Zagospodarowanie pasa drogowego, lokalizacja miejsc parkingowych i zieleni, czy też organizacja ruchu były przedmiotem drugiego etapu konsultacji społecznych poświęconych budowie ul. Umultowskiej na odcinku pomiędzy ul. Krygowskiego i Ślazową. W ramach opiniowania zorganizowane zostały warsztaty dla mieszkańców, którzy sami mogli zaprojektować drogę zgodną z ich oczekiwaniami.
12 lutego br. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 9 przy ul. Umultowskiej 114 odbyło się spotkanie warsztatowe z mieszkańcami zainteresowanymi budową ul. Umultowskiej na odcinku od ul. Krygowskiego do ul. Ślazowej. Spotkanie zostało zorganizowane w ramach trwającego od 12 do 28 lutego br. drugiego etapu konsultacji społecznych. Po raz pierwszy przeprowadzono je w formule partycypacji obywatelskiej, która zakładała samodzielne zaprojektowanie ulicy przez mieszkańców. Oprócz warsztatów, konsultacje obejmowały również opiniowanie internetowe. Każdy zainteresowany mógł podzielić się swoją propozycją rozwiązań dla ul. Umultowskiej wysyłając email na adres umultowska2019@zdm.poznan.pl.
Uczestnicy warsztatów zostali wyposażeni w plansze prezentujące przebieg pasa drogowego ul. Umultowskiej wraz z granicami sąsiadujących z nim działek i najbliższe otoczenie. Mając do dyspozycji kartonowe elementy zagospodarowania pasa drogowego (moduły), mieszkańcy otrzymali zadanie zaprojektowania ul. Umultowskiej w taki sposób, aby spełniała ona ich potrzeby i oczekiwania. Pomocą służył im zespół złożony ze specjalistów ZDM, MPU, Wydziału Środowiska UP, spółki PIM oraz projektantów odpowiedzialnych za opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy ul. Umultowskiej. Przed rozpoczęciem warsztatów mieszkańcy zostali poinformowani o możliwości dowolnego umieszczania modułów oraz nanoszenia dodatkowych komentarzy i rysunków w przypadku gdyby wybrany element miał odnosić się do dłuższego odcinka pasa drogowego niż wskazywała na to długość modułu. Dozwolone było również tworzenie nowych elementów, zapisywanie notatek i uwag.
W wyniku warsztatów powstało 8 dwuwymiarowych makiet, zawierających proponowane przez mieszkańców docelowe zagospodarowanie ulicy. Propozycje te zostaną przeanalizowane i zweryfikowane przez projektantów, którzy na ich podstawie opracują wielowariantową koncepcją.
Bezpośrednio po zakończeniu warsztatów makiety zostały sfotografowane, a ich zdjęcia stanowią załącznik do niniejszego podsumowania.
Uczestnicy warsztatów zostali ponadto poproszeni o zapisanie na osobnej kartce tych elementów, które były najistotniejsze w ich projekcie lub innych zagadnień, na które projektanci powinni w ich odczuciu zwrócić szczególną uwagę. Wskazane w ten sposób priorytety zostały wyszczególnione w załączonym opisie poprzez pogrubienie (jeżeli wyszczególnione elementy znajdowały się na makiecie) lub komentarz pod opisem proponowanych rozwiązań.
Dodatkowo w ramach konsultacji mieszkańcy mieli możliwość przesyłania swoich uwag i opinii drogą elektroniczną lub listową. Spośród wszystkich przesłanych wiadomości tylko jedna, przesłan przez Stowarzyszenie Urbanator, zawierała szczegółowe propozycje rozwiązań projektowych. Zostały one przekazane do analizy projektantom. Pozostałe wiadomości nie zawierały szczegółowych rozwiązań projektowych, ale wyrażały ogólne stanowisko nadawców wobec docelowego zagospodarowania ulicy i dotyczyły między innymi budowy ul. Umultowskiej jako ciągu pieszo-rowerowego, sprzeciwu wobec dopuszczenia na ul. Umultowskiej ruchu samochodów, budowy ul. Umultowskiej jako pieszojezdni z uwzględnieniem maksymalnego ograniczenia i spowolnienia ruchu.
