W ramach wielowariantowej koncepcji poprawy infrastruktury rowerowej w ciągu ul. Dmowskiego, na odcinku pomiędzy Rynkiem Łazarskim a ul. Miedzianą, Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu zorganizował konsultacje społeczne, mające na celu poznanie opinii użytkowników i okolicznych mieszkańców odnoszące się do przedstawionych wariantów. Konsultacje prowadzone były drogą elektroniczną – zainteresowane osoby mogły od 1 do 15 grudnia 2017 roku przesyłać uwagi do zaprezentowanej koncepcji na adres dmowskiego@zdm.poznan.pl. Możliwe było również przesłanie uwag pocztą tradycyjną lub dostarczenie ich do siedziby ZDM.
W wyniku konsultcji do ZDM trafiło 6 opinii z czego 5 za pomocą poczty elektronicznej, a jedna grupowa opinia podpisana przez rodziców uczniów SP nr 77 dostarczona została do siedziby ZDM. 4 opinie pochodziły od prywatnych mieszkańców a jedna opinia od Stowarzyszenia Rowerowy Poznań.
Trzy opinie pozytywnie wypowiadają się o wyborze wariantu głównego, czyli budowy wydzielonej drogi dla rowerów na całym projektowanym odcinku. Mieszkańcy motywują swój wybór faktem, iż docelowo ma być to główna trasa rowerowa, która wpisana jest do Programu Rowerowego, w związku z czym niezbędne jest zapewnienie rowerzystom najwyższego stopnia szybkości, bezpieczeństwa a także pierwszeństwa na skrzyżowaniach. Mieszkańcy zauważają że wariant alternatywny nieznacznie poprawi warunki poruszania się rowerem w tym rejonie, co jest niedopuszczalne w przypadku trasy radialnej. Opiniodawcy zwracają jednak uwagę, że projekt wydzielonej drogi dla rowerów powinien być spójny z projektem przebudowy Rynku Łazarskiego i rozbudową strefy płatnego parkowania, a usuwane zadrzewienia powinny zostać zrekompensowane w innym wyznaczonym miejscu.
Jedna z opinii zaleca wybór wariantu alternatywnego. Jej autor motywuje swój wybór założeniem, że alternatywna wersja w połączeniu z planowanym uspokojeniem ruchu to najlepszy i najbezpieczniejszy system dla tej części Łazarza. Uważa on, że dzięki takiej organizacji ruchu wysokie bezpieczeństwo będzie zapewnione wszystkim uczestnikom, a ruch będzie przebiegał sprawnie i bezkolizyjnie.
Sprzeciw odnośnie wariantu głównego, czyli budowy wydzielonej drogi dla rowerów po zachodniej stronie ul. Dmowskiego wyrażają 2 opinie, z których jedna zbiorowa, od rodziców uczniów SP nr 77 w Poznaniu. Rodzice obawiają się o bezpieczeństwo dzieci w czasie wzmożonego ruchu pieszego i rowerowego w obrębie szkoły w przypadku, gdyby droga rowerowa przebiegała bezpośrednio przy wejściu do szkoły. Zwracają oni uwagę na dużą prędkość rowerzystów oraz na kumulowanie się dzieci i ich możliwe wtargnięcie na DDR. Przedstawiciele szkoły proponują w związku z tym przeniesienie DDR na wschodnią stronę ul. Dmowskiego. Takie rozwiązanie nie wpisuje się jednak w założenia koncepcji oraz koliduje z projektem zieleni miejskiej realizowanym po tej stronie ul. Dmowskiego.
Ponadto opiniodawcy zwracali uwagę na geometrię drogi dla rowerów, sposoby włączania się do ruchu, oznakowania, oraz uzupełnienia zieleni miejskiej.
Podniesienie jakości infrastruktury rowerowej oraz ułatwienie poruszania się rowerem pomiędzy centrum miasta, a Łazarzem i Górczynem to kluczowe cele przygotowanej koncepcji. Projektowane połączenie to odcinek/fragment trasy głównej (R4 zachód), uwzględnionej w Programie Rowerowym. W związku z istniejącymi warunkami terenowymi oraz miejscami, w których należy szczególnie zadbać o bezpieczeństwo podróżujących, koncepcja podzielona została na dwa odcinki:
- odcinek 1 od Rynku Łazarskiego do ul. Hetmańskiej (w dwóch wariantach – głównym i alternatywnym),
- odcinek 2 od ul. Hetmańskiej do ul. Miedzianej.
Na odcinku nr 1 wariant główny obejmuje budowę wydzielonej drogi dla rowerów po zachodniej stronie ul. Dmowskiego. Warto podkreślić, że jego realizacja wpłynie na zwiększenie liczby miejsc parkingowych. Na odcinku Rynek Łazarski - ul. Hetmańska przewiduje się zmianę sposobu parkowania oraz przeniesienie wyznaczonych miejsc postojowych na jezdnię. Dzięki temu uzyskamy łącznie 51 miejsc parkingowych, czyli o 12 więcej niż jest obecnie.
Wariant alternatywny zakłada skierowanie ruchu rowerowego na uspokojoną jezdnię na odcinku od ul. Potockiej do Rynku Łazarskiego. Proponowane rozwiązanie dotyczące organizacji ruchu jest wyłącznie poglądowe i będzie skorelowane z wprowadzeniem strefy uspokojenia ruchu na Łazarzu w ramach oddzielnego zadania.
Na odcinku nr 2 (ul. Hetmańska- ul. Miedziana) zaproponowano budowę wydzielonej drogi rowerowej w całości zlokalizowanej po zachodniej stronie ul. Dmowskiego.
Koncepcja ma na celu stworzenie dwukierunkowej drogi dla rowerów o szerokości od 2m do 3m w całości wykonanej z nawierzchni bitumicznej, która umożliwi szybki przejazd na projektowanym odcinku. Separacja ruchu rowerowego od ruchu samochodowego i pieszego oraz przebudowa skrzyżowań i realizacja przejazdów rowerowych zapewni podróżującym większe bezpieczeństwo i swobodę.
Przebieg projektowanego połączenia rowerowego prezentują załączone materiały graficzne.
Zainteresowane osoby mogą przesyłać swoje uwagi i propozycje zmian pocztą elektroniczną na adres dmowskiego@zdm.poznan.pl, pocztą tradycyjną lub dostarczyć osobiście do siedziby ZDM przy ul. Wilczak 17 w Poznaniu w terminie do 15 grudnia 2017 roku.