Ulica Starołęcka to najważniejsza ulica dla mieszkańców Starołęki, a także osób dojeżdżających do Poznania drogą powiatową od strony Rogalinka. Koncepcja zakłada likwidację kolizyjnego skrzyżowania.
Ulicą Starołęcką poruszają się codziennie tysiące osób będących mieszkańcami Starołęki, Minikowa, Marlewa i Głuszyny, a także gmin podmiejskich. Ulica krzyżuje się z linią kolejową 272 Kluczbork – Poznań Główny. Kierowcy, piesi i rowerzyści tracą wiele czasu w oczekiwaniu na otwarcie rogatek na przejeździe kolejowo-drogowym, który zamykany jest średnio osiem razy na godzinę. Według danych PKP natężenie ruchu drogowego wynosiło tu ponad 17 tys. pojazdów oraz 189 pociągów towarowych i pasażerskich na dobę, co daje iloczyn ruchu w wysokości ponad 3,2 miliona. Tak duże natężenie kwalifikuje przejazd kolejowy w ciągu ulicy Starołęckiej do grupy najbardziej obciążonych przejazdów w Polsce. Dodatkowo planowana rozbudowa infrastruktury kolejowej m.in. dla kolei dużych prędkości, zwiększy liczbę przejeżdżających składów i jeszcze wydłuży zamknięcie przejazdu.
Koncepcja, będąca przedmiotem rozpoczynających się konsultacji społecznych, zakłada zlikwidowanie obecnego przejazdu i budowę bezkolizyjnego skrzyżowania drogi z linią kolejową. Wpływ na wybór takiego rozwiązania miały względy funkcjonalne, przestrzenne i koszty. Daje ono również możliwość rozbudowy infrastruktury kolejowej w przyszłości.
Opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej usunięcia kolizji drogowo-kolejowej jest wymogiem formalnym w konkursie „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” organizowanym przez PKP PLK. Złożenie wniosku przez Miasto pozwoli ubiegać się o dofinansowanie dla planowanej inwestycji.
Szczegóły koncepcji
Koncepcja zakłada przebudowę układu drogowego na odcinku ponad 350 metrów, od ulicy Fortecznej do ul. Orląt.
Rozpoczyna się w rejonie ulic Starołęckiej i Fortecznej. Proponuje przesunięcie i zmianę geometrii tego skrzyżowania, montaż sygnalizacji świetlnej i dodanie dodatkowego wlotu od strony zachodniej. Nowa droga, zlokalizowana naprzeciwko wjazdu w ul. Forteczną, będzie służyć jako dojazd do dworca kolejowego i zabudowy w sąsiedztwie torów.
Za skrzyżowaniem niweleta ulicy Starołęckiej będzie się obniżała, tak by na wysokości torów kolejowych ruch pojazdów, pieszych i rowerzystów odbywał się pod linią kolejową. Przebieg ulicy na tym odcinku będzie inny niż obecnie – droga zostanie odgięta w kierunku zachodnim, aby zmniejszyć kąt spadku jezdni i uwzględnić plany dotyczące integracji komunikacji tramwajowej i autobusowej. Dodatkowo na czas budowy bezkolizyjnego skrzyżowania będzie możliwe zachowanie obecnego przejazdu.
Kierowcy będą mieli do dyspozycji jezdnię z jednym pasem w każdym kierunku. Po stronie pętli tramwajowej zaprojektowane zostały chodniki oraz drogi dla rowerzystów.
Dalej niweleta ulicy będzie się wznosiła, tak by w rejonie obecnego dworca autobusowego włączyć się w istniejącą ulicę Starołęcką.
Koncepcja przewiduje także budowę przejazdu nad ul. Starołęcką dla pieszych i rowerzystów, równolegle do torów kolejowych, który umożliwi dojazd do mostu kolejowego nad Wartą i dalej na Dębinę.
Obniżenie ul. Starołęckiej w sąsiedztwie torów spowoduje konieczność zamknięcia ulicy Książęcej. Koncepcja zakłada skierowanie ruchu kołowego w ulicę Orląt.
Naprzeciwko obecnego wjazdu na pętlę autobusową zaprojektowany został zjazd z ul. Starołęckiej oraz równoległa droga wraz z chodnikiem do obsługi nieruchomości znajdującej się przy torach.
Koncepcja pozostawia rezerwę terenu wzdłuż torów kolejowych pod budowę III ramy komunikacyjnej oraz rozbudowę infrastruktury dla kolei dużych prędkości. Nie zawiera ona rozwiązań dotyczących integracji transportu publicznego – skupia się na usunięciu kolizji drogowo-kolejowej w ciągu ul. Starołęckiej. Przebudowa pętli tramwajowej i autobusowej będzie tematem odrębnego opracowania.
Opiniowanie
Konsultacje społeczne trwają od 10 do 23 grudnia br.
Zapraszamy do zapoznania się z koncepcją przebudowy skrzyżowania drogowo – kolejowego na ulicy Starołęckiej zamieszczonej poniżej i wypełnienia ankiety zamieszczonej na platformie poświęconej konsultacjom.
Osoby, które nie mają możliwości zapoznać się z materiałami w wersji elektronicznej mogą udać się do punktu konsultacyjnego. Dyżur dla mieszkańców odbędzie się:
- 12 grudnia, w godzinach 17:00 – 20:00 w Szkole Podstawowej nr 63, ul. Starołęcka 142.
Wszystkie zgłoszone uwagi i propozycje zmian zostaną przeanalizowane pod kątem zasadności i możliwości wdrożenia na kolejnym etapie prac projektowych.
Podsumowanie konsultacji zostanie opublikowane na stronie internetowej ZDM do 23 stycznia 2025 r.