Podsumowanie konsultacji
Budowa pasa dla autobusów, nowych chodników i ścieżek rowerowych oraz remont nawierzchni znalazły się w dwuwariantowej koncepcji przebudowy drogi w ciągu ul. Szwajcarskiej, która była przedmiotem konsultacji społecznych prowadzonych przez Zarząd Dróg Miejskich od 18 sierpnia do 1 września 2017 roku. W tym czasie przesłanych zostało pięć odpowiedzi z opiniami i propozycjami zmian w zaprezentowanych wariantach realizacji inwestycji, które prezentujemy poniżej.
Celem przebudowy jest przede wszystkim usprawnienie przejazdu autobusów i karetek pogotowia ratunkowego dojeżdżających do Szpitala Miejskiego im. Józefa Strusia. Na projektowanych zmianach skorzystają również rowerzyści i piesi, którzy zyskają nowe odcinki ciągu pieszo-rowerowego, parking dla rowerów oraz stację Poznańskiego Roweru Miejskiego.
Obydwa zaprezentowane warianty przebudowy drogi w ciągu ul. Szwajcarskiej uwzględniają przebieg ciągów pieszo-rowerowych oraz parkingu dla rowerów i stacji PRM, który wchodzi w kolizję z planowaną przez Szpital Miejski im. Józefa Strusia rozbudową parkingu dla samochodów. W związku z tym przedstawiciele spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie ustalą ostateczną lokalizację ciągów pieszo-rowerowych oraz miejsc postojowych dla rowerów w porozumieniu z władzami szpitala.
Pozostałe uwagi nadesłane przez uczestników konsultacji dotyczyły zmiany geometrii ciągu pieszo-rowerowego i przejazdów rowerowych zlokalizowanych w rejonie skrzyżowania ul. Szwajcarskiej i Kurlandzkiej. Ich szczegółowa analiza przyniosła następujące wnioski.
Zgodnie ze szczegółowym opisem przedmiotu zamówienia projekt obejmuje wymianę nawierzchni ciągu pieszo-rowerowego na odcinku między ul. Kurlandzką a Szwajcarską na bitumiczną. Poszerzenie ciągu do 3,0 m stanowi problem z uwagi na istniejące szafki elektroenergetyczne, sterownik sygnalizacji świetlnej i słupy oświetleniowe. W związku z tym nie ma możliwości zapewnienia wymaganej skrajni drogi rowerowej. Z tego samego powodu odrzucona została propozycja zmiany promieni łuków drogi dla rowerów.
Nie zdecydowano się również na proponowaną przebudowę przejazdów rowerowych przez ul. Kurlandzką. Wykracza to bowiem poza zakres inwestycji. Natomiast przejazdy przez ul. Szwajcarską są usytuowane pod kątem 90 stopni do jezdni głównej (sugerowano zmianę tego kąta), co stanowi optymalne rozwiązanie, szczególnie pod względem zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom ruchu. Ponadto, zgodnie z przedmiotem zamówienia, geometria istniejących przejazdów rowerowych w tym rejonie nie zostanie zmieniona.
W miejscach połączeń przejazdów z drogą rowerową obie konstrukcje zostaną oddzielone od siebie za pomocą krawężnika, którego górna krawędź równa będzie poziomowi nawierzchni (wysokość = 0 cm).
W odniesieniu do propozycji oznakowania dróg dla rowerów znakami pionowymi w rozmiarze mini oraz wprowadzenia znaku C-13a, odwołującego drogę dla rowerów, zdecydowano się pozostawić w projekcie jedynie znaki C-16 droga dla rowerów o standardowym rozmiarze. Znak C-13a stosuje się w miejscu, w którym kończy się droga dla rowerów i następuje włączenie do jezdni. W odniesieniu do przedstawionych rozwiązań zastosowanie znaku C-13a byłoby niewłaściwe.
Natomiast przebieg drogi dla rowerów zostanie minimalnie skorygowany, aby zachować skrajnię od obu sygnalizatorów świetlnych po północnego przejazdu przez ul. Szwajcarską. Tym samym drzewo rosnące przed przejazdem nie ograniczy widoczności rowerzysty dla pojazdu skręcającego w prawo.
W wariancie 2 możliwe byłoby dobudowanie chodnika na przedłużeniu przejścia dla pieszych przez ul. Piaseckiego, jednak z uwagi na zgłoszoną przez szpital kolizję z planowaną budową parkingu, wariant 2 jest już nieaktualny.
