Nowoczesna infrastruktura transportowa jest czynnikiem powodującym wzrost konkurencyjności regionów kraju oraz sektorów przemysłu. W efekcie przyczynia się do wzrostu konkurencyjności całej gospodarki, ponieważ zwiększa się dostępność komunikacyjna kraju, regionów, a także usprawniony zostaje system logistyczny stosowany przy dystrybucji dóbr i usług.
Struktura SPO Transport obejmuje następujące priorytety:
Priorytet 1. Zrównoważony gałęziowo rozwój transportu,
Priorytet 2. Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa.
Struktura finansowania SPO Transport (w euro) w latach 2004-2006 przedstawia się następująco:
I. Środki publiczne | 1 620 910 285 |
1. Wkład wspólnotowy, w tym: | 1 163 384 465 |
EFRR | 1 163 384 465 |
2. Krajowy wkład publiczny, w tym: | 457 525 820 |
budżet państwa | 243 736 305 |
jednostki samorządu terytorialnego | 213 789 515 |
II. Środki prywatne (szacunkowo) | 7 573 731 |
Ogółem (szacunkowo) | 1 628 484 016 |
Priorytet 2. Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa.
Transport drogowy Polski oraz całej UE to dziedzina wymagająca wielu inwestycji podnoszących standardy bezpieczeństwa ruchu. Obszar ten został uznany za priorytetowy w Traktacie z Maastricht oraz w tzw. „Białej Księdze”. W związku z tym celem Priorytetu 2. SPO Transport jest „poprawa bezpieczeństwa transportu, głównie w ruchu drogowym”. Realizacja założonego celu odbywa się poprzez budowę i przebudowę dróg krajowych, usprawnienie przejazdów przez miasta oraz wdrażanie i monitoring środków poprawy bezpieczeństwa. Istotną kwestią dla miast jest udrożnienie ruchu drogowego poprzez budowę obwodnic miasta na sieci dróg krajowych oraz przejazdów przez miasta.
W ramach Priorytetu wyodrębniono 3 Działania:
2.1. Budowa i przebudowa dróg krajowych,
2.2. Usprawnienie przejazdu drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu,
2.3. Wdrażanie i monitoring środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Na realizacje Priorytetu 2. w latach 2004-2006 przeznaczono ze środków publicznych ogółem 907 446 017 euro.