Cztery warianty przebiegu połączeń rowerowego pomiędzy miastem Poznań, a gminą Swarzędz znalazły się w koncepcji przygotowanej na zlecenie ZDM. Potrzebę stworzenia takiego połączenia uzasadniają choćby prognozy systematycznego wzrostu ruchu rowerowego pomiędzy Swarzędzem i Poznaniem do 2030 roku.
Warianty 1 i 2 wytyczone zostały wzdłuż ulic Warszawskiej (Poznań) i Poznańskiej (Swarzędz). Pierwszy z nich został poprowadzony po północnej stronie ulicy Warszawskiej od skrzyżowania ulic Leszka i Radziwoja w Antoninku do ul. Kirkora w Swarzędzu. Drugi, łączący te same miejsca wyznaczony został na południe od ul. Warszawskiej.
Pozostałe dwa warianty mają swój początek na skrzyżowaniu ulicy Piwnej i Kobylepole. Wariant 3 biegnie ulicą Kobylepole, Borówki i Żywiczną do ul. Szumana, gdzie włącza się w istniejącą drogę dla rowerów. Ostatni z proponowanych wariantów prowadzi przez ul. Kobylepole, Borówki i Transportową do skrzyżowania z ul. Planetarną.
Poniżej prezentujemy szczegółowy opis przebiegu proponowanych wariantów połączenia rowerowego Poznań – Swarzędz wraz z materiałami graficznymi. Zapraszamy do zapoznania się z nimi oraz podzielenia z nami Państwa spostrzeżeniami, wątpliwościami i propozycjami zmian.
Wariant 1
Trasa wariantu 1 zaczyna swój bieg na skrzyżowaniu ulicy Leszka i Radziwoja. Prowadzi wzdłuż ulicy Leszka, następnie poprzez tunel (wyposażony w prowadnice dla rowerów) biegnie pod ulicą Warszawską w okolicy siedziby firmy Volkswagen Poznań. Pomiędzy siedzibą firmy, a skrzyżowaniem ulicy Poznańskiej i Kirkora w Swarzędzu, trasa wariantu 1 biegnie po północnej stronie ulicy Poznańskiej. Za wspomnianym skrzyżowaniem przechodzi na drugą stronę jezdni i włącza się w istniejący ciąg pieszo-rowerowy na ulicy Kirkora.
Wariant 2
Trasa wariantu 2 zaczyna swój bieg na skrzyżowaniu ulicy Leszka i Radziwoja. Prowadzi wzdłuż tej drugiej, przechodzi pod wiaduktem kolejowym za stacją Poznań Antoninek, a następnie biegnie wzdłuż ulicy Za Cybiną. Na wysokości ogródków działkowych przekracza linię kolejową i biegnie wzdłuż drogi obsługującej tereny ogródków działkowych aż do ulicy Kirkora, gdzie włącza się w istniejący ciąg pieszo-rowerowy. Ruch rowerowy w tym wariancie w całości odbywa się „na zasadach ogólnych”.
Wariant 3
Trasa wariantu 3 zaczyna swój bieg na skrzyżowaniu ulicy Kobylepole i Piwnej. Prowadzi wzdłuż ulicy Kobylepole, przechodzi pod dwoma wiaduktami kolejowymi, a następnie skręca w ulicę Borówki. Z ulicy Borówki skręca w ulicę Żywiczną. Biegnie wzdłuż terenów leśnych po północno-zachodniej stronie ulicy Żywicznej. Następnie wzdłuż ulicy Szumana, pomiędzy jezdnią a linią kolejową. Przebieg wariantu 3 kończy się na wysokości ulicy Szumana gdzie planowana trasa włącza się w istniejącą już drogę dla rowerów.
Wariant 4
Trasa wariantu 4 jest po części wspólna z przebiegiem wariantu 3. Zaczyna swój bieg na skrzyżowaniu ulicy Kobylepole i Piwnej. Prowadzi wzdłuż ulