Podsumowanie konsultacji
Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych dot. koncepcji zmian organizacji ruchu na skrzyżowaniach ul. Marcelińskiej/Przybyszewskiego oraz Marcelińskiej/Grochowskiej. Wpłynęło 45 maili, z czego autorzy 25 odnieśli się pozytywnie do planów dotyczących przeprowadzenia zmian na skrzyżowaniach. Dziewięciu Internautów natomiast było przeciwnym jakimkolwiek zmianom. Jako korzyści projektów wskazywano przede wszystkim zmianę obecnej organizacji, która powoduje możliwość wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń drogowych oraz niewystarczająco reguluje ruch rowerowy w ul. Marcelińskiej. Zdaniem większości uczestników konsultacji, wprowadzenie przejścia dla pieszych w ul. Przybyszewskiego oraz pasów, śluz i przejazdów rowerowych poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym, w tym pieszych i rowerzystów. W przesłanych opiniach podkreślano zarówno korzystne jak i negatywne aspekty zaproponowanych rozwiązań dla skrzyżowania ulic Przybyszewskiego i Marcelińskiej. W wariancie I zwrócono uwagę, że najlepszą propozycją będzie rezygnacja z prawoskrętu z ul. Marcelińskiej w kierunku ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego. Dzięki temu ruch na ulicy Marcelińskiej będzie mniejszy co wpłynie na poprawę komfortu mieszkańców. W wariancie drugim szczególne uznanie Internautów zyskało propozycja wytyczenia nowego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego przez ul. Przybyszewskiego. W przypadku skrzyżowania ul. Grochowskiej/Marcelińskiej wskazano, iż korzystnym jest poszerzenie wlotów i wylotów projektowanych fragmentów dróg dla rowerów. Zwrócono uwagę, że całość prac na skrzyżowaniu powinna być uzależniona od właściwego zaprojektowania sygnalizacji świetlnej. Za szczególnie istotne zostało uznane wydłużenie czasów dedykowanych pieszym i rowerzystom. Ponadto pojawiły się wnioski o to, by nie ingerować w zieleń przyuliczną znajdującą się w obrębie skrzyżowań.
Przedmiot konsultacji
Zakłada ona wykonanie nowych rozwiązań komunikacyjnych dla pieszych i rowerzystów i powiązanie ich z planowaną realizacją pasów rowerowych na ul. Marcelińskiej w ramach projektu PBO2016 Bezpieczna Grunwaldzka Droga do Szkoły i Przedszkola.
Dla skrzyżowania z ul. Grochowską zaproponowano budowę fragmentów dróg rowerowych przed skrzyżowaniami. Dzięki temu obsłużony zostanie dojazd do stacji roweru miejskiego oraz połączone zostaną pasy rowerowe z istniejącą drogą rowerową na ul. Marcelińskiej.
W tym celu zaplanowano również zabudowę zatoki autobusowej w północno-zachodniej części skrzyżowania. Uzupełnieniem są proponowane przejazdy rowerowe przez wszystkie cztery wloty skrzyżowania.
Dla skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego zaproponowano dwa warianty: pierwszy - mający na celu wprowadzenie ułatwień dla ruchu rowerowego oraz uporządkowanie sytuacji na skrzyżowaniu bez przebudowy układu, drugi – z przebudową skrzyżowania.
Wariant I zakłada wytyczenie pasów rowerowych na ul. Marcelińskiej aż do ul. Przybyszewskiego i zakończenie ich śluzami typu I. Zakłada się również utworzenie śluz rowerowych typu III mających ułatwić rowerzystom włączenie się do ruchu w ul. Marcelińską z drogi rowerowej usytuowanej pomiędzy jezdniami ul. Przybyszewskiego.
Wariant II zakłada rozbudowę skrzyżowania – dobudowę prawoskrętu dla samochodów jadących od zachodu w kierunku ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz wyznaczenie pasa rowerowego na ul. Marcelińskiej aż do skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego (analogicznie jak w wariancie I). Wariant II zakłada również budowę przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego po północnej stronie skrzyżowania – w miejscu, gdzie obecnie przejście nie występuje.
W obu wariantach przewidziana jest zmiana programu sterowania na skrzyżowaniu – zgodnie z koncepcją sygnał zielony dla pieszych i rowerzystów przez torowisko powinien być wyłączany wyłącznie w momencie gdy nadjeżdża tramwaj lub autobus.
Prosimy o Państwa opinie, sugestie i uwagi, które można przesyłać pocztą internetową w terminie do 24 lipca 2017 roku (na adres: marcelinska@zdm.poznan.pl lub można skorzystać z poniższego formularza).