Trzeci etap konsultacji społecznych poświęcony był opiniowaniu dwuwariantowej koncepcji budowy ul. Umultowskiej od ul. Krygowskiego do ul. Ślazowej.
Konsultacje społeczne poświęcone budowie ul. Umultowskiej pomiędzy ul. Krygowskiego, a Ślazową podzielone były na trzy etapy. W ramach pierwszego z nich w czerwcu 2018 roku zorganizowane zostały spacery badawcze. Ich celem było określenie potrzeb i oczekiwań mieszkańców wobec planowanej budowy. W drugim, kluczowym etapie konsultacji w lutym 2019 roku zainteresowane osoby miały okazję samodzielnie zaprojektować ulicę w pożądanym przez siebie kształcie.
Podczas warsztatów sześć z ośmiu makiet stworzonych przez mieszkańców zakładało budowę ulicy o uspokojonym ruchu, wyposażonej w urządzenia fizycznego ograniczenia prędkości, takie jak progi zwalniające i szykany, z wydzieloną drogą rowerową i chodnikiem. Uczestnicy konsultacji proponowali również wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych, objęcie przebudowanego fragmentu drogi strefą zamieszkania i wprowadzenie zakazu wjazdu pojazdów powyżej 3,5 tony.
Na podstawie wyników tych dwóch etapów opracowana została dwuwariantowa koncepcja budowy ul. Umultowskiej, która stała się przedmiotem trzeciego etapu konsultacji społecznych.
Wariant 1 dopuszcza uspokojony ruch aut, przewiduje fizyczne uspokojenie ruchu poprzez zastosowanie wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych, progów zwalniających i szykan („esowanie jezdni”). Wydzielono w nim chodnik i drogę rowerową.
Wariant 2 to ciąg pieszo-rowerowy na odcinku od Archiwum UAM do granicy lasu w sąsiedztwie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 9. W koncepcji znalazła się więc jezdnia zakończona placem do zawracania na wysokości Archiwum UAM oraz ciąg pieszo-rowerowy wiodący przez niemal cały projektowany odcinek ul. Umultowskiej. Od strony północnej zaproponowano jezdnię kończącą się na wysokości granicy lasu.
W obu wariantach przewidziano budowę oświetlenia i odwodnienia, przejść i przepustów dla zwierząt oraz montaż małej architektury. Rozwiązania takie jak wprowadzenie strefy zamieszkania lub ograniczenia tonażu pojazdów są elementami organizacji ruchu, a nie przebudowy i zostaną ujęte w osobnym opracowaniu projektowym.
Konsultacje społeczne opisanych wyżej wariantów trwały od 17 czerwca do 8 lipca 2019 roku. W tym czasie wszyscy mieszkańcy Poznania, a w szczególności osiedla Umultowo, mogli przesyłać do Zarządu Dróg Miejskich uwagi, pytania i propozycje zmian dotyczące zaprezentowanej koncepcji. 17 czerwca w ZSP nr 9 przy ul. Umultowskiej odbyło się również spotkanie z mieszkańcami, podczas którego przedstawiciele ZDM wraz z projektantami przedstawili najważniejsze rozwiązania zaproponowane w koncepcji budowy ul. Umultowskiej. W czasie spotkania zaprezentowane zostały także wyniki analizy ruchu wykonane dla ul. Umultowskiej i sąsiadujących z nią skrzyżowań.
W ramach trzeciego etapu konsultacji społecznych do ZDM wpłynęło ponad 700 wiadomości email i pism, w tym stanowiska rad osiedli, organizacji i stowarzyszeń. Zdecydowana większość z nich zawierała wyrazy poparcia dla wybranego wariantu koncepcji. Ze wszystkich przesłanych wiadomości wyodrębniono 115 różnych propozycji zmian i uwag do konsultowanej dokumentacji (pozostałe stanowiły ich powtórzenie).
