2019-05-31
Wielowariantowa koncepcja budowy drogi rowerowej wzdłuż trasy PST
Podsumowanie konsultacji
Zmniejszenie liczby kolizji z pieszymi, złagodzenie profilu trasy oraz skomunikowanie z osiedlami i siecią dróg rowerowych to kluczowe postulaty uczestników konsultacji społecznych koncepcji drogi rowerowej wzdłuż trasy PST.
Konsultacje społeczne poświęcone koncepcji budowy drogi rowerowej wzdłuż „Pestki” trwały od 31 maja do 14 czerwca br. i prowadzone były drogą opiniowania internetowego. Do Zarządu Dróg Miejskich wpłynęło 17 wiadomości email, zawierających łącznie 36 uwag i propozycji zmian.
Uczestnicy konsultacji najczęściej zwracali uwagę na konieczność zminimalizowania liczby kolizji drogi rowerowej z chodnikami i jezdniami. Równie istotne było zaprojektowanie trasy o jak najmniej stromym przebiegu, ograniczającym trudność przejazdu rowerem. Mieszkańcy podkreślili także konieczność skomunikowania projektowanej trasy z siecią istniejących dróg rowerowych oraz osiedlami położonymi wzdłuż PST. Za najlepiej spełniający powyższe założenia uznano wariant 1 zaprezentowanej koncepcji, zmodyfikowany o wybrane rozwiązania z wariantu 3.
Za optymalne rozwiązanie przejazdu przez przystanek PST Al. Solidarności uznano poprowadzenie go pod ulicą, co umożliwi bezkolizyjny przejazd pod skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. W tym miejscu przeanalizowana zostanie możliwość zaprojektowania dodatkowego wjazdu na Al. Solidarności, ułatwiającego przejazd w kierunku zachodnim.
Poprowadzenie drogi rowerowej zgodnie z wariantem 1 zapewnia najmniejszą różnicę poziomów, którą musiałby pokonać rowerzysta, a także najlepsze połączenie z istniejącą siecią dróg rowerowych na Al. Solidarności. W wariancie tym przestrzeń dla rowerzystów zostanie uzyskana poprzez korektę muru oporowego, a nie ograniczenie miejsca dla pieszych.
Na skrzyżowaniu z ul. Słowiańską preferuje się poprowadzenie drogi rowerowej na poziomie jezdni, z przejazdem rowerowym wyposażonym w sygnalizację świetlną. Droga rowerowa zostanie w ten sposób połączona z planowanymi pasami rowerowymi na ul. Słowiańskiej. Z uwagi na większe różnice wysokości przejazd górą jest łagodniejszy niż pokonanie skrzyżowania dołem. Eliminuje się w ten sposób również kolizję z pieszymi dochodzącymi na przystanek PST.
Rozwiązanie uwzględniające budowę kładki eliminuje natomiast konieczność przejazdu przez drogi prowadzące do centrum miasta, a tylko dwie sygnalizacje świetlne (przy ul. Trójpole i ul. Słowiańskiej) sprawiają, że dojazd rowerem staje się szybki i możliwie bezkolizyjny, a przede wszystkim konkurencyjny z transportem samochodowym.
Propozycje zgłoszone przez mieszkańców stanowić będą podstawę do podjęcia decyzji o docelowych rozwiązaniach po przystąpieniu do opracowania dokumentacji projektowej.
Wszystkie uwagi przesłane do ZDM w ramach konsultacji społecznych przedmiotowej trasy, wraz z odpowiedziami zamieszczone zostały w załączonej tabeli.
Do pobrania:
Koncepcja budowy drogi rowerowej wzdłuż PST - odpowiedzi na uwagi mieszkańców
Przedmiot konsultacji
Trasa rowerowa R3 to jedna z głównych dróg rowerowych w Poznaniu. Koncepcja jej budowy na zlokalizowanym wzdłuż „Pestki” odcinku pomiędzy Winiarami i mostem Teatralnym stanowi przedmiot rozpoczętych konsultacji społecznych. Potrwają one od 31 maja do 14 czerwca 2019 r.
Droga rowerowa łącząca ul. Trójpole z mostem Teatralnym jest uwzględniona w wieloletnim programem rozwoju infrastruktury rowerowej miasta Poznania. Stanowi trasę główną, dzięki której powstanie szybkie i wygodne połączenie rowerowe pomiędzy centrum, a osiedlami położonymi w północnej części miasta.
Na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich opracowane zostały trzy warianty jej przebiegu. Poniżej zaprezentowane zostały najważniejsze założenia dokumentacji koncepcyjnej, wraz z ogólnym opisem przebiegu trasy. Szczegółowe rozwiązania projektowe znajdują się w dołączonych planach sytuacyjnych.
Założenia projektowe
- Wykonanie korekt istniejących skrzyżowań w celu przeprowadzenia ruchu rowerowego.
- Wykonanie obiektów konstrukcyjnych ograniczających kolizyjność przebiegu drogi rowerowej z istniejącym układem drogowym.
- Zaprojektowanie bezpiecznej organizacji ruchu pieszego i rowerowego.
- Korekty istniejących przejść dla pieszych z doprojektowaniem nowych przejść i przejazdów dla rowerów wyposażonych w azyle.
- Opracowanie lokalizacji elementów wyposażenia dróg (np. znaków drogowych, słupów oświetleniowych) poza ciągami komunikacyjnymi.
- Zapewnienie obsługi komunikacyjnej oraz dostępu do nieruchomości przyległych do projektowanej drogi.
Przebieg drogi rowerowej
W każdym z trzech wariantów zaprojektowana została droga rowerowa zlokalizowana po zachodniej stronie ul. Mieszka I. Jej początek wyznaczono po północnej stronie skrzyżowania ul. Trójpole z ul. Mieszka I. Na całej długości przebieg trasy zlokalizowany jest w pobliżu linii PST, a różnice w poszczególnych wariantach sprowadzają się do sposobów pokonania skrzyżowań kolidujących z przebiegiem drogi rowerowej.
Zaproponowane zostały zarówno kolizyjne skrzyżowania na poziomie jezdni, jak również skrzyżowania wykorzystujące infrastrukturę przystanków „Pestki”. Warianty koncepcji różnią się również proponowanym przebiegiem ostatniego odcinka trasy od rejonu ulic Niskiej i Grudzieniec do mostu Teatralnego. Budowa trasy rowerowej wymagać będzie również korekty działania sygnalizacji świetlnej oraz wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na skrzyżowaniach z istniejącymi ulicami.
Wszystkie zainteresowane osoby zapraszamy do przesyłania uwag, pytań i propozycji zmian do załączonej dokumentacji w terminie do 14 czerwca 2019 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres rower_pst@zdm.poznan.pl, poczty tradycyjnej lub poprzez dostarczenie pisma do siedziby ZDM przy ul. Wilczak 17, 61-623 Poznaniu.
Podsumowanie konsultacji społecznych zostanie opublikowane na stronie internetowej ZDM w terminie do 14 lipca br.
Pliki do pobrania:
1. Plan orientacyjny
2. Opis techniczny
3. Ewidencja gruntów
4. Czasy przejazdów
5. Zdjęcia
Warianty
1. Wariant I i II rysunek 2.1
2. Wariant I i III rysunek 2.2
3. Plan sytuacyjny rysunek 2.3
4. Wariant I i II rysunek 2.4
5. Wariant II rysunek 2.5
6. Wariant III rysunek 2.6
7. Wariant III rysunek 2.7
Schematy kładki:
Wariant 1
Wariant 2