Inwestycja polega na przebudowie układu komunikacyjnego obejmującego ul. Kraszewskiego (od skrzyżowania z ul. Zwierzyniecką do skrzyżowania z ul. Szamarzewskiego), ul. Zwierzyniecką (od skrzyżowania z ul. Nową Prusa do skrzyżowania z ul. Kraszewskiego) i ul. Sienkiewicza (w rejonie skrzyżowania z ul. Kraszewskiego.
Projekt zakłada:
budowę, przebudowę lub remont jezdni, chodników, ciągów rowerowych i miejsc postojowych,
budowę lub przebudowę wszystkich skrzyżowań zlokalizowanych na obszarze objętym przebudową,
budowę skoordynowanej sygnalizacji świetlnej na trzech skrzyżowaniach: Kraszewskiego – Zwierzyniecka, Kraszewskiego – Jackowskiego, Kraszewskiego – Szamarzewskiego – Sienkiewicza,
budowę lub przebudowę układu torowego i trakcji tramwajowej wraz z jej zasilaniem,
odtworzenie zieleni,
budowę nowych uzbrojeń niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania inwestycji drogowej oraz przebudowę istniejących w celu usunięcia kolizji z infrastrukturą techniczną, które wystąpią w związku z przebudową układu drogowego,
wykonanie oznakowania poziomego i pionowego.
Inwestycja w całości zostanie sfinansowana przez REF Eastern Opportunities sp. z o.o – który jest inwestorem zespołu budynków mieszkaniowych z usługami i parkingami podziemnymi wraz z infrastrukturą techniczną, przewidzianych do realizacji na terenie ograniczonym ulicami: Kraszewskiego, Zwierzyniecka, Gajowa i Sienkiewicza w Poznaniu oraz ulicy Nowej Prusa (drogi publicznej), zlokalizowanej na przedłużeniu ul. Prusa na odcinku od ul. Sienkiewicza do ul. Zwierzynieckiej,
Szacunkowy koszt inwestycji drogowej wynosi 6 370 000,00 zł brutto.
Zapraszamy do przesyłania maili. Na wszystkie uwagi, wnioski i opinie czekamy do 13 lutego 2013 roku.
2013-02-13
Podsumowanie konsultacji
Projekt koncepcyjny pt.: "Przebudowa i remont fragmentów ulic: Kraszewskiego, Zwierzynieckiej, Sienkiewicza w Poznaniu" przygotowany został przez inwestora - REF Eastern Opportunities sp. z o.o. Projekt przedstawiony został do opiniowania na stronie internetowej ZDM w dniach od 30 stycznia do 13 lutego 2013 r. W ramach dyskusji internetowej wpłynęło 61 maili.
Projekt 'Przebudowa i remont fragmentów ulic: Kraszewskiego, Zwierzynieckiej, Sienkiewicza w Poznaniu" został opracowany w odniesieniu do głównych założeń i wymagań mających swoje odzwierciedlenie w zapisach obwiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określonego w MPZP "Śródmieście Poznania - Gajowa".
Zgłoszone uwagi i postulaty dotyczyły:
- rezygnacji z projektowanej sygnalizacji świetlnej;
- zaprojektowania skrzyżowania równorzędnego ulic Zwierzynieckiej i Kraszewskiego;
- likwidacji projektowanego odrębnego pasa lewoskrętu z ul. Kraszewskiego w ul. Jackowskiego.
