Rozbudowa i przebudowa istniejącego układu ulic w rejonie połączenia ulic Krzywoustego, Ostrowskiej, Ługańskiej i Bodawskiej w Poznaniu
Przedstawiamy projekt inwestycji, która polega na zmianie rozwiązania skrzyżowania istniejącej łącznicy węzła ulicy Krzywoustego z ulicą Ługańską przez zaprojektowanie ronda pięciowylotowego w miejscu dwóch skrzyżowań: wlotu ulic Ługańskiej, Ostrowskiej, Krzywoustego (jezdnia wschodnia), wlotu z łącznicy Krzywoustego (jezdnia zachodnia). Zakłada się również modernizację/przebudowę ulicy Bodawskiej z wykonaniem na jej końcu placu do zwracania i zapewnienie tym samym obsługi komunikacyjnej terenów PKP jak i planowanego terminala kontenerowego przez wykonanie nowego odcinka drogi dojazdowej (północny wlot ul. Ostrowskiej). W ramach prac przewidzianych do realizacji przewiduje się również budowę chodników oraz wydzielonych ścieżek rowerowych ewentualnie ciągów pieszo-rowerowych.
W ramach inwestycji uwzględniono przebudowę i budowę oświetlenia drogowego, a na odcinkach jezdni gdzie przewiduje się budowę nowej konstrukcji nawierzchni również budowę kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem wód przez separator z osadnikiem i zbiornik retencyjny do rowu Pokrzywka.
Zapraszamy do przesyłania maili z opiniami i wnioskami w terminie do 17 maja 2013 roku.
2013-05-17
Rozbudowa i przebudowa istniejącego układu ulic w rejonie połączenia ulic Krzywoustego, Ostrowskiej, Ługańskiej i Bodawskiej w Poznaniu
Podsumowanie konsultacji
Serdecznie dziękujemy wszystkim Internautom, którzy zabrali głos w dyskusji dotyczącej ww. projektu. Do Zarządu Dróg Miejskich wpłynęło 10 maili. Uwagi dotyczyły głównie:
1. rozwiązań technicznych projektowanego ronda,
2. zakresu inwestycji,
3. projektowanych w obrębie opracowania dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych,
4. organizacji ruchu na ul. Bodawskiej.
Po przeanalizowaniu uwag informujemy, że przyjęte dla projektowanego ronda rozwiązania są prawidłowe. Rondo zostało zaprojektowane dla parametrów ronda z dwoma pasami ruchu. Ilości i długości pasów wlotowych na skrzyżowaniu, przyjęto na podstawie obliczeń w zakresie jego przepustowości. Szerokości pasów ruchu przyjęto w nawiązaniu do przewidywanego rodzaju pojazdów (w tym komunikacji zbiorowej) i z wykonaniem normatywnych poszerzeń na łukach. Odnośnie rozwiązań organizacyjnych pod kątem wprowadzonego oznakowania pionowego i poziomego informujemy, że są one przedmiotem rozwiązań w zakresie projektu organizacji ruchu. Ostatecznie na etapie uzgodnień w tym po zasięgnięciu opinii policji, zostanie podjęta decyzja o ewentualnym wykonaniu ronda jako typu "SEMI" tj. bez wydzielania pasów ruchu po obwodzie rondzie (rozwiązanie w zastępstwie do układu rond dwupasowych). W ramach projektowanego ronda nie przewiduje się wydzielenia odrębnego pasa na rondzie dla ruchu rowerowego. Tego typu rozwiązania wskazane są na rondach typu średniego i małego jednopasowego. Takie rozwiązanie jest niebezpieczne z uwagi na to, że projektowany układ skrzyżowania jest przewidziany dla parametrów ronda dwupasowego, po rondzie poruszać się będą pojazdy wielkogabarytowe (tiry, pojazdy komunikacji miejskiej).
Informujemy, że wydłużenie zakresu przebudowy ul. Ługańskiej do ul. Szczepankowo nie jest brane w obecnej chwili pod uwagę z uwagi na ograniczenia środków związanych z realizacją inwestycji. Przebudowa tego odcinka ulicy Ługańskiej powinna być kompleksowa w zakresie całej szerokości pasa drogowego w tym również pod kątem budowy na tym odcinku kanalizacji deszczowej. Kolejna rozbudowa i utwardzanie powierzchni bez właściwej regulacji w zakresie spływu i odbioru wody opadowej może powodować zalewanie posesji przylegających do pasa drogowego. Postulaty w zakresie wykonania odwodnienia skrzyżowania ulic Łużańska - Szczepankowo - Michałowo oraz wyznaczenia przejścia pieszo-rowerowego przez ul. Michałowo w kierunku ul. Ługańskiej wykraczają poza zakres objęty inwestycją.
Odnośnie możliwości wjazdu na ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Ługańskiej przed skrzyżowaniem z ul. Bodawską (jadąc w kierunku ronda) oraz wyjazdu ze ścieżki na jezdnię za skrzyżowaniem z ul. Bodawską (jadąc w kierunku od ronda) informujemy, że przedstawione rozwiązania projektowe nie ulegną zmianie. Mając na uwadze fakt, że nie przewiduje się w najbliższym czasie przebudowy ul. Ługańskiej (odcinek pomiędzy ul. Bodawską i Szczepankowo) zaproponowane rozwiązanie jest optymalne. Z chwilą przebudowy odcinka ul. Ługańskiej fragment tejże ulicy od ronda do ul. Bodawskiej będzie przeprojektowany i dostosowany do nowej sytuacji.