ZDM otrzymał również pisma wyrażające poparcie budowy ciągu pieszo-rowerowego przy jednoczesnym sprzeciwie wobec dopuszczenia na ul. Umultowskiej ruchu samochodów. Wpłynęło również pismo z uwagami dotyczącymi sposobu przeprowadzenia badań natężenia ruchu.
Podsumowanie
Większość spośród ośmiu grup mieszkańców uczestniczących w warsztatach opowiedziało się za budową ul. Umultowskiej z dopuszczeniem ruchu kołowego. Tylko zdaniem dwóch grup ulica powinna stać się ciągiem pieszo-rowerowym z dopuszczeniem ruchu pojazdów uprzywilejowanych i zachowaniem ruchu kołowego na dwóch odcinkach: od ul. Krygowskiego do Archiwum UAM i od granicy lasu przy działce nr 43/3 do ul. Ślazowej.
Zwolennicy budowy drogi o dopuszczonym ruchu aut zwracali szczególną uwagę na zastosowanie urządzeń fizycznego spowolnienia ruchu. Najczęściej proponowanymi rozwiązaniami były: budowa wyniesionych skrzyżowań i progów zwalniających. Pięć grup zaproponowało zastosowanie „esowania” jezdni. Równie często proponowano wprowadzenie na całości lub części ul. Umultowskiej strefy zamieszkania lub strefy ograniczonej prędkości „Strefa 30”. Większość mieszkańców zaproponowała również wyznaczenie dodatkowych miejsc postojowych.
Największą zgodność uczestnicy warsztatów wykazali wobec postulatu budowy wydzielonego chodnika i oświetlenia, instalacji małej architektury oraz budowy przepustów dla zwierząt. Wśród przygotowanych projektów nie ma natomiast propozycji zagospodarowania ul. Umultowskiej jako pieszojezdni lub pozostawienia jej w obecnym kształcie.
Do pobrania:
Projekty mieszkańców - grupa 1 (folder skompresowany .zip 21,7 mb)
Projekty mieszkańców - grupa 2 (folder skompresowany .zip 26,9 mb)
Projekty mieszkańców - grupa 3 (folder skompresowany .zip 16,6 mb)
Projekty mieszkańców - grupa 4 (folder skompresowany .zip 30,6 mb)
Projekty mieszkańców - grupa 5 (folder skompresowany .zip 26,3 mb)
Projekty mieszkańców - grupa 6 (folder skompresowany .zip 26,6 mb)
Projekty mieszkańców - grupa 7 (folder skompresowany .zip 27 mb)
Projekty mieszkańców - grupa 8 (folder skompresowany .zip 27,1 mb)
Drugi etap konsultacji społecznych przebudowy ul. Umultowskiej poświęcony jest konkretnym rozwiązaniom projektowym, które miałyby zostać uwzględnione w dokumentacji koncepcyjnej. 12 lutego br. w Zespole Szkolno - Przedszkolnym nr 9 przy ul. Umultowskiej 114 w Poznaniu odbyły się warsztaty dla mieszkańców, które zostały zorganizowane w formie planowania partycypacyjnego. Zadaniem uczestników spotkania było zaprojektowanie przedmiotowego odcinka ul. Umultowskiej z wykorzystaniem papierowej planszy i kartonowych elementów zagospodarowania pasa drogowego. Powstałe w ten sposób projekty zostaną przeanalizowane przez projektantów i wykorzystane do opracowania dwuwariantowej koncepcji budowy ul. Umultowskiej.
Wszystkie osoby, które nie mogły uczestniczyć we wspomnianych wyżej warsztatach mogą podzielić się pomysłami na zagospodarowanie ul. Umultowskiej wysyłając wiadomość email na adres umultowska2019@zdm.poznan.pl w terminie do 28 lutego br.
Z uwagi na charakter II etapu konsultacji społecznych, w którym zbierane są propozycje konkretnych rozwiązań projektowych, prosimy o przesyłanie wiadomości zawierających możliwie precyzyjny opis sugerowanego rozwiązania i miejsca, w którym miałoby ono być zastosowane (np. "Esowanie jezdni pomiędzy ul. Lisowskiego a Szweykowskiego" lub "Objęcie projektowanego całego projektowanego odcinka strefą zamieszkania", itp.).