Wśród opinii popierających wariant 1 budowy ul. Umultowskiej pojawiały się pojedyncze propozycje zmian w projektowanych rozwiązaniach – większość otrzymanych wiadomości zawierała wyłącznie informację o wyborze wariantu 1 jako preferowanego. Osoby, które przesłały propozycje zmian w tym wariancie koncepcji zwracały uwagę między innymi na zwiększenie liczby lub zmianę lokalizacji elementów uspokojenia ruchu, zaprojektowanie dodatkowych przewężeń ulicy czy też powiązanie projektowanego chodnika i drogi rowerowej z istniejącymi wejściami na uczęszczane leśne ścieżki. Proponowano także modyfikację przebiegu drogi rowerowej na wybranych odcinkach lub zmianę jej położenia względem chodnika.
Uwagi dotyczące rozwiązań projektowych w wariancie 2 najczęściej dotyczyły zaprojektowania ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 4 metrów (2m + 2m) zamiast 6 metrów i nieregularnym przebiegu, omijającym rosnące drzewa i pozwalający na uniknięcie ich wycinki. Postulowano również przeprowadzenie pełnego postępowania oceny wpływu planowanej inwestycji na środowisko i uzyskanie decyzji środowiskowej, a także podjęcie uchwał w przedmiocie prowadzonych konsultacji przez rady osiedli sąsiadujące z osiedlem Umultowo.
Uchwałę w sprawie zaopiniowania koncepcji budowy ul. Umultowskiej podjęła Rada Osiedla Umultowo. Podobnie jak rada poprzedniej kadencji, pozytywnie zaopiniowała ona wariant przewidujący budowę ul. Umultowskiej jako ulicy o uspokojonym ruchu (wariant 1), wskazując przy tym na szereg elementów koniecznych do uwzględnienia w dokumentacji projektowej. Do najważniejszych zaliczają się:
- Odrzucenie skrajnych rozwiązań projektowych, tj. zamknięcia ulicy dla ruchu kołowego poprzez utworzenie ciągu pieszo-rowerowego oraz wariantu umożliwiającego pełną przejezdności ulicy, bez zastosowania infrastruktury realnie spowalniającej ruch.
- Dostosowanie przebiegu drogi do istniejącej zieleni występującej w obrębie pasa drogowego, w celu ochrony roślinności.
- Rozważenie możliwości zmiany nawierzchni jezdni z asfaltowej na betonową lub pozostawienie nawierzchni asfaltowej przy jednoczesnym dokonaniu nasadzeń na odcinku od Krygowskiego do ul. Huby Moraskie, ograniczających nagrzewanie się jezdni.
- Zastosowanie odwodnienia, które pozwoli na zatrzymanie wód opadowych w gruncie.
- Zachowanie drzew rosnących na wysokości ul. Umultowskiej 100 i 102.
- Zastosowanie przewężenia jezdni na moście przy stawie, które umożliwi jednoczesny przejazd tylko jednemu samochodowi.
- Powiązanie projektowanego chodnika i drogi rowerowej z leśnymi ścieżkami oraz wprowadzenie weekendowego zakazu ruchu pomiędzy ul. Huby Moraskie, a Szweykowskiego.
Ponadto RO Umultowo rekomenduje, aby odpowiednie jednostki Miasta Poznań dołożyły starań, aby wypracowany projekt budowy ul. Umultowskiej uwzględniał w maksymalnie możliwy sposób wszystkie postulaty mieszkańców Osiedla, które zmierzają do zminimalizowania ingerencji w otoczenie przyrodnicze, co pozwoli zachować jej lokalny charakter ulicy o uspokojonym ruchu. Pozytywnie wariant 1 budowy ul. Umultowskiej zaopiniowała również Rada Osiedla Morasko – Radojewo, z zastrzeżeniem, że uspokojony ruch powinien odbywać się z prędkością nie większą niż 20km/h.
