Ograniczenie prędkości pojazdów, poprawa bezpieczeństwa, a także lokalizacja i przebieg drogi rowerowej wraz z chodnikiem. Między innymi na te kwestie najczęściej zwracali uwagę uczestnicy konsultacji społecznych poświęconych przebudowie ul. Pokrzywno.
Konsultacje społeczne dotyczące koncepcji budowy ul. Pokrzywno na odcinku od ul. Sanockiej do ul. Ropczyckiej prowadzone były od 16 września do 1 października br. W ramach opiniowania zorganizowane zostały dwa spotkania z mieszkańcami. Udostępniono również adres poczty elektronicznej, pod który można było przesyłać uwagi, pytania i propozycje zmian do zaprezentowanej dokumentacji.
Planowana przebudowa ul. Pokrzywno obejmować ma budowę nowej jezdni, obustronnego chodnika i drogi rowerowej oraz odwodnienia. Przewiduje się również nasadzenia zieleni. W związku z przyjętym zakresem zadania, jego realizacja oznaczać będzie konieczność korekty granic pasa drogowego. Temu ostatniemu zagadnieniu poświęcone było pierwsze spotkanie z mieszkańcami zorganizowane 16 września w Zespole Szkół Ogólnokształcących przy ul. Tarnowskiej 27, na które zaproszono właścicieli działek przewidzianych do częściowego wykupu. Dzień później w tym samym miejscu odbyło się drugie spotkanie otwarte dla wszystkich zainteresowanych.
W ramach konsultacji do Zarządu Dróg Miejskich wpłynęło 18 wiadomości email i 4 pisma z uwagami, w tym stanowisko Rady Osiedla Krzesiny – Pokrzywno – Garaszewo. Wyodrębniono z nich łącznie 30 propozycji zmian lub stanowisk zajętych w konsultowanej sprawie.
Uczestnicy konsultacji najczęściej zwracali uwagę na następujące kwestie.
- Bezpieczeństwo. Większość mieszkańców podkreślała, że obowiązujące na ul. Pokrzywno ograniczenie prędkości do 50 km/h nie jest przestrzegane, co stwarza zagrożenie szczególnie dla rowerzystów i pieszych. Ci ostatni nie mają ponadto do dyspozycji chodnika, co skazuje ich na przemieszczanie się po pozbawionej pobocza jezdni. Mieszkańcy postulowali również zainstalowanie progów zwalniających i sygnalizacji świetlnej, aby skutecznie spowolnić pojazdy.
Odpowiedź ZDM: W związku z tym, że po ul. Pokrzywno poruszają się autobusy komunikacji miejskiej, nie ma możliwości zamontowania progów zwalniających. Możliwe jest zastosowanie progów wyspowych, tzw. poduszek berlińskich. Rozwiązanie to uznano za zasadne – lokalizacja poduszek zostanie przeanalizowana na kolejnym etapie prac. Zastosowanie sygnalizacji świetlnej również zostanie poddane analizom – możliwe jest uwzględnienie jej w dokumentacji projektowej.
- Lokalizacja i przebieg chodnika. Część uczestników postulowała budowę jednostronnego chodnika. Pojawiały się również propozycje zastąpienia wydzielonej drogi rowerowej i chodnika ciągiem pieszo-rowerowym. Mieszkańcy argumentowali swoje stanowisko ograniczeniem kosztów projektu i prac budowlanych, jak również mniejszą ingerencją w granice działek sąsiadujących z pasem drogowym.
Odpowiedź ZDM: Przy ul. Pokrzywo posesje zlokalizowane są po obu stronach ulicy. Ponadto jest to droga klasy Z (zbiorcza), objęta ograniczeniem prędkości do 50km/h. Oznacza to, że przekraczanie jezdni jest dozwolone wyłącznie na przejściach dla pieszych. Budowa chodnika tylko po jednej stronie ulicy uniemożliwiłaby bezpieczne dojście do posesji położonych po stronie przeciwnej. Powyższe względy, jak również konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pieszym zaważyły na utrzymaniu w projekcie obustronnego chodnika.
Zastąpienie wydzielonej drogi rowerowej i chodnika ciągiem pieszo-rowerowym uznano za niezasadne. W koncepcji przyjęto minimalne parametry drogi rowerowej i chodnika, co oznacza, że będą one miały łączną szerokość 3,8m (2m drogi rowerowej, 1,5m chodnika i 0,3m opaski). Minimalna szerokość ciągu pieszo-rowerowego wynosi natomiast 3m. Wobec tak niewielkiej różnicy zdecydowano o utrzymaniu rozdziału ruchu pieszych i rowerzystów, co zapewni im większy komfort i bezpieczeństwo.
- Odstąpienie od korekty granicy pasa drogowego. Część mieszkańców nie zgadza się na przewidzianą w koncepcji zmianą granic pasa drogowego, oznaczającą konieczność wykupu części posiadanych przez nich nieruchomości.
Odpowiedź ZDM: Przystępując do opracowania koncepcji przebudowy ul. Pokrzywno założono ograniczenie poszerzenia pasa drogowego do niezbędnego minimum. W tym celu zaprojektowano jezdnię, chodnik i drogę rowerową o minimalnych, dopuszczonych przepisami parametrach. Oznacza to, że wykupy działek będą przeprowadzone tylko tam, gdzie jest to konieczne dla realizacji zakładanych rozwiązań. Nadrzędnym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, którzy obecnie skazani są na poruszanie się jezdnią. Dlatego też rezygnacja z budowy obustronnego chodnika i drogi rowerowej nie są brane pod uwagę.
