Zapraszamy do zapoznania się z koncepcją zagospodarowania przestrzeni publicznej ulicy Święty Marcin z elementami uspokojenia ruchu. Prosimy o przysyłanie maili z opiniami, wnioskami, sugestiami w terminie 10 czerwca 2013 roku. Wszystkie opinie są cenne i ważne.
Celem przedstawionej koncepcji zagospodarowania ulicy Święty Marcin jest stworzenie przestrzeni chętnie odwiedzanej przez poznaniaków i turystów.
Koncepcja zakłada ograniczenie uciążliwości związanych z ruchem samochodowym
i odwrócenie dominacji transportu nad innymi funkcjami ulicy. Wypływa ona z przyjętych przez ZDM rozwiązań dotyczących regulacji i uspokojenia ruchu samochodowego w centrum Poznania, udostępnienia jak największej ilości ulic pieszym. Wpisuje się również w ideę ograniczenia dominacji samochodów w ścisłym centrum. Ogranicza się przy tym możliwości swobodnego tranzytu przez centrum Poznania. Utrzymany zostaje jedynie ruch lokalny, obsługujący ulicę. Zaprezentowany wariant zakłada:
- zwężenie jezdni z dwóch do jednego pasa ruchu,
- uniemożliwienie przejazdu ulicą Ratajczaka przez Święty Marcin,
- zamknięcie dla ruchu odcinka Alei Marcinkowskiego między ulicą Święty Marcin
a Podgórną,
- wyznaczenie nowego przejścia dla pieszych na linii ulic Garncarska – Kantaka,
- odsunięcie istniejących miejsc parkingowych od chodników i poszerzenie chodnika po północnej stronie ulicy,
- wprowadzenie miejsc postojowych po południowej stronie ulicy,
- wprowadzenie nowych elementów umeblowania ulicy takich jak gazony, donice, stojaki dla rowerów, oświetlenie, ławki,
- poprawę jakości zieleni, w tym zmianę przekroju istniejących drzew.
Liczymy, że zaproponowane rozwiązania przyczynią się do intensyfikacji ruchu pieszego
w centrum Poznania, a co za tym idzie na wzrost atrakcyjności śródmiejskich przestrzeni publicznych, na ich ożywienie. Opracowanie koncentruje się na rozwiązaniach związanych
z organizacją ruchu, jest materiałem wyjściowym do dyskusji.
Informujemy, że autorami koncepcji są dr inż. arch. Bartosz Kaźmierczak. mgr inż. arch. Przemysław Gwizdała, współpraca – inż. arch. A. Ukleja
2013-06-10
Koncepcja zagospodarowania przestrzeni publicznej ulicy Święty Marcin z elementami uspokojenia ruchu
Podsumowanie konsultacji
Wstępne podsumowanie opiniowania koncepcji zagospodarowania przestrzeni publicznej ulicy Święty Marcin z elementami uspokojenia ruchu
Koncepcja zakładała zmniejszenie uciążliwości związanych z ruchem samochodowym i odwrócenie dominacji transportu nad innymi funkcjami ulicy, w tym m. in. znaczne zwiększenie powierzchni ulicy dla pieszych, poprawę dostępności ulicy dla pasażerów transportu zbiorowego (przystanek tramwajowy typu "wiedeńskiego: w rejonie skrzyżowania św. Marcin/Ratajczaka), wyeliminowanie ruch tranzytowego (przejazdu przez Centrum).
Wpłynęło ogółem 132 opinii, z czego 75 stanowiło głos poparcia dla projektu, 9 stanowiło głos sprzeciwu, pozostałe 48 opinii zawierało uwagi. Za wszystkie dziękujemy
Tematyka poruszana w opiniach dotyczyła:
-ruchu pieszego i pasażerów transportu zbiorowego; dalszego poszerzenia chodników m.in. w rejonie skrzyżowania ul. Kościuszki, wyznaczenia większej ilości przejść dla pieszych między ulicami Gwarną i Ratajczaka, poszerzenia chodnika między ulicami Ratajczaka i Piekary, planowanej trasy w Ratajczaka
-ruchu rowerowego; braku kontrapasów na ulicach o jednym kierunku ruchu, wydzielenia ścieżek rowerowych lub pasów rowerowych na ul. Św. Marcin, braku zapewnienia ciągłości przejazdów rowerem
-ruchu samochodowego i parkowania zawężenia ul. Św. Marcin do jednej jezdni, zawężenia pasów ruchu z 4,5 do 2,75 m, likwidacji jezdni między ulicami Ratajczaka i Kantaka, braku przejazdu przez Św. Marcin w ciągu ul. Ratajczaka i Al. Marcinkowskiego, zawężenia jezdni w rejonie skrzyżowania z ul. Kościuszki, likwidacji sygnalizacji świetlnej przy Galerii MM, nawrotu między jezdniami przed przystankiem tramwajowym w rejonie Ratajczaka, ograniczenia/ zwiększenia liczby stanowisk postojowych, wprowadzenie rozwiązań uniemożliwiających parkowanie niezgodnie z obowiązującymi przepisami.
