Struktura finansowania ZPORR (w euro) w latach 2004-2006 przedstawia się następująco:

I. Środki publiczne 4 083 926 932
1. Wkład wspólnotowy, w tym: 2 968 470 769
EFRR 2 530 001 234
EFS 438 469 535
2. Krajowy wkład publiczny, w tym: 1 115 456 163
budżet państwa 346 128 059
jednostki samorządu terytorialnego 769 328 104
II. Środki prywatne 146 205 061
Ogółem 4 083 926 932

Działania podejmowane w ramach ZPORR są zgodne z podstawowymi kierunkami rozwoju wynikającymi z polityk Wspólnotowych, w tym z polityką ochrony i poprawy stanu środowiska, polityką równych szans oraz społeczeństwa informacyjnego.

Priorytet 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów.

Przedmiotem działań wskazanego Priorytetu jest dofinansowanie regionalnej infrastruktury technicznej oraz społecznej. Cel realizacji Priorytetu 1 to „wzrost atrakcyjności wszystkich regionów przez oddziaływanie na obecne mocne strony regionów głównie za pomocą inwestycji w infrastrukturę”.

Dzięki realizacji projektów dotyczących m.in. poprawy infrastruktury drogowej, czy poprawy funkcjonowania transportu publicznego zwiększa się atrakcyjność poszczególnych regionów kraju. Poprawie ulega również dostępność komunikacyjna kraju i regionów w wymiarze wewnętrznym, jak i międzynarodowym. Efektem długofalowym podejmowanych inicjatyw będzie zwiększenie mobilności zawodowej i przestrzennej mieszkańców, co związane jest ze wzrostem dostępu do zatrudnienia i nauki. Środki przeznaczone na Priorytet 1 pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz między innymi ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa i podmiotów prywatnych.

Priorytet podzielono na 6 Działań:
1.1. Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego,
1.2. Infrastruktura ochrony środowiska,
1.3. Regionalna infrastruktura społeczna,
1.4. Rozwój turystyki i kultury,
1.5. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego,
1.6. Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach.

Na realizację Priorytetu 1 ze środków publicznych przeznaczono ogółem 2 462 020 269 euro.

Działanie 1.1. Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego.

Celem działania jest „poprawa dostępności regionów poprzez rozbudowę i modernizację sieci drogowej oraz wzmocnienie atrakcyjności miast dzięki modernizacji transportu publicznego, w perspektywie zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego”.

Działanie 1.1. zostało podzielone na dwa poddziałania, a mianowicie Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura drogowa oraz Poddziałanie 1.1.2. Infrastruktura transportu publicznego. Najważniejszym efektem realizacji projektów z wymienionych obszarów jest poprawa dostępności komunikacyjnej regionów. Sprawna sieć komunikacyjna sprzyja rozwojowi gospodarczemu i społecznemu.

Działanie 1.6. Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach.

Celem działania jest „poprawa atrakcyjności Polski dla lokalizacji inwestycji zagranicznych i zwiększenie możliwości rozwoju województw poprzez rozwój systemu transportu publicznego w największych aglomeracjach Polski”. Działanie skierowane jest do aglomeracji powyżej 500 tysięcy mieszkańców. Głównym założeniem realizacji Działania jest tworzenie zintegrowanych systemów transportu publicznego funkcjonujących na terenach aglomeracji warszawskiej, górnośląskiej, łódzkiej, krakowskiej, poznańskiej, trójmiejskiej oraz wrocławskiej. Zwiększenie roli i zasięgu transportu zbiorowego oraz zmniejszenie zanieczyszczeń spowodowanych kołowym ruchem ulicznym przyczynić się ma do rozwoju gospodarczego i społecznego oraz poprawy stanu środowiska naturalnego.

Priorytet 3. Rozwój lokalny.

Działania podejmowane w ramach Priorytetu 3. skoncentrowane są na aktywizacji społecznej i gospodarczej obszarów zagrożonych marginalizacją. Celem tego działania jest zapobieganie wykluczeniu zagrożonych obszarów z uczestnictwa w procesie rozwojowym kraju i Europy. Projekty realizowane w ramach Priorytetu angażować mają partnerów z różnych sfer życia publicznego. Obszarami objętymi omawianym Priorytetem są m.in. obszary rewitalizacji miast, dzielnic miast, obszarów poprzemysłowych i powojskowych, na których dokonywane są zmiany funkcji wykorzystania terenu, czy modernizacja infrastruktury lokalnej.

Priorytet podzielono na 5 Działań:
3.1. Obszary wiejskie,
3.2. Obszary podlegające restrukturyzacji,
3.3. Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe,
3.4. Mikroprzedsiębiorstwa,
3.5. Lokalna infrastruktura społeczna.

Na realizację Priorytetu 3 ze środków publicznych przeznaczono ogółem 970 031 043 euro.

Działanie 3.3. Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe.

Celem Działania jest „rozwój nowych funkcji zdegradowanych obszarów miejskich, poprzemysłowych i powojskowych oraz przywrócenie utraconych funkcji społeczno-gospodarczych zdegradowanych obiektów i obszarów”. Potrzeba realizacji projektów w ramach Działania 3.3. musi wynikać ze zintegrowanych programów rewitalizacji np. terenów miejskich. Poddziałaniami w tym obszarze są: Poddziałanie 3.3.1. Rewitalizacja obszarów miejskich oraz Poddziałanie 3.3.2. Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych i powojskowych.

Zdegradowane obszary miejskie powinny być poddawane procesowi rewitalizacji, którego efektem jest ożywienie gospodarcze, społeczne i kulturalne wybranego terenu prowadzące do podniesienia poziomu życia mieszkańców.

Więcej na temat ZPORR na stronie: www.zporr.gov.pl.