W trzecim etapie konsultacji ZDM otrzymał również pisemne stanowiska następujących organizacji: Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Stowarzyszenia Polskich Architektów Krajobrazu SPAK, Koalicji ZaZieleń Poznań, Ligi Ochrony Przyrody, Stowarzyszenia Rowerowy Poznań, Poznańskiego Towarzystwa Ochrony Przyrody „Salamandra”. Organizacje te, popierające budowę ul. Umultowskiej jako ciągu pieszo-rowerowego, podkreślały dużą wartość przyrodniczą rejonu Stawów Umultowskich, sąsiadującego z nimi lasu i występujących tutaj korytarzy ekologicznych. Zwracano uwagę na konieczność ochrony zwierząt i roślin, podkreślano także znaczenie obszaru planowanej inwestycji dla wypoczynku mieszkańców, sportu i rekreacji. Zdaniem autorów pism ul. Umultowska jest pod tymi względami unikatowa, a zachowanie jej walorów przyrodniczych i krajobrazowych powinno być priorytetem.
Należy podkreślić, że zgodnie z Uchwałą NR XLVIII/844/VII/2017 Rady Miasta Poznania z 16 maja 2017 roku, konsultacje społeczne projektów drogowych powinny odbywać się (…) w celu wykorzystania opinii mieszkańców przy podejmowaniu decyzji (§ 2, pkt. 3). W związku z tym zarówno opinia mieszkańców, jak również stanowiska rad osiedli i organizacji będą miały istotne znaczenie dla władz Miasta Poznania przy podejmowaniu decyzji o kształcie przebudowy ulicy Umultowskiej.
Decyzja zapadnie w oparciu o wyniki wszystkich trzech etapów konsultacji społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem etapu drugiego (warsztaty projektowe), kiedy to mieszkańcy samodzielnie zaprojektowali ulicę, która spełniłaby ich oczekiwania. Bezpośrednie zaangażowanie mieszkańców w projektowanie drogi stanowi najbardziej wartościowy wkład strony społecznej w proces decyzyjny. Istotna będzie również przytoczona wyżej uchwała Rady Osiedla Umultowo, zawierająca szczegółowe wytyczne dotyczące zaproponowanych rozwiązań projektowych.
Rozstrzygnięcie dotyczące docelowego zagospodarowania ul. Umultowskiej zapadnie do 31 października 2019r. Wtedy też opublikowana zostanie lista wszystkich uwag i zmian, które zgłoszono do wybranego wariantu budowy ul. Umultowskiej wraz z odpowiedziami projektantów, określającymi dopuszczalność przesłanych propozycji.
28 październik 2019 r.
Budowa ul. Umultowskiej – koniec prac nad koncepcją
UWAGA! Wydłużony termin konsultacji: 8 lipca 2019r.
Dwa warianty zagospodarowania ulicy Umultowskiej na odcinku od ul. Krygowskiego do Ślazowej znalazły się w dokumentacji koncepcyjnej, będącej przedmiotem rozpoczętych konsultacji społecznych. Zaproponowane rozwiązania to odpowiedź na oczekiwania mieszkańców, wyrażone w pierwszym i drugim etapie opiniowania.
Proces konsultacji społecznych związanych z projektem budowy ul. Umultowskiej rozpoczął się od zorganizowanych w czerwcu ubiegłego roku spacerów badawczych. Służyły one określeniu kluczowych potrzeb mieszkańców, na które miałaby odpowiedzieć budowa drogi. W drugim etapie konsultacji 12 lutego bieżącego roku odbyły się warsztaty dla mieszkańców. Zainteresowane osoby mogły samodzielnie, przy wsparciu specjalistów ZDM, zaprojektować ulicę zgodną ze swoimi oczekiwaniami. Wypracowano w ten sposób założenia do opracowania koncepcji budowy ul. Umultowskiej od ul. Krygowskiego do ul. Ślazowej.