Część uwag dotyczyła ulic nie objętych niniejszą koncepcją, m.in. ul Św. Marcin, między Kościuszki a al. Niepodległości, ul. Koścuszki, ul. Garnarskiej, Kantaka, 27 Grudnia, Gwarnej.
Centrum Kultury Zamek przekazało Instytutu Socjologii Uniwersytetu im. Adma Mickiewicza w Poznaniu opracowanie pn. 'Zmieniamy Św. Marcin" zawierające zogniskowane wywiady grupowe prowadzone w formule konsultacji społecznych.
Zgłoszone uwagi i pomysły są analizowane przez pracowników ZDM i projektantów.
Z uwagi na fakt, że trwają prace także nad koncepcją dla ul. 27 Grudnia i sąsiadujących ulic ostateczna wersja koncepcji dla ul. Św. Marcin, na odcinku od Kościuszki do Al. Marcinkowskiego, zostanie zaprezentowana po zakończeniu projektu ul. 27 Grudnia.
W związku z pytaniami i wnioskami o udzielenie informacji publicznej dotyczącymi przedstawienia bardziej dokładnego podsumowania opiniowania koncepcji pragniemy wyjaśnić, że dyskusja na temat wprowadzenia zmian na ulicy Święty Marcin nie została zakończona. Po zakończeniu opiniowania na stronie internetowej ZDM odbyły się debaty w CK Zamek, na przykład 4 lutego i 3 marca 2014 roku oraz w Teatrze Polskim 12 marca 2014 roku. Zapowiadane są kolejne. Jednocześnie informujemy, że zadanie będzie realizowała spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, która ogłosiła przetarg nieograniczony pn. ?Wykonanie prac projektowych polegających na opracowaniu dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, kosztorysu inwestorskiego poprzedzonego opracowaniem koncepcji programowo- przestrzennej dla przebudowy układu komunikacyjnego ulicy Św. Marcin na odcinku od ul. Kościuszki do al. K. Marcinkowskiego, oraz al. K. Marcinkowskiego na odcinku od ul. Św. Marcin do ulicy Podgórnej w Poznaniu wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego?. Wszystkie uwagi przesłane do ZDM w ramach opiniowania w 2013 roku zostały przekazane do PIM, a następnie firmie, która złoży najbardziej korzystną ofertę. Pragniemy dodać, że w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) znajdują się pozycje mówiące o harmonogramie przedstawienia projektu do publicznej wiadomości: ?31 października 2014 r. - należy przekazać uzgodnioną z ZDM i ZTM koncepcję przebudowy ulicy Św. Marcin celem opiniowania zgodnie z zarządzeniem nr 537/2013/P Prezydenta Miasta Poznania - 31 stycznia 2015 r. - przekazanie Zamawiającemu zaopiniowanej, uzgodnionej i kompletnej koncepcji?. Informacje o projekcie zostaną zaprezentowane również na stronie internetowej ZDM.
Koncepcja zakładała zmniejszenie uciążliwości związanych z ruchem samochodowym i odwrócenie dominacji transportu nad innymi funkcjami ulicy, w tym m. in. znaczne zwiększenie powierzchni ulicy dla pieszych, poprawę dostępności ulicy dla pasażerów transportu zbiorowego (przystanek tramwajowy typu "wiedeńskiego: w rejonie skrzyżowania św. Marcin/Ratajczaka), wyeliminowanie ruch tranzytowego (przejazdu przez Centrum).