Zastosowanie w ciągu ul. Kraszewskiego, skoordynowanej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, z jednej strony ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu, zwłaszcza najsłabszych ich uczestników tj. pieszych i rowerzystów, z drugiej strony, jako narzędzie sterowania ruchem, umożliwienie płynnego przejazdu pojazdom komunikacji zbiorowej, zarówno tramwajom w ciągu ulic Kraszewskiego - Zwierzyniecka, jak i autobusom w ciągu ul. Kraszewskiego. Sygnalizacja świetna na skrzyżowaniu ulic służy sterowaniu ruchem na konkretnym skrzyżowaniu, ale zarazem poprzez koordynację z sygnalizacją świetlną na sąsiednich skrzyżowaniach ciągu komunikacyjnego przyczynia się do dobrego sterowania ruchem na dużym obszarze. Ulica Kraszewskiego leży na bardzo ważnej osi transportowej miasta Poznania wyznaczonej ulicami: Nad Wierzbakiem, Kościelna, Kraszewskiego, Szylinga, Matejki, Kasprzaka. Tą trasą przebiega linia autobusowa nr 64. Zasadniczo wszystkie ważne skrzyżowania na tym kierunku sterowane są za pomocą sygnalizacji świetlnej. Uzupełnienia wymaga tylko skrzyżowanie ul. Dąbrowskiego z rynkiem Jeżyckim, nad którym podjęto już wstępne prace studialne. Dlatego istotne jest, aby skrzyżowanie ul. Kraszewskiego i Zwierzynieckiej, które w związku z realizacją nowych inwestycji będzie dodatkowo obciążone na wszystkich wlotach (przewidywany jest wzrost ruch pieszego w związku z pojawieniem się obiektów handlowych) było wyposażone w sygnalizację świetlną tym bardziej, że w ulicach Zwierzynieckiej i Kraszewskiego prowadzona jest linia tramwajowa nr 2. Brak możliwości sterowania ruchem na tym skrzyżowaniu spowoduje poważne utrudnienia komunikacyjne i obniżenie poziomu bezpieczeństwa. Ponadto, wprowadzenie zakazu lewoskrętów na ul. Bukowskiej spowodowało również zmianę obsługi samochodowej Jeżyc i przeniesienie części ruchu z ul. Bukowskiej na ul. Szamarzewskiego. W konsekwencji musi się to łączyć z zapewnieniem możliwości sprawnego i bezpiecznego wyjazdu z ul. Szamarzewskiego na ul. Kraszewskiego. Dlatego sygnalizacja świetlna powinna objąć całe zintegrowane skrzyżowanie ulic Kraszewskiego, Zwierzynieckiej, Jackowskiego, Sienkiewicza i Szamarzewskiego. Nie jest to jednak kilka niezależnych sygnalizacji świetlnych, ale jeden zintegrowany system sterowania ruchem na wszystkich wlotach. - dodatkowego przejścia dla pieszych w ul. Zwierzynieckiej;
- korekty lewoskrętu rowerowego z ul. Kraszewskiego w ul. Zwierzyniecką;
- wydzielenia torowiska na ul. Kraszewskiego za pomocą separatorów;
- zachowanie odzyskanej kostki brukowej i ułożenie jej na torowisku zamiast płyt EPT;
- prowadzenia w ul. Kraszewskiego drogi rowerowej na jezdni;
Wszystkie uwagi, w tym szczegółowe postulaty zostały przekazane projektantowi koncepcji i będą ponownie analizowane na etapie opracowania projektu budowlanego. - likwidacji miejsc postojowych na chodniku po zachodniej stronie ul. Kraszewskiego, w zamian mała architektura zieleń;
Miejsca postojowe na chodniku po zachodniej stronie ul. Kraszewskiego będą wyznaczone tylko i wyłącznie dla dostaw.
Projekt 'Przebudowa i remont fragmentów ulic: Kraszewskiego, Zwierzynieckiej, Sienkiewicza w Poznaniu" został opracowany w odniesieniu do głównych założeń i wymagań mających swoje odzwierciedlenie w zapisach obwiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określonego w MPZP "Śródmieście Poznania - Gajowa".
Zgłoszone uwagi i postulaty dotyczyły:
- rezygnacji z projektowanej sygnalizacji świetlnej;
- zaprojektowania skrzyżowania równorzędnego ulic Zwierzynieckiej i Kraszewskiego;
- likwidacji projektowanego odrębnego pasa lewoskrętu z ul. Kraszewskiego w ul. Jackowskiego.
