Zmiana organizacji ruchu to jeden z najważniejszych projektów planowanych na terenie Łazarza. Dzięki niej możliwe będzie wprowadzenie Stefy Płatnego Parkowania, co w połączeniu
z uspokojeniem ruchu i rewitalizacją Rynku Łazarskiego przyczyni się do podniesienia jakości życia w tej części Poznania. Konsultacje społeczne wielowariantowej koncepcji organizacji ruchu potrwają do końca stycznia 2018 roku. Spotkania z mieszkańcami odbędą się 17 i 18 stycznia.
Uspokojenie ruchu, uporządkowanie parkowania i uczynienie ulic Łazarza bardziej przyjaznymi mieszkańcom to najważniejsze cele wielowariantowej koncepcji organizacji ruchu dla tej dzielnicy. Obejmuje ona zmianę kierunków ruchu na wybranych odcinkach łazarskich ulic, ograniczenie prędkości do 30km/h i wyłączenie niektórych fragmentów z ruchu kołowego.
Proponowane zmiany to pierwszy krok do wprowadzenia na terenie Łazarza Strefy Płatnego Parkowania. Najważniejsza korzyść jaką przyniesie ona mieszkańcom to zwiększenie rotacji parkujących aut. Oznacza to, że samochody rzadziej będą pozostawiane na długi czas i łatwiej będzie o znalezienie wolnego miejsca. W połączeniu z ograniczeniem przejazdów tranzytowych, SPP zniechęci osoby spoza Łazarza do pozostawiania tu swoich pojazdów. Szczegółowe dane dotyczące liczby dostępnych miejsc postojowych i ich lokalizacji będą znane na kolejnym etapie prac nad wprowadzeniem SPP na Łazarzu. Dobrą wiadomością dla mieszkańców dzielnicy jest to, że będą mogli uzyskać identyfikator mieszkańca strefy, upoważniający do korzystania z miejsc postojowych
za jedynie 10 złotych miesięcznie.
Koncepcja organizacji ruchu na Łazarzu opracowana została na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich
w Poznaniu. Obejmuje ona trzy różne warianty i stanowi punkt wyjścia do dyskusji na temat zmian, które w jak największym stopniu będą spełniać oczekiwania mieszkańców. Dlatego też nie należy traktować koncepcji jako dzieła ostatecznego. Przeciwnie, na obecnym etapie prac może ona być zmieniana i poprawiana. Poniżej zamieszczony został opis zmian proponowanych w poszczególnych wariantach, wraz z załącznikami: mapami wariantów, obecnymi i prognozowanymi trasami przejazdów tranzytowych.
Koncepcja będąca przedmiotem niniejszych konsultacji została pozytywnie zaopiniowania przez Radę Osiedla Św. Łazarz w Wariancie 1. W ramach dotychczasowych uzgodnień ustalono również,
że zwężenie ul. Głogowskiej zaprezentowane w wariantach 2 i 3 będzie możliwe dopiero
po wybudowaniu ul. Dolnej Głogowskiej, nie mniej projekt zwężenia został utrzymany
w prezentowanych materiałach aby dać zainteresowanym osobom pełen obraz proponowanych zmian.
Wariant 1
W pierwszym wariancie organizacji ruchu zawarte zostały następujące zmiany:
1. wyłączenie z ruchu kołowego ulic przebiegających na wskroś przez Rynek Łazarski;
2. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ulicach i odcinkach ulic: Jarochowskiego, Potockiej, Stablewskiego, Lodowej, Dmowskiego, Łukaszewicza, Mottego, Calliera, Granicznej, Małeckiego, Niegolewskich;
3. nakaz skrętu w ul. Szymborską (z wyłączeniem autobusów ZTM) na skrzyżowaniu ul. Szymborskiej
i ul. Chociszewskiego;
4. likwidacja lewoskrętów z ul. Głogowskiej w ul. Berwińskiego (rozwiązanie zostało już wdrożone
w ramach oddzielnego zadania) i ul. Śniadeckich.
