Ulica Umultowska zlokalizowana jest w północnej części miasta i stanowi ważną drogę dla mieszkańców tej części Poznania oraz ościennych gmin. Przecina ją linia kolejowa, które spowalnia ruch pojazdów.
Ulica Umultowska przebiega na granicy osiedli Piątkowo, Naramowice i Umultowo. Korzystają z niej nie tylko mieszkańcy powyższych osiedli, ale także Moraska, Radojewa, studenci i wykładowcy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz mieszkańcy gmin położonych na północ od Poznania.
Północny odcinek ulicy Umultowskiej przecięty jest linią kolejową numer 395, co powoduje, że ruch pojazdów nie jest tam płynny. Kierowcy i piesi tracą czas w oczekiwaniu na przejazd pociągów i otwarcie rogatek. Według danych PKP natężenie ruchu drogowego wynosiło prawie 16 tys. pojazdów oraz 27 pociągów na dobę co daje iloczyn ruchu ponad 400 tysięcy. Rozpoczęta w ostatnim czasie modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania i planowane dopuszczenie na niej ruchu pociągów pasażerskich wydłuży jeszcze czas oczekiwania na przejazd.
Koncepcja, będąca przedmiotem rozpoczynających się konsultacji społecznych, proponuje zlikwidowanie obecnego przejazdu i budowę drogi pod linią kolejową wraz z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów.
Opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej usunięcia kolizji drogowo-kolejowej jest wymogiem formalnym w konkursie „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” organizowanym przez PKP PLK. Złożenie wniosku przez Miasto Poznań pozwoli ubiegać się o dofinansowanie dla planowanej inwestycji.
Szczegóły koncepcji
Koncepcja zakłada przebudowę układu drogowego na odcinku prawie 400 metrów, od ulicy Krygowskiego w kierunku ulicy Opieńskiego. Zaproponowane rozwiązania wpisują się w istniejący układ drogowy i przestrzenny. Dowiązują się również do planowanej przebudowy ulic Umultowskiej i Krygowskiego, która docelowo ma zostać wydłużona w kierunku planowanego przystanku kolejowego w pobliżu pętli tramwajowo – autobusowej Osiedle Sobieskiego.
Niweleta ulicy Umultowskiej za skrzyżowaniem z ulicą Krygowskiego będzie stopniowo obniżała się, tak by na wysokości torów kolejowych ruch pojazdów, pieszych i rowerzystów odbywał się pod torami. Przebieg ulicy na tym odcinku będzie inny niż obecnie – droga zostanie odgięta w kierunku zachodnim w celu zmniejszenia kąta spadku jezdni oraz z uwagi na ograniczenia terenowe od strony Rezerwatu Żurawiniec.
Kierowcy będą mieli do dyspozycji jezdnię z jednym pasem w każdym kierunku. Po zachodniej stronie ulicy Umultowskiej koncepcja zakłada budowę chodnika oraz drogi dla rowerów, natomiast po wschodniej stronie ciągu pieszo – rowerowego. Dodatkowo przewidziane jest przejście nad ulicą, równoległe do torów kolejowych, które ma ułatwić poruszanie się w kierunku Rezerwatu Żurawiniec.
Dalej niweleta ulicy Umultowskiej będzie się wznosić, tak by na wysokości osiedla Stefana Batorego włączyć się w istniejącą drogę.
Obecny wjazd na osiedle Stefana Batorego nr 29-52 pozostanie bez zmian. Koncepcja przewiduje nową, równoległą do ulicy Umultowskiej drogę dla mieszkańców, w kierunku bloku nr 41A.
Przystanek autobusowy Osiedle Batorego (w kierunku ul. Opieńskiego) zostanie przeniesiony naprzeciwko istniejącego przystanku (w kierunku ul. Krygowskiego).
Opiniowanie
Konsultacje społeczne trwają od 10 do 23 grudnia br.
Zapraszamy do zapoznania się z koncepcją przebudowy skrzyżowania drogowo – kolejowego na ulicy Umultowskiej zamieszczonej poniżej i wypełnienia ankiety zamieszczonej na platformie poświęconej konsultacjom.
Osoby, które nie mają możliwości zapoznać się z materiałami w wersji elektronicznej mogą udać się do punktu konsultacyjnego. Dyżur dla mieszkańców odbędzie się:
- 17 grudnia, w godzinach 17:00 – 20:00 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 9, ul. Umultowska 114.
Wszystkie zgłoszone uwagi i propozycje zmian zostaną przeanalizowane pod kątem zasadności i możliwości wdrożenia na kolejnym etapie prac projektowych.
Podsumowanie konsultacji zostanie opublikowane na stronie internetowej ZDM do 23 stycznia 2025 r.