Przebudowa ulicy Winogrady od ul. Armii Poznań do ul. Szelągowskiej w Poznaniu (WND-RPWP.02.02.01-30-002/09)
15 marca 2010 r. pomiędzy Zarządem Województwa Wielkopolskiego, działającym jako Instytucja Zarządzająca WRPO, oraz Miastem Poznań została podpisana Umowa o dofinansowanie (nr UDA-RPWP.02.02.01-30-002/09-00) dla projektu pt. „Przebudowa ulicy Winogrady od ul. Armii Poznań do ul. Szelągowskiej w Poznaniu.”
Na realizację zadania przyznano środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II – Infrastruktura komunikacyjna, Działanie 2.2 – Poprawa dostępności do regionalnego i ponadregionalnego układu drogowego (drogi wojewódzkie w miastach na prawach powiatu, powiatowe i gminne) Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjny na lata 2007 – 2013.
Zgodnie z zapisami Umowy o dofinansowanie całkowita wartość Projektu wynosi 37 584 601,84 PLN, w tym:
- całkowite wydatki kwalifikowane stanowią 23 487 876,90 PLN (z czego przyznana kwota dofinansowania pokryje poniesione wydatki w wysokości 11 743 938,44 PLN, a 11 743 938,46 PLN stanowi wkład własny Beneficjenta),
- wydatki niekwalifikowane (nie będące przedmiotem refundacji z EFRR) wynoszą 14 096 724,94 PLN
Przedmiotem projektu była przebudowa w pasie drogowym ulicy Winogrady na odcinku od ul. Armii Poznań do ul. Szelągowskiej. Wymianie uległa zdegradowana nawierzchnia jezdni; torowisko tramwajowe zostało przesunięte w oś ulicy, co umożliwiło uzyskanie dwóch odrębnych jezdni dla ruchu samochodowego o szer. 2 x 4,0 m na znacznej części przebudowywanego odcinka. Dodatkowo w ramach projektu powstały nowe obustronne chodniki oraz ścieżki i ciągi rowerowo – piesze. Powstały urządzenia bezpieczeństwa ruchu (oznakowanie pionowe i poziome, sygnalizacja świetlna itp.). Wybudowano odrębne perony przystankowe, co dodatkowo wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszego i samochodowego. W wyniku modernizacji zwiększona została nośność drogi do 100 kN/oś, wyprofilowano pochylenie poprzeczne jezdni w celu uzyskania prawidłowego odwodnienia, uzyskano normatywny przekrój jezdny drogi o szer. od 6,50 m do 8,00 m. Ponadto w ramach projektu wykonane zostały media naziemne i podziemne (kanalizacja deszczowa, sygnalizacje świetlne, urządzenia BRD (bezpieczeństwa ruchu drogowego).
Efektem realizacji projektu jest 2,095 km przebudowanych dróg powiatowych.
Realizacja robót na ulicy Winogrady została powierzona konsorcjum firm reprezentowanych przez TORPOL Sp. z o.o. (ELMONT – Kostrzyn Wlkp. Sp. z o.o., FEROCO S.A., P.R.B.I. „Podhorecki” Sp. z o.o.). Rozpoczęcie robót budowlanych nastąpiło we wrześniu 2008 r., zakończenie – w listopadzie 2009 r.
Realizacja projektu zapewniła lepsze skomunikowanie dzielnic północnych miasta z pozostałą jego częścią, upłynniła ruch uliczny generowany głównie przez osoby dojeżdżające do pracy z terenów dzielnic północnych, przyczyniła się do skrócenia czasu przejazdu, poprawiła komfort podróżowania, wyeliminowała utrudnienia na wjazdach do sąsiednich posesji.
FUNDUSZE EUROPEJSKIE – DLA ROZWOJU INNOWACYJNEJ WIELKOPOLSKI