Odnośnie wprowadzenia na ul. Bodawskiej (odcinek od ul. Ługańskiej do ul. Łopawskiej) ruchu jednokierunkowego informujemy, że nowoprojektowany układ drogowy powinien korzystnie wpłynąć na sytuację ruchową na skrzyżowaniu ulic Ostrowska/Ługańska. Nowoprojektowane rondo w znaczny sposób przyczyni się do redukcji zatorów skutkiem czego opisana we wniosku sytuacja wykorzystywania ul. Bodawskiej dla ich ominięcia nie powinna mieć miejsca. Jednocześnie w planie skorygowano przebieg drogi dojazdowej (północny wlot ul. Ostrowskiej) stanowiącą obsługę komunikacyjna terenów PKP jak i planowanego terminala kontenerowego. Zmiana podyktowana jest inwestycją dotyczącą budowy stacji paliw tankowania lokomotyw wraz z infrastruktura drogową i techniczna, przewidzianej do realizacji na terenie części działki nr 1/6 ark. 31 obręb Kobylepole.
W załączeniu przedstawiamy plan sytuacyjny z naniesionymi zmianami.
Plan sytuacyjny z naniesionymi zmianami
1. rozwiązań technicznych projektowanego ronda,
2. zakresu inwestycji,
3. projektowanych w obrębie opracowania dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych,
4. organizacji ruchu na ul. Bodawskiej.
Po przeanalizowaniu uwag informujemy, że przyjęte dla projektowanego ronda rozwiązania są prawidłowe. Rondo zostało zaprojektowane dla parametrów ronda z dwoma pasami ruchu. Ilości i długości pasów wlotowych na skrzyżowaniu, przyjęto na podstawie obliczeń w zakresie jego przepustowości. Szerokości pasów ruchu przyjęto w nawiązaniu do przewidywanego rodzaju pojazdów (w tym komunikacji zbiorowej) i z wykonaniem normatywnych poszerzeń na łukach. Odnośnie rozwiązań organizacyjnych pod kątem wprowadzonego oznakowania pionowego i poziomego informujemy, że są one przedmiotem rozwiązań w zakresie projektu organizacji ruchu. Ostatecznie na etapie uzgodnień w tym po zasięgnięciu opinii policji, zostanie podjęta decyzja o ewentualnym wykonaniu ronda jako typu "SEMI" tj. bez wydzielania pasów ruchu po obwodzie rondzie (rozwiązanie w zastępstwie do układu rond dwupasowych). W ramach projektowanego ronda nie przewiduje się wydzielenia odrębnego pasa na rondzie dla ruchu rowerowego. Tego typu rozwiązania wskazane są na rondach typu średniego i małego jednopasowego. Takie rozwiązanie jest niebezpieczne z uwagi na to, że projektowany układ skrzyżowania jest przewidziany dla parametrów ronda dwupasowego, po rondzie poruszać się będą pojazdy wielkogabarytowe (tiry, pojazdy komunikacji miejskiej).
Informujemy, że wydłużenie zakresu przebudowy ul. Ługańskiej do ul. Szczepankowo nie jest brane w obecnej chwili pod uwagę z uwagi na ograniczenia środków związanych z realizacją inwestycji. Przebudowa tego odcinka ulicy Ługańskiej powinna być kompleksowa w zakresie całej szerokości pasa drogowego w tym również pod kątem budowy na tym odcinku kanalizacji deszczowej. Kolejna rozbudowa i utwardzanie powierzchni bez właściwej regulacji w zakresie spływu i odbioru wody opadowej może powodować zalewanie posesji przylegających do pasa drogowego. Postulaty w zakresie wykonania odwodnienia skrzyżowania ulic Łużańska - Szczepankowo - Michałowo oraz wyznaczenia przejścia pieszo-rowerowego przez ul. Michałowo w kierunku ul. Ługańskiej wykraczają poza zakres objęty inwestycją.
Odnośnie możliwości wjazdu na ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Ługańskiej przed skrzyżowaniem z ul. Bodawską (jadąc w kierunku ronda) oraz wyjazdu ze ścieżki na jezdnię za skrzyżowaniem z ul. Bodawską (jadąc w kierunku od ronda) informujemy, że przedstawione rozwiązania projektowe nie ulegną zmianie. Mając na uwadze fakt, że nie przewiduje się w najbliższym czasie przebudowy ul. Ługańskiej (odcinek pomiędzy ul. Bodawską i Szczepankowo) zaproponowane rozwiązanie jest optymalne. Z chwilą przebudowy odcinka ul. Ługańskiej fragment tejże ulicy od ronda do ul. Bodawskiej będzie przeprojektowany i dostosowany do nowej sytuacji.
Odnośnie wprowadzenia na ul. Bodawskiej (odcinek od ul. Ługańskiej do ul. Łopawskiej) ruchu jednokierunkowego informujemy, że nowoprojektowany układ drogowy powinien korzystnie wpłynąć na sytuację ruchową na skrzyżowaniu ulic Ostrowska/Ługańska. Nowoprojektowane rondo w znaczny sposób przyczyni się do redukcji zatorów skutkiem czego opisana we wniosku sytuacja wykorzystywania ul. Bodawskiej dla ich ominięcia nie powinna mieć miejsca. Jednocześnie w planie skorygowano przebieg drogi dojazdowej (północny wlot ul. Ostrowskiej) stanowiącą obsługę komunikacyjna terenów PKP jak i planowanego terminala kontenerowego. Zmiana podyktowana jest inwestycją dotyczącą budowy stacji paliw tankowania lokomotyw wraz z infrastruktura drogową i techniczna, przewidzianej do realizacji na terenie części działki nr 1/6 ark. 31 obręb Kobylepole.
W załączeniu przedstawiamy plan sytuacyjny z naniesionymi zmianami.
Plan sytuacyjny z naniesionymi zmianami