Wariant 2
Drugi z przygotowanych wariantów obejmuje:
1. wyłączenie z ruchu kołowego ulic przebiegających na wskroś przez Rynek Łazarski;
2. zwężenie Głogowskiej odbywa się po jednym pasie ruchu w każdą stronę na odcinku między
ul. Hetmańską i ul. Śniadeckich;
3. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ulicach/odcinkach ulic: Potockiej, Stablewskiego, Lodowej, Dmowskiego, Łukaszewicza, Mottego, Calliera, Granicznej, Małeckiego, Strusia, Kanałowej, Niegolewskich, Chociszewskiego, Potworowskiego, Stablewskiego, Morawskiego, Szczanieckiej, Niegolewskich, Limanowskiego, Drużbackiej, Wyspiańskiego, Berwińskiego, Jarochowskiego, Bogusławskiego, Śniadeckich, Ułańskiej, Kossaka, Chełmońskiego, Siemiradzkiego, Grottgera;
4. likwidacja lewoskrętów z ul. Głogowskiej w ul. Berwińskiego (rozwiązanie zostało już wdrożone
w ramach oddzielnego zadania) i ul. Śniadeckich.
Wariant 3
Zmiany proponowane w wariancie 3:
1. wyłączenie z ruchu kołowego ulic przebiegających na wskroś przez Rynek Łazarski;
2. zwężenie Głogowskiej odbywa się po jednym pasie ruchu w każdą stronę na odcinku między
ul. Hetmańską i ul. Śniadeckich;
3. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ulicach/odcinkach ulic: Potockiej, Stablewskiego, Lodowej, Dmowskiego, Łukaszewicza, Mottego, Calliera, Granicznej, Małeckiego, Strusia, Kanałowej, Niegolewskich, Chociszewskiego, Potworowskiego, Stablewskiego, Morawskiego, Szczanieckiej, Niegolewskich, Limanowskiego, Drużbackiej, Wyspiańskiego, Berwińskiego, Jarochowskiego, Bogusławskiego, Śniadeckich, Ułańskiej, Kossaka, Chełmońskiego, Siemiradzkiego, Grottgera, Kasprzaka, Matejki, Kolejowej, Gąsiorowskich;
4. likwidacja lewoskrętów z ul. Głogowskiej w ul. Berwińskiego (rozwiązanie zostało już wdrożone
w ramach oddzielnego zadania) i ul. Śniadeckich;
5. wyznaczenie BUS pasów pod prąd w ciągu ul. Kasprzaka / ul. Matejki oraz na ul. Kolejowej.
Opinie, propozycje zmian i pytania na temat zaprezentowanej koncepcji można przesyłać do ZDM
w następujący sposób:
- pocztą elektroniczną na adres lazarz@zdm.poznan.pl;
- pocztą tradycyjną na adres ZDM w Poznaniu, ul. Wilczak 17, 61-623 Poznań
- dostarczając w formie pisemnej do siedziby ZDM osobiście lub w inny dogodny dla siebie sposób.
W ramach konsultacji społecznych odbędą się dwa spotkania z mieszkańcami:
17 stycznia 2018 roku o godzinie 17:00 w Szkole Podstawowej nr 9 przy ul. Łukaszewicza 9/13
18 stycznia 2018 roku o godzinie 17:00 w Szkole Podstawowej nr 33 przy ul. Wyspiańskiego
Podsumowanie konsultacji
Uspokojenie ruchu i wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowana na terenie Łazarza było tematem konsultacji społecznych, które zakończyły się 31 stycznia 2018 roku. Opiniowanie spotkało się z rekordowym zainteresowaniem mieszkańców i przyczyniło się do rozpoczęcia debaty na temat organizacji ruchu na łazarskich ulicach.