Wpłynęło ogółem 132 opinii, z czego 75 stanowiło głos poparcia dla projektu, 9 stanowiło głos sprzeciwu, pozostałe 48 opinii zawierało uwagi. Za wszystkie dziękujemy
Tematyka poruszana w opiniach dotyczyła:
-ruchu pieszego i pasażerów transportu zbiorowego; dalszego poszerzenia chodników m.in. w rejonie skrzyżowania ul. Kościuszki, wyznaczenia większej ilości przejść dla pieszych między ulicami Gwarną i Ratajczaka, poszerzenia chodnika między ulicami Ratajczaka i Piekary, planowanej trasy w Ratajczaka
-ruchu rowerowego; braku kontrapasów na ulicach o jednym kierunku ruchu, wydzielenia ścieżek rowerowych lub pasów rowerowych na ul. Św. Marcin, braku zapewnienia ciągłości przejazdów rowerem
-ruchu samochodowego i parkowania zawężenia ul. Św. Marcin do jednej jezdni, zawężenia pasów ruchu z 4,5 do 2,75 m, likwidacji jezdni między ulicami Ratajczaka i Kantaka, braku przejazdu przez Św. Marcin w ciągu ul. Ratajczaka i Al. Marcinkowskiego, zawężenia jezdni w rejonie skrzyżowania z ul. Kościuszki, likwidacji sygnalizacji świetlnej przy Galerii MM, nawrotu między jezdniami przed przystankiem tramwajowym w rejonie Ratajczaka, ograniczenia/ zwiększenia liczby stanowisk postojowych, wprowadzenie rozwiązań uniemożliwiających parkowanie niezgodnie z obowiązującymi przepisami.
Część uwag dotyczyła ulic nie objętych niniejszą koncepcją, m.in. ul Św. Marcin, między Kościuszki a al. Niepodległości, ul. Koścuszki, ul. Garnarskiej, Kantaka, 27 Grudnia, Gwarnej.
Centrum Kultury Zamek przekazało Instytutu Socjologii Uniwersytetu im. Adma Mickiewicza w Poznaniu opracowanie pn. 'Zmieniamy Św. Marcin" zawierające zogniskowane wywiady grupowe prowadzone w formule konsultacji społecznych.
Zgłoszone uwagi i pomysły są analizowane przez pracowników ZDM i projektantów.
Z uwagi na fakt, że trwają prace także nad koncepcją dla ul. 27 Grudnia i sąsiadujących ulic ostateczna wersja koncepcji dla ul. Św. Marcin, na odcinku od Kościuszki do Al. Marcinkowskiego, zostanie zaprezentowana po zakończeniu projektu ul. 27 Grudnia.
W związku z pytaniami i wnioskami o udzielenie informacji publicznej dotyczącymi przedstawienia bardziej dokładnego podsumowania opiniowania koncepcji pragniemy wyjaśnić, że dyskusja na temat wprowadzenia zmian na ulicy Święty Marcin nie została zakończona. Po zakończeniu opiniowania na stronie internetowej ZDM odbyły się debaty w CK Zamek, na przykład 4 lutego i 3 marca 2014 roku oraz w Teatrze Polskim 12 marca 2014 roku. Zapowiadane są kolejne. Jednocześnie informujemy, że zadanie będzie realizowała spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, która ogłosiła przetarg nieograniczony pn. ?Wykonanie prac projektowych polegających na opracowaniu dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, kosztorysu inwestorskiego poprzedzonego opracowaniem koncepcji programowo- przestrzennej dla przebudowy układu komunikacyjnego ulicy Św. Marcin na odcinku od ul. Kościuszki do al. K. Marcinkowskiego, oraz al. K. Marcinkowskiego na odcinku od ul. Św. Marcin do ulicy Podgórnej w Poznaniu wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego?. Wszystkie uwagi przesłane do ZDM w ramach opiniowania w 2013 roku zostały przekazane do PIM, a następnie firmie, która złoży najbardziej korzystną ofertę. Pragniemy dodać, że w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) znajdują się pozycje mówiące o harmonogramie przedstawienia projektu do publicznej wiadomości: ?31 października 2014 r. - należy przekazać uzgodnioną z ZDM i ZTM koncepcję przebudowy ulicy Św. Marcin celem opiniowania zgodnie z zarządzeniem nr 537/2013/P Prezydenta Miasta Poznania - 31 stycznia 2015 r. - przekazanie Zamawiającemu zaopiniowanej, uzgodnionej i kompletnej koncepcji?. Informacje o projekcie zostaną zaprezentowane również na stronie internetowej ZDM.