak aby nie kolidowało z krawężnikiem i wpustami odwodnienia drogowego), co do zasady po jednej stronie jezdni, bez załamań trasy i zajmowania dodatkowych stref w pasie drogowym, równolegle i jak najbliżej względem granicy pasa drogowego, obrzeża/krawężnika lub istniejącego uzbrojenia danej branży, pozostawiając jak najszerszą strefę wolną od uzbrojeń w pasie drogowym.

 6.    W przypadku projektowania studni na kanale sanitarnym bądź deszczowym w pasie jezdni należy pamiętać, aby były one sytuowane pod warunkiem usytuowania zwieńczeń studni poza pasem przejazdu kół pojazdów.

W celu zobrazowania powyższego na planie sytuacyjnym składanym do opiniowania na Naradę Koordynacyjną należy zwymiarować odległość od osi zwieńczenia studni/włazu do krawędzi pasa ruchu (tzn. do osi jezdni i jej krawędzi/krawężnika w przypadku jezdni o dwóch pasach ruchu). 

Powyższe dotyczy wszystkich projektowanych w pasie jezdni studni.

7.    Każdorazowo należy wyjaśnić za pomocą odnośnika na planie sytuacyjnym czy zwieńczenie/właz projektowanej studni/komory wentylacyjnej będzie równy 
z poziomem terenu czy wyniesiony (jeśli tak to na jaką wysokość).

Brak zgody na lokalizację w nawierzchniach utwardzonych lub przeznaczonych do ruchu elementów wyniesionych powyżej poziomu terenu.

8.    Przy projektowaniu elementów nadziemnych (w tym słupków/szaf telekomunikacyjnych, złączy/szaf energetycznych, stacji transformatorowej, kominków wentylacyjnych hydrantów itp.) należy przedstawić dokładną ich lokalizację (wraz z podaniem ich wymiarów) w odpowiednim/czytelnym powiększeniu, w postaci odnośnika na planie sytuacyjnym jako tzw. „szczegół lokalizacji uzbrojenia” zawierający: 
a)    szerokość wolnej przestrzeni pomiędzy danym elementem nadziemnym, a krawędzią najbliżej położonej nawierzchni utwardzonej (obrzeżem/krawężnikiem chodnika/jezdni), jaka pozostanie po jego wykonaniu; 
b)    szerokość wolnej przestrzeni pomiędzy danym elementem nadziemnym, a granicą pasa drogowego/działki prywatnej, jaka pozostanie po jego wykonaniu; 
c)    szerokość wolnej przestrzeni pomiędzy danym elementem nadziemnym, a krawędzią najbliższego zjazdu/skrzyżowania (na teren prywatny – bramą wjazdową, na drogę wewnętrzną, itp.) oraz wejścia na teren posesji (furtką) jaka pozostanie po jego wykonaniu.

Wszystkie elementy nadziemne w pasie drogowym należy lokalizować bezpośrednio przy granicy pasa drogowego, poza nawierzchnią utwardzoną. W przypadku braku możliwości dopuszczalne jest ich lokalizowanie na skraju chodnika, tak aby w jak najmniejszym stopniu ograniczały wolną od uzbrojeń przestrzeń w pasie drogowym, z jednoczesnym zachowaniem skrajni od jezdni i/lub drogi rowerowej. 
Wszystkie elementy infrastruktury nadziemnej należy zwizualizować na aktualnych zdjęciach z terenu.

9.    W przypadku przebudowy istniejącego uzbrojenia, należy zaznaczyć na planie sytuacyjnym zakres uzbrojenia przeznaczonego do wyłączenia 
z eksploatacji/unieczynnienia. 

Jednocześnie tut. Zarząd zaznacza, że każde uzbrojenie przewidziane do unieczynnienia powinno być zdemontowane po wcześniejszym uzgodnieniu warunków realizacji z odpowiednim zgodnie z kompetencją Wydziałem/Wydziałami ZDM. 

10.    W przypadku rozbudowy istniejącej infrastruktury, projektowane sieci należy zaprojektować na przedłużeniu/w kontynuacji istniejącego uzbrojenia, jeśli jego przebieg jest zgodny z pkt. 5.

11.    Wymagania dot. projektowania sieci uzbrojenia podziemnego w terenach zieleni, w obrębie drzew i krzewów:
a)    mapa zasadnicza musi być zaktualizowana przez geodetę poprzez naniesienie wszystkich drzew i krzewów istniejących w terenie (inwentaryzacja geodezyjna),
b)    ściany wykopów otwartych (w tym także studni, komór etc.) muszą być zlokalizowane w odległości min. 3 m od nasady pni drzew i 1,5 m od obrysu krzewów. W przypadku egzemplarzy starszych drzew, o większych obwodach, bądź cennych przyrodniczo odległość ta wynosi 4 ÷ 5 m.
c)    w przypadku braku możliwości usytuowania infrastruktury z zachowaniem wspomnianych odległości od drzew i krzewów, konieczne jest zastosowanie technologii bezwykopowej (przecisk/przewiert), uwzględniając że w miejscu komór roboczych odległość krawędzi wykopu od nasady pni drzew wynosi 3,0m i 1,5 m od krzewów,
d)    w przypadku braku możliwości uniknięcia kolizji z zielenią (zachowania 3,0 m odległości od drzew i 1,5 m od obrysu krzewów) i/lub wykonania powyższego metodą bezwykopową należy wykonać inwentaryzację dentrologiczną roślin rosnących w odległości minimum 3,0 m od projektowanych wykopów (mapa + tabela) a do wycinki przeznaczyć egzemplarze najmniej cenne (pod względem wieku, gatunku i stanu zdrowotnego). Inwentaryzację należy wykonać także dla miejsc, w których oznaczenia geodezyjne wskazują na lokalizację zieleni (dotyczy to miejsc gdzie zieleń zaznaczona jest na mapie w formie obszaru) a konieczne jest zlokalizowanie wykopów otwartych bez zachowania ww. 3,0 m i 1,5 m odległości.

Tabela powinna zwierać poniższe dane:

  • nazwa ulicy   
  • obręb /arkusz/ działka    
  • gatunek  
  • obwód na 5 cm    
  • obwód na 130 cm/ powierzchnia m2    
  • opis stanu zdrowotnego    
  • przeznaczenie usunięcie/zachowanie    
  • ilość m2 krzewów przeznaczonych do usunięcia

e)    w miejscach prowadzonych prac metodami bezwykopowymi nie ma konieczności wykonywania inwentaryzacji dendrologicznej zieleni (za wyjątkiem miejsc, gdzie lokalizowane będą komory robocze).
f)    ponadto dla robót sąsiadujących z zielenią, konieczne będzie wykonanie Projektu ochrony zieleni i uzgodnienie go z ZDM na kolejnym etapie (przed wystąpieniem o zajęcie pasa drogowego).