Ulica przebiega na granicy czterech intensywnie zurbanizowanych części miasta: Piątkowa, Winiar, Winograd i Naramowic. Rozpoczyna się na skrzyżowaniu z ulicami Serbską i Bałtycką, a kończy na rondzie Obornickim. Korzystają z niej nie tylko mieszkańcy okolicznych osiedli. Jest to bowiem istotna trasa tranzytowa wschód – zachód w ciągu drogi krajowej nr DK92. Z tego powodu jest jedną z najbardziej obciążonych poznańskich dróg, po której porusza się średnio ponad 30 tys. pojazdów na dobę.
Zgodnie z zapisami Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego drogi tworzące tzw. III ramę komunikacyjną powinny zapewniać przejazd po obwodzie miasta i być zrealizowane jako drogi główne ruchu przyspieszonego.
Obecnie odcinek ul. Lechickiej od ul. Murawa do ul. Połabskiej stanowi wąskie gardło w postaci jednojezdniowej drogi z jednym pasem ruchu w każdą stronę. Na dalszym fragmencie, do ronda Obornickiego, ulica ma już lepsze parametry - po dwa pasy ruchu, ale na skrzyżowaniach przepustowość maleje z uwagi na ograniczoną liczbę wlotów. Wzdłuż ulicy brakuje chodników oraz infrastruktury dla rowerzystów. Drogi dla pieszych znajdują się wyłącznie w obszarze skrzyżowań oraz centrum handlowo-usługowego.
Koncepcja, będąca przedmiotem rozpoczynających się konsultacji społecznych, proponuje szereg rozwiązań na odcinku ponad dwóch kilometrów, które mają poprawić bezpieczeństwo i zapewnić płynność przejazdu. Obejmuje ona rozbudowę ulicy Lechickiej do dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, przebudowę skrzyżowań oraz budowę dróg dla pieszych i rowerzystów po obu stronach jezdni. Koncepcja zakłada jak najmniejszą ingerencję w istniejącą zieleń oraz nasadzenia rekompensacyjne.
Szczegóły koncepcji
Parametry drogi:
- przekrój poprzeczny jezdni: 2x2 (dwie jezdnie, dwa pasy ruchu w każdym kierunku),
- klasa drogi: GP – droga główna ruchu przyśpieszonego
- prędkość projektowa: 70 km/h,
- szerokość jezdni: 7,00 m,
- szerokość pasa ruchu: 3,50 m,
- szerokość chodnika: min 2,00 m,
- szerokość drogi rowerowej: min 2,00 m.
Odcinek od ul. Murawa do ul. Połabskiej
Patrząc od wschodniej strony, przebudowa ulicy zacznie się od okolic skrzyżowania z ulicą Murawa. Ulica Lechicka zyska tu dodatkowy pas do jazdy na wprost. Natomiast wyjazd z ulicy Murawa będzie odbywał się z dwóch pasów: dla skręcających w prawo lub w lewo. Za skrzyżowaniem ulica będzie miała dwie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu. Przedzieli je pas rozdziału z barierami ochronnymi. Przystanki autobusowe „Estońska” zostaną przesunięte bliżej ulicy Murawa. Za nimi, po południowej stronie ulicy zaprojektowano wydzielone stanowisko dla ważenia pojazdów ciężarowych.
Ze względów bezpieczeństwa wjazd i wyjazd z ulicy Estońskiej będzie zlikwidowany. W jego miejscu wybudowany zostanie łącznik dla pieszych i rowerzystów prowadzący w stronę osiedla Wichrowe Wzgórze.
Przystanek autobusowy „Umultowska”, znajdujący się po południowej stronie ulicy, zostanie przesunięty bliżej ulicy Połabskiej. Wjazd na stację benzynową po stronie północnej zostanie utrzymany.
Po południowej stronie ulicy, na odcinku od skrzyżowania z ulicą Murawa po skrzyżowanie z ulicą Połabską koncepcja przewiduje miejsca pod ekrany akustyczne, ale konieczność ich postawienia i ostateczna lokalizacja będzie wynikała z decyzji środowiskowej.
Skrzyżowanie Połabska – Lechicka - Umultowska
Skrzyżowanie z ulicami Umultowską i Połabską zostanie przebudowane. Na wlotach drogi krajowej przewidziano trzy pasy ruchu (dla pojazdów skręcających w lewo, jadących na wprost oraz skrajny przeznaczony do jazdy na wprost i w prawo). Na ulicach Umultowskiej i Połabskiej zostaną utrzymane pasy do jazdy w każdym kierunku. Dla pieszych zaprojektowano nowe chodniki, a dla rowerzystów połączenia po obu stronach ulicy Umultowskiej (w kierunku północnym) oraz Połabskiej (w kierunku południowym). Przystanek autobusowy „Umultowska”, dla jadących w kierunku ronda Obornickiego, pozostanie w obecnym miejscu.