Zastosowanie w ciągu ul. Kraszewskiego, skoordynowanej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, z jednej strony ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu, zwłaszcza najsłabszych ich uczestników tj. pieszych i rowerzystów, z drugiej strony, jako narzędzie sterowania ruchem, umożliwienie płynnego przejazdu pojazdom komunikacji zbiorowej, zarówno tramwajom w ciągu ulic Kraszewskiego - Zwierzyniecka, jak i autobusom w ciągu ul. Kraszewskiego. Sygnalizacja świetna na skrzyżowaniu ulic służy sterowaniu ruchem na konkretnym skrzyżowaniu, ale zarazem poprzez koordynację z sygnalizacją świetlną na sąsiednich skrzyżowaniach ciągu komunikacyjnego przyczynia się do dobrego sterowania ruchem na dużym obszarze. Ulica Kraszewskiego leży na bardzo ważnej osi transportowej miasta Poznania wyznaczonej ulicami: Nad Wierzbakiem, Kościelna, Kraszewskiego, Szylinga, Matejki, Kasprzaka. Tą trasą przebiega linia autobusowa nr 64. Zasadniczo wszystkie ważne skrzyżowania na tym kierunku sterowane są za pomocą sygnalizacji świetlnej. Uzupełnienia wymaga tylko skrzyżowanie ul. Dąbrowskiego z rynkiem Jeżyckim, nad którym podjęto już wstępne prace studialne. Dlatego istotne jest, aby skrzyżowanie ul. Kraszewskiego i Zwierzynieckiej, które w związku z realizacją nowych inwestycji będzie dodatkowo obciążone na wszystkich wlotach (przewidywany jest wzrost ruch pieszego w związku z pojawieniem się obiektów handlowych) było wyposażone w sygnalizację świetlną tym bardziej, że w ulicach Zwierzynieckiej i Kraszewskiego prowadzona jest linia tramwajowa nr 2. Brak możliwości sterowania ruchem na tym skrzyżowaniu spowoduje poważne utrudnienia komunikacyjne i obniżenie poziomu bezpieczeństwa. Ponadto, wprowadzenie zakazu lewoskrętów na ul. Bukowskiej spowodowało również zmianę obsługi samochodowej Jeżyc i przeniesienie części ruchu z ul. Bukowskiej na ul. Szamarzewskiego. W konsekwencji musi się to łączyć z zapewnieniem możliwości sprawnego i bezpiecznego wyjazdu z ul. Szamarzewskiego na ul. Kraszewskiego. Dlatego sygnalizacja świetlna powinna objąć całe zintegrowane skrzyżowanie ulic Kraszewskiego, Zwierzynieckiej, Jackowskiego, Sienkiewicza i Szamarzewskiego. Nie jest to jednak kilka niezależnych sygnalizacji świetlnych, ale jeden zintegrowany system sterowania ruchem na wszystkich wlotach. - dodatkowego przejścia dla pieszych w ul. Zwierzynieckiej;
- korekty lewoskrętu rowerowego z ul. Kraszewskiego w ul. Zwierzyniecką;
- wydzielenia torowiska na ul. Kraszewskiego za pomocą separatorów;
- zachowanie odzyskanej kostki brukowej i ułożenie jej na torowisku zamiast płyt EPT;
- prowadzenia w ul. Kraszewskiego drogi rowerowej na jezdni;
Wszystkie uwagi, w tym szczegółowe postulaty zostały przekazane projektantowi koncepcji i będą ponownie analizowane na etapie opracowania projektu budowlanego. - likwidacji miejsc postojowych na chodniku po zachodniej stronie ul. Kraszewskiego, w zamian mała architektura zieleń;
Miejsca postojowe na chodniku po zachodniej stronie ul. Kraszewskiego będą wyznaczone tylko i wyłącznie dla dostaw.