Przebudowa ul. Bukowskiej w Poznaniu (DW 307) na odcinku od planowanego skrzyżowania z III ramą komunikacyjną (ul. Prosta) do granicy miasta (WND-RPWP.02.02.01-30-002/08)
W dniu 18 września 2009 r. pomiędzy Zarządem Województwa Wielkopolskiego, działającym jako Instytucja Zarządzająca WRPO, oraz Miastem Poznań została podpisana Umowa o dofinansowanie dla projektu pt. „Przebudowa ul. Bukowskiej w Poznaniu (DW 307) na odcinku od planowanego skrzyżowania z III ramą komunikacyjną (ul. Prosta) do granicy miasta.”
Na realizację zadania przyznano środki z Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II – Infrastruktura komunikacyjna, Działanie 2.2 – Poprawa dostępności do regionalnego i ponadregionalnego układu drogowego (drogi wojewódzkie w miastach na prawach powiatu, powiatowe i gminne) Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjny na lata 2007 – 2013.
Zgodnie z zapisami aneksu nr 5 z dnia 3 września 2012 r. do Umowy o dofinansowanie całkowita wartość Projektu wynosi 154 825 327,15 PLN,
w tym:
- całkowite wydatki kwalifikowane to 44 270 619,06 PLN, z czego przyznana kwota dofinansowania stanowi 19 970 476,24 PLN, natomiast wkład własny Beneficjenta wynosi 24 300 142,82 PLN,
Przedmiotem projektu była przebudowa miejskiego fragmentu drogi wojewódzkiej 307 o długości 3,97 km, będącego częścią ul. Bukowskiej od skrzyżowania z ul. Prostą do granicy miasta. Realizacja przedsięwzięcia przyczyniła się do poprawy dostępności komunikacyjnej miasta oraz rozwoju jednego z najważniejszych czynników atrakcyjności inwestycyjnej – jakości infrastruktury komunikacyjnej. Zapewnienie lepszego skomunikowania Zachodniej Obwodnicy Poznania oraz planowanej III ramy komunikacyjnej z portem lotniczym przyczyniła się do poprawy dostępności lotniska, a tym samym do zwiększenia spójności transportowej całego regionu. Realizacja przedsięwzięcia polegała na przebudowie istniejącego układu jednojezdniowego do stanu drogi dwujezdniowej klasy G. Aktualnie nowa droga posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz wymaganą standardami UE w zakresie parametrów technicznych dróg nośność. Zakres projektu objął również budowę wiaduktu węzłowego przystosowanego do układu komunikacyjnego III ramy komunikacyjnej oraz przebudowę skrzyżowań ulicy Bukowskiej z ulicami: Prostą, Leśnych Skrzatów, Kopciuszka, Perzycką i Sławińską. Ponadto przebudowano skrzyżowanie ulic Złotowskiej i Brzechwy oraz włączenia do terminalu General Aviation i terminalu Portu Lotniczego Poznań – Ławica. Powstały także drogi dojazdowe do posesji, zatoki autobusowe, chodniki, ścieżki rowerowe. Przebudowano istniejącą oraz wybudowano nową infrastrukturę techniczną, jak również zlikwidowano występujące kolizje w branżach: wodociągowej, kanalizacyjnej, elektroenergetycznej, teletechnicznej, gazowej, ciepłowniczej, itp.
Na uwagę zasługuje jeden z najnowocześniejszych systemów sterowania oświetleniem na ulicy Bukowskiej wykorzystujący technologię GPS i GSM. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań umożliwia przyciemnianie oświetlenia w porze nocnej w okresie zmniejszonego natężenia ruchu samochodowego, a tym samym na znaczne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej.
Dla zabezpieczenia środowiska wodnego przebudowano kanalizację deszczową wraz z urządzeniami ochrony środowiska w zakresie niezbędnym do prawidłowego odwodnienia ulicy Bukowskiej oraz powiązanego z nią układu drogowego. Powstał przepust na Strumieniu Junikowskim, trzy zbiorniki retencyjne oraz wykonany został separator substancji ropopochodnych. Do ograniczenia poziomu hałasu samochodowego przyczyniła się tzw. cicha nawierzchnia oraz ekrany akustyczne usytuowane wzdłuż południowej strony drogi na wysokości terenów zabudowy mieszkaniowej. Walory estetyczne drogi zostały podkreślone poprzez rozmaite nasadzenia zieleni oraz zastosowanie elementów ekranów wykonanych z przeźroczystego tworzywa.
Realizacja robót na ulicy Bukowskiej została powierzona wyłonionemu w przetargu konsorcjum firm Strabag sp. z o.o. – Colas Polska sp. z o.o.
FUNDUSZE EUROPEJSKIE – DLA ROZWOJU INNOWACYJNEJ WIELKOPOLSKI