Przedmiot konsultacji
Wariant 1
Projekt przewiduje dobudowanie pasa ruchu od wyjazdu z parkingu przed szpitalem do ul. Piaseckiego (poszerzenie drogi po zachodniej stronie) i od ul. Piaseckiego do ul. Szwajcarskiej (poszerzenie drogi po północnej i południowej stronie). Poszerzenie drogi po obu stronach pozwoli zlikwidować przesunięcie pomiędzy wschodnim i zachodnim wlotem skrzyżowania.
Jezdnia będzie miała szerokość 9,5 m. Zaprojektowany został pas dla autobusów i karetek o szerokości 3,5m oraz dwa pasy ruchu dla samochodów o szerokości 3,0m. Nawierzchnia jezdni od ul. Szwajcarskiej do ul. Piaseckiego będzie wyremontowana. Wszędzie gdzie zaprojektowano ścieżkę rowerową przy chodniku, rozdzielać je będzie 30cm opaska. Inwestycja uwzględnia także rozbudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Szwajcarską. Pojawią się tam oddzielne sygnalizatory dla autobusów.
Odcinek od ul. Szwajcarskiej do ul. Piaseckiego
Po północnej stronie drogi projekt przewiduje przyległy do jezdni chodnik o szerokości 2,0m i ścieżkę rowerową, również o szerokości 2,0m. Oddzielny chodnik i ścieżka zastąpią istniejący ciąg pieszo-rowerowy. Po południowej stronie drogi zaprojektowano chodnik o szerokości 2,0 m.
Pomiędzy ulicą Kurlandzką i Szwajcarską oraz na południowo-wschodnim fragmencie skrzyżowania ul. Szwajcarskiej z drogą do szpitala zaplanowano przebudowę ciągu pieszo-rowerowego (poszerzenie do 3,0m i wymiana nawierzchni na asfaltową).
Odcinek od ul. Piaseckiego do szpitala
W miejscu istniejącego chodnika przyległego do jezdni zaprojektowano ścieżkę rowerową o szerokości 2,5m. Piesi będą mogli korzystać z istniejącego, oddalonego od jezdni 3-metrowego chodnika – zaprojektowany został również chodnik łączący go z przejściem dla pieszych. Przez drogę dla karetek prowadzić ma przejazd w formie pasa dla rowerów. Na końcu ścieżki rowerowej, pomiędzy drogą dla karetek, a drogą do wejścia do szpitala zaprojektowano parking dla rowerów z 20 stojakami. W sąsiedztwie parkingu, przed drogą dla rowerów zaproponowano lokalizację stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego.
Wariant 2
W projektowanym wariancie znalazło się dobudowanie pasa ruchu od wyjazdu z istniejącego parkingu do ul. Piaseckiego (poszerzenie drogi po zachodniej stronie) i od ul. Piaseckiego do ul. Szwajcarskiej (poszerzenie po północnej stronie). Jezdnia będzie miała szerokość 9,5 m. Przewidziany został pas dla autobusów i karetek o szerokości 3,5 oraz dwa pasy ruchu dla samochodów o szerokości 3,0m. Nawierzchnia jezdni od ul. Szwajcarskiej do ul. Piaseckiego będzie wyremontowana. Wszędzie gdzie zaprojektowano ścieżkę rowerową przy chodniku, rozdzielać je będzie 30cm opaska. Zaprojektowano również rozbudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Szwajcarską o oddzielne sygnalizatory dla autobusów.
Odcinek od ul. Szwajcarskiej do ul. Piaseckiego.
Po północnej stronie drogi, w miejscu istniejącego ciągu pieszo-rowerowego zaprojektowana została przyległa do jezdni droga rowerową o szerokości 2,5m i oddzielny chodnik o szerokości 1,5m.
Po południowej stronie zaprojektowano chodnik o szerokości 2,0m.
Pomiędzy ul. Kurlandzką i ul. Szwajcarską oraz na południowo–wschodnim fragmencie skrzyżowania ul. Szwajcarskiej z drogą do szpitala zaplanowano przebudowę ciągu pieszo- rowerowego (poszerzenie do 3,0 m i wymiana nawierzchni na asfaltową).
Odcinek od ul. Piaseckiego do szpitala
Ścieżkę rowerową o szerokości 2,0 m zaprojektowano pomiędzy istniejącymi chodnikami. Chodniki pozostawiono bez zmian. Na końcu ścieżki rowerowej, pomiędzy drogą dla karetek, a drogą dojazdową do wejścia do szpitala zaprojektowano parking dla rowerów z 11 stojakami. Przewidziano lokalizację 11 stojaków dla rowerów. W tym wariancie również przewidziano lokalizację stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego w sąsiedztwie parkingu.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych, zapoznania się z wariantami, przesyłania uwag, wniosków, pytań, opinii dotyczących ww. inwestycji drogowej w terminie od 18 sierpnia do 1 września 2017 r.