393 wiadomości email, kilkadziesiąt pism i list podpisów zawierających łącznie 216 uwag i propozycji zmian do koncepcji uspokojenia ruchu na Łazarzu. Do tego kilkaset osób, które wzięły udział w spotkaniach z mieszkańcami 17 i 18 stycznia br. Tak, w dużym skrócie, można podsumować konsultacje społeczne dotyczące zmian w organizacji ruchu, które pozwolą objąć teren Łazarza Strefą Płatnego Parkowania. Trwały one od 15 grudnia 2017 roku do końca stycznia 2018 roku. W tym czasie zainteresowane osoby mogły przesyłać swoje uwagi i propozycje zmian na adres poczty elektronicznej lazarz@zdm.poznan.pl lub pocztą tradycyjną.
Celem konsultowanej koncepcji jest uspokojenie ruchu na Łazarzu poprzez ograniczenie lub wyeliminowanie przejazdów tranzytowych oraz zmiana kierunków ruchu i relacji na skrzyżowaniach w taki sposób, aby możliwe stało się wprowadzenie SPP. To ostatnie działanie wiąże się z uporządkowaniem parkowania, które pociąga za sobą likwidację nielegalnych miejsc postojowych. Z kolei wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na wybranych ulicach pozwala wyznaczyć nowe miejsca parkingowe. Dzięki temu osiąga się jednocześnie efekt uspokojenia ruchu, czyniąc przejazdy tranzytowe przez dzielnicę nieopłacalnymi czasowo.
Zmiany na terenie Łazarza zostały zaprezentowane w trzech wariantach. Pierwszy, najmniej radykalny, zakłada zmiany wyłącznie na obszarze tzw. Dolnego Łazarza, drugi poszerza zakres zmian o wybrane ulice na zachód od ul. Głogowskiej, a trzeci, najdalej idący, obejmuje większość dzielnicy. Jednocześnie warianty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby proponowane w nich zmiany mogły być wprowadzane etapami. W wariancie 2 i 3 uwzględniono również zwężenie ul. Głogowskiej do jednego pasa ruchu w każdym kierunku.
Zmiany w organizacji ruchu na Łazarzu związane z wdrożeniem SPP rozpoczną się od realizacji wariantu W1, który w konsultacjach społecznych zyskał duże poparcie mieszkańców przy zaledwie kilku głosach przeciwnych jego wprowadzeniu. Wariant ten został również zarekomendowany przez Radę Osiedla Św. Łazarz.
Szeroką dyskusję mieszkańców wywołał temat zmian na ul. Głogowskiej. Najczęściej powtarzanym argumentem przeciw jej zwężeniu była konieczność skierowania ruchu na inne ulice, które mogłyby stać się alternatywą dla ul. Głogowskiej. Jeszcze w czasie trwania konsultacji przyjęto, że zwężenie arterii będzie możliwe po wybudowaniu ul. Dolnej Głogowskiej. Jej lokalizację przewiduje będący w opracowaniu miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Wolne Tory. Zwolennicy ograniczenia szerokości Głogowskiej do jednego pasa argumentowali natomiast, że powinno być ono wprowadzone testowo i w przypadku pozytywnych efektów, utrzymane na stałe. W obliczu wyjątkowego zainteresowania tą kwestią zdecydowano, że zmiany na ul. Głogowskiej będą przedmiotem odrębnych analiz. Władze miasta zapowiedziały prowadzenie w tej sprawie dalszego dialogu z mieszkańcami.
Zdecydowana większość zmian proponowanych przez mieszkańców w ramach konsultacji dotyczyła szczegółowych rozwiązań projektowych. Zostały one przeanalizowane przez zespół projektantów i specjalistów ZDM. Część z nich zostanie wzięta pod uwagę na etapie prac nad docelowym projektem organizacji ruchu na Łazarzu. Zestawienie wszystkich przesłanych uwag wraz z odpowiedziami zostało przygotowane w formie załączonej niżej tabeli.