Odcinek od ul. Połabskiej do ul. Piątkowskiej
Za skrzyżowaniem z ul. Umultowską i przystankiem autobusowym „Umultowska”, po północnej stronie ulicy, zaprojektowano kolejne stanowisko ważenia pojazdów ciężarowych.
Na dalszym odcinku ulica będzie miała również dwie osobne jezdnie rozdzielone zielenią i po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz chodniki i drogi rowerowe. Pasa rozdziału nie będzie tylko na wiadukcie nad ul. Mieszka I. Tam pasy ruchu pozostaną w obecnym układzie.
Po północnej stronie ulicy, przed wiaduktem, przewidziano miejsca pod ekrany akustyczne, ale konieczność ich postawienia i ostateczna lokalizacja będzie wynikała z decyzji środowiskowej.
Przed wiaduktem, po południowej stronie ulicy, utrzymany zostanie wyjazd z centrum handlowego, a po północnej zaprojektowano łącznik dla pieszych i rowerzystów w kierunku piątkowskich osiedli, który połączy się z istniejącą drogą wzdłuż Mieszka I.
Ruch pieszy i rowerowy na wysokości wiaduktu będzie odbywał się po nowym obiekcie inżynierskim zlokalizowanym po północnej stronie istniejącego wiaduktu. Zostały również zaprojektowane zejścia na ul. Mieszka I i przystanek PST.
Za wiaduktem i trasą PST zostanie wybudowana droga dla rowerów w kierunku osiedla Bolesława Chrobrego oraz nowy przystanek autobusowy „Lechicka/Poznań Plaza” dla jadących w stronę ronda Obornickiego. Po drugiej stronie ulicy, w pobliżu wejścia do centrum handlowego, zaplanowany jest przystanek w przeciwnym kierunku.
Na wysokości ulicy Żegockiego ma powstać dodatkowa, wydzielona jezdnia do obsługi przyległych nieruchomości.
Po przeciwległej stronie ulicy Lechickiej utrzymany zostanie wjazd na stację benzynową.
Skrzyżowanie ulic Piątkowska - Lechicka - Wojciechowskiego
Na skrzyżowaniu ulicy Lechickiej z ulicami Wojciechowskiego i Piątkowską zaprojektowano pasy do lewoskrętów na każdym wlocie. Pojazdy jadące w kierunku ronda Obornickiego będą miały do dyspozycji trzy pasy ruchu (dla pojazdów skręcających w lewo, jadących na wprost oraz skrajny pas przeznaczony do jazdy na wprost i w prawo). W przeciwnym kierunku ruch będzie odbywał się czterema pasami: dwoma do jazdy na wprost oraz skrajnymi służącym do skręcania. Na ulicach Wojciechowskiego i Piątkowskiej, przy dojeździe do skrzyżowania, zostaną wyznaczone odrębne pasy do jazdy w każdym kierunku. Zaplanowano także budowę chodników i dróg dla rowerów.
Przebudowa pętli autobusowej „Piątkowska”
Koncepcja przewiduje również przebudowę pętli autobusowej „Piątkowska” oraz zmianę organizacji ruchu w jej rejonie, tak by zwiększyć bezpieczeństwo pieszych.
Opiniowanie
Konsultacje społeczne trwają od 12 do 29 listopada br.
Zapraszamy do zapoznania się z koncepcją przebudowy ul. Lechickiej zamieszczoną poniżej i wypełnienia ankiety zamieszczonej na platformie poświeconej konsultacjom.
Osoby, które nie mają możliwości zapoznać się z materiałami w wersji elektronicznej mogą udać się do punktów konsultacyjnych. Dyżury dla mieszkańców odbędą się w dniach:
- 20 listopada, w godzinach 17:00 - 20:00 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 12 w Poznaniu, os. Zwycięstwa 101.
- 27 listopada, w godzinach 17:00 - 20:00 w XX Liceum Ogólnokształcącym, os. Wichrowe Wzgórze 111.
Wszystkie zgłoszone uwagi i propozycje zmian zostaną przeanalizowane pod kątem zasadności i możliwości wdrożenia na kolejnym etapie prac projektowych.
Podsumowanie konsultacji zostanie opublikowane na stronie internetowej ZDM do 30 grudnia 2024 r.