Przebudowa ulicy Husarskiej w Poznaniu
1. Podstawowe dane techniczne
Przyjęte parametry projektowe ulic
Klasa techniczna drogi D
Przekrój uliczny
Prędkość projektowa Vp = 30km/h
Parametry przekroju poprzecznego
ilość pasów ruchu 2 pasy ruchu
szerokość pasa ruchu 2,5 – 3,0m
szerokość chodników 1,5 – 2,0m
Długość projektowanych ulic wynosi około 450m.
2. Przebieg drogi w planie
Oś przebudowanej ulicy zaprojektowana została po śladzie istniejącej ulicy Husarskiej. Oś składa się z odcinków prostych oraz łuków poziomych. Ulice dowiązano do istniejących ulic: Grochowskiej, Kanclerskiej i Cześnikowskiej.
Zaprojektowano dwukierunkową jezdnię o szerokości 5,0m pomiędzy krawężnikami oraz obustronne chodniki o szerokości 1,5 – 2,0m. Na odcinku włączenia do ul. Cześnikowskiej zaprojektowano jezdnię o szerokości 6,0m. Na odcinku od ul. Grochowskiej do skrzyżowania zachowano jezdnię jednokierunkową. Na całej długości ulicy, w miejscach gdzie to możliwe zaplanowano wykonanie miejsc postojowych parkowania podłużnego i prostopadłego.
Miejsca postojowe
W obrębie projektowanej ulicy zaprojektowano miejsca postojowe parkowania poprzecznego oraz podłużnego. Zakładano zaprojektowanie jak największej ilości miejsc postojowych z jednoczesnym ograniczeniem konieczności wycinki drzew. Zaprojektowano 140 szt. miejsc postojowych.
3. Odwodnienie
Wodę opadową z jezdni planuje się odprowadzić powierzchniowo za pomocą projektowanego spadku podłużnego i poprzecznego jezdni i dalej ściekiem przykrawężnikowym do studni wpustowych, które podłączone zostaną do projektowanego kanału deszczowego.
4. Wycinka drzew
Projekt uwzględnia postulaty mieszkańców i Rady Osiedla Grunwald – Południe dotyczący zaprojektowania miejsc postojowych występuje konieczność wycinki części istniejącego zadrzewienia (ok. 60 szt. drzew i 163 m² krzewów).
Prosimy o przesyłanie maili z uwagami, wnioskami i opiniami dotyczącymi projektu w terminie do 5 lutego 2014 roku. Za wszystkie serdecznie dziękujemy.
2014-02-28
Podsumowanie konsultacji
Koncepcja przebudowy ulicy Husarskiej
Serdecznie dziękujemy za przesłane maile i listy. Wpłynęło 90 maili, 21 listów. Niektórzy telefonowali a kilku mieszkańców - jak to często się zdarza w przypadku prezentowanych koncepcji inwestycji drogowych - zdecydowali się na wizytę w siedzibie ZDM. Uwagi, postulaty dotyczyły przede wszystkim:
- zakresu robót,
- organizacji ruchu,
- rozwiązań funkcjonalnych,
- wycinki drzew.
Pragniemy wyjaśnić, że prezentowana koncepcja, w tym zakres robót, została ustalona z Radą Osiedla Grunwald Południe. Po analizie przesłanych do ZDM uwag rada osiedla poinformowała o konieczności rozszerzenia zadania o przebudowę dróg wewnątrzosiedlowych przy blokach nr 51 - 55 oraz 4 - 6. Ustalono, że Zarząd Dróg Miejskich zaproponuje radzie osiedla rozszerzenie zlecenia o wykonanie dodatkowej koncepcji obejmującej przebudowę drogi przy ww. budynkach.
Informujemy, że zakres zadania nie obejmuje obszaru wewnątrz ulicy Cześnikowskiej.
Dziesięciu autorów maili jednoznacznie stwierdziło, że zaprezentowana na stronie internetowej koncepcja przebudowy ulicy Husarskiej jest optymalna, spełnia ich oraz innych mieszkańców oczekiwania. W kolejnych 4 mailach pojawił się postulat jedynie wyremontowania nawierzchni jezdni i chodników przy zachowaniu istniejącej geometrii dróg. Z wyjątkiem jednej opinii dotyczącej niebezpieczeństwa, jakie powodują opadłe na ulicy liście pozostali autorzy tych maili zdecydowanie przeciwstawiali się wycince drzew w zaproponowanej w koncepcji.
Zdecydowana większość autorów maili wnioskowała o zachowanie obecnie obowiązującej organizacji ruchu i nie wprowadzanie ruchu dwukierunkowego. Pojawiły się również postulaty dotyczące likwidacji chodników z wyjątkiem tych znajdujących się bezpośrednio przy budynkach.
W związku z wnioskami mieszkańców i Internautów ZDM wraz z projektantami opracowującymi koncepcję przebudowy ulicy Husarskiej postanowił zweryfikować przedstawioną w styczniu tego roku koncepcję w oparciu o następujące założenia:
1. organizacja ruchu: tak jak do tej pory ruch jednokierunkowy z wyjątkiem fragmentu w rejonie ulicy Cześnikowskiej;
2. zrezygnowanie z budowy chodników przy jezdni poprzez wprowadzenie ciągów pieszo jezdnych o minimalnych parametrach przestrzennych;
3. w celu minimalizacji wycinki drzew zostanie pomniejszona ilość stanowisk postojowych przy jednoczesnej zmianie ich usytuowania: powstaną 24 miejsca postojowe równoległe i 33 stanowiska postojowe skośne. Wycinka dotyczyć będzie 8 drzew.
Informujemy również, że koncepcja przebudowy ulicy Husarskiej jest finansowana ze środków, które znajdują się w dyspozycji Rady Osiedla. Zaprezentowanie koncepcji z wprowadzonymi zmianami będzie możliwe po uzgodnieniach i na wniosek ww. rady osiedla.