W ramach dotychczasowego procesu opiniowania wykrystalizowały się dwie główne wizje zagospodarowania ul. Umultowskiej. Część mieszkańców opowiedziała się za zamknięciem jej dla ruchu samochodów i budową ciągu pieszo – rowerowego, a część poparła budowę ul. Umultowskiej jako ulicy o uspokojonym ruchu, otwartej dla aut. Oba te punkty widzenia znalazły odzwierciedlenie w przygotowanej dokumentacji koncepcyjnej. Obejmuje ona dwa warianty, z których pierwszy przewiduje budowę drogi o przekroju ulicznym (czyli z wydzieloną jezdnią, chodnikiem i drogą rowerową), wyposażoną w urządzenia fizycznego ograniczenia i spowolnienia ruchu. W wariancie drugim zaproponowano natomiast budowę ciągu pieszo – rowerowego pomiędzy zjazdem do Archiwum UAM, a granicą lasu w sąsiedztwie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 9. Oba warianty uwzględniają budowę oświetlenia, małej architektury oraz przejść i przepustów dla zwierząt.
Najważniejsze rozwiązania projektowe
Wariant 1:
- Jezdnia o nawierzchni z asfaltowej, o szerokości 5m, z przewężeniami o szerokości 4m.
- „Esowanie jezdni” na wysokości Stawów Umultowskich, przy ul. Lisowskiego oraz pomiędzy ul. Szweykowskiego, a Pollaka.
- Wyniesiony przejazd rowerowy w rejonie skrzyżowania z ul. Krygowskiego. Wyniesione skrzyżowania z ulicami: Huby Moraskie, Szweykowskiego, Pollaka i Anyżową.
- Przejścia i przepusty dla płazów i drobnych ssaków w rejonie Strumienia Różanego, Stawów Umultowskich i ul. Huby Moraskie
- Chodnik z kostki brukowej o szerokości 2m i droga rowerowa asfaltowa o szerokości 2m po zachodniej stronie ulicy na odcinku od skrzyżowania z ul. Krygowskiego do ul. Huby Moraskie, a następnie po wschodniej stronie od rejonu skrzyżowania z ul. Huby Moraskie do ul. Ślazowej. Chodnik po zachodniej stronie od granicy lasu do ul. Ślazowej.
- Prostopadłe miejsca postojowe w sąsiedztwie ZSP nr 9.
Wariant 2:
- Jezdnia o nawierzchni asfaltowej o szerokości 5m na odcinku od ul. Krygowskiego do zjazdu do Archiwum UAM.
- Chodnik z kostki betonowej o szerokości od 2 do 3m po zachodniej stronie na całym projektowanym odcinku.
- Droga rowerowa asfaltowa o szerokości od 2 do 3 metrów po wschodniej stronie na całym projektowanym odcinku.
- Na odcinku od granicy lasu w rejonie ZSP nr 9 do ul. Ślazowej jezdnia z kostki betonowej o szerokości 5m, chodnik i droga rowerowa po wschodniej stronie jezdni oraz chodnik po zachodniej stronie jezdni od granicy lasu do ul. Ślazowej.
- Przepusty i przejścia dla płazów i drobnych saków w rejonie Strumienia Różanego i Stawów Umultowskich.
- Prostopadłe miejsca postojowe w sąsiedztwie ZSP nr 9.
Szczegóły przyjętych rozwiązań projektowych zostały zobrazowane na załączonych planach sytuacyjnych. Każdy zainteresowany może zgłosić do nich swoje uwagi, pytania i propozycje zmian, wysyłając wiadomość pocztą elektroniczną na adres Umultowska2019@zdm.poznan.pl, pocztą tradycyjną lub dostarczając pismo do siedziby ZDM przy ul. Wilczak 17 w Poznaniu w terminie do 30 czerwca br. W ramach konsultacji społecznych zaplanowano również spotkanie z mieszkańcami, które odbędzie się 17 czerwca o godzinie 17:00 w siedzibie ZP nr 9 przy ul. Umultowskiej 114. Podsumowanie III etapu konsultacji społecznych, uwzględniające wszystkie przesłane uwagi, zostanie opublikowane na stronie internetowej ZDM w terminie do 30 lipca br.
III etap konsultacji społecznych potrwa od 17 czerwca do 8 lipca br.
Materiały do pobrania:
Wariant 1 - plan sytuacyjny
Wariant 2 - plan sytuacyjny
Analiza i prognozy ruchu na ul. Umultowskiej
Prezentacja ze spotkania z mieszkańcami