- Rozszerzenie zakresu inwestycji. Mieszkańcy podnosili, że zasadne byłoby poszerzenie zakresu inwestycji do ul. Torowej w kierunku północnym i do skrzyżowania z ul. Garaszewo (rondo) w kierunku południowym.
Odpowiedź ZDM: Odcinek ul. Pokrzywno ujęty w konsultowanej koncepcji jest pierwszym etapem planowanej przebudowy tej drogi. Z uwagi na brak chodnika i drogi rowerowej oraz konieczność wykonania odwodnienia został uznany za priorytetowy. Przebudowa pozostałych odcinków ulicy będzie uzależniona od zapewnienia środków na ten cel w budżecie Miasta Poznania.
Zestawienie wszystkich przesłanych uwag i propozycji zmian, wraz ze szczegółowymi odpowiedziami zostały zamieszczone w załączonej tabeli. Kolejnym działaniem związanym z przebudową ul. Pokrzywno na odcinku od ul. Sanockiej do ul. Ropczyckiej będzie opracowanie dokumentacji projektowej. Zakończenie prac nad projektem przewiduje się do końca 2020 roku.
Do pobrania:
Konsultacje społeczne przebudowy ul. Pokrzywno - odpowiedzi na uwagi mieszkańców
Koncepcja przebudowy ulicy Pokrzywno zakłada budowę jezdni, drogi rowerowej i obustronnych chodników.
Chodnik został poprowadzony po obu stronach ulicy. Po stronie zachodniej biegnie on przy krawędzi jezdni i ma 2,0 m szerokości. Po stronie wschodniej przebiega pomiędzy zabudową i drogą rowerową, a jego szerokość wynosi 1,5 m.
Dwukierunkowa droga rowerowa została poprowadzona po wschodniej stronie ulicy, przy krawędzi jezdni. Miejscami została oddzielona od jezdni pasem zieleni. Droga dla rowerzystów ma szerokość 2,0 m. Zaletą takiego przebiegu drogi rowerowej jest to, że krzyżuje się ona tyko z ul. Strzyżowską i Santocką oraz bezkolizyjnie łączy się z istniejącym układem drogowym.
Zaprojektowano jezdnię i drogę rowerową o nawierzchni asfaltowej, natomiast chodnik z płyt betonowych. Szerokość jezdni pozostaje bez zmian. Zaproponowane rozwiązania wymagają jednak miejscowych zmian przebiegu granic pasa drogowego.
Inne roboty:
- likwidacja istniejących rowów przydrożnych,
- odwodnienie nawierzchni drogowych przy pomocy kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem wód opadowych do rowu Spławka II,
- skablowanie istniejącej, napowietrznej linii elektroenergetycznej i oświetleniowej,
- nowe oświetlenie ulicy,
- kanał technologiczny,
- przełożenie istniejącej sieci elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej
- demontaż istniejących ogrodzeń o łącznej długości 699 m,
- usunięcie istniejących drzew w ilości 20 szt.
Parametry projektowanego odcinka ulicy:
- klasa drogi Z
- prędkość projektowa 50 km/h
- długość odcinka 970 m
- szerokość jezdni 6,50 m
- 2 przystanki autobusowe z wiatami, bez zatok autobusowych
- 2 drogi serwisowe i 1 zatoka serwisowa dla potrzeb eksploatacji projektowanej kanalizacji deszczowej
- ścieżka rowerowa dwukierunkowa o szerokości 2,00 m o prędkości projektowej 30 km/h
- chodnik przy krawędzi jezdni o szerokości 2,00 m
- chodnik wzdłuż ścieżki rowerowej o szerokości 1,50 m
- szerokość opaski pomiędzy jezdnią i ścieżką rowerową 2,00 m (lokalnie 0,50 m)
- kanalizacja deszczowa
Konieczność wykonania dróg serwisowych oraz zatoki serwisowej oraz ich parametry wynikają z wymagań Aquanetu zawartych w opracowaniu pt. Projektowanie, wykonawstwo sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz przyłączy. Wymagania ogólne.
Szerokość projektowanej ścieżki rowerowej wynosząca 2,00 m wynika z wytycznych zawartych w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz w opracowaniu pt. Standardy techniczne i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej Miasta Poznania. Szerokość opaski pomiędzy jezdnią i ścieżką rowerową wynosząca 2,00 m umożliwia usytuowanie w jej obrębie oznakowania pionowego z zachowaniem wymaganej skrajni jezdni i ścieżki rowerowej.
Kanały projektowanej kanalizacji deszczowej zlokalizowane zostały w prawym pasie jezdni ul. Pokrzywno.
Opisane wyżej rozwiązania zostały zilustrowane na załączonym poniżej planie sytuacyjnym.
Spotkanie z mieszkańcami: zainteresowanych mieszkańców zapraszamy we wtorek 17 września o godzinie 17:00 do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 przy ul. Tarnowskiej 27, gdzie odbędzie się spotkanie konsultacyjne, w którym wezmą udział projektanci, pracownicy ZDM i Miejskiego Inżyniera Ruchu.
Konsultacje społeczne potrwają od 16 września bo 1 października 2019 r. W tym czasie możliwe będzie przesyłanie uwag, pytań i propozycji zmian. Uwagi można przesyłać na adres mailowy pokrzywno@zdm.poznan.pl, pocztą tradycyjną lub dostarczyć pisemnie do siedziby ZDM przy ul. Wilczak 17 w Poznaniu.
Podsumowanie konsultacji zostanie opublikowane na stronie internetowej ZDM w terminie do 1 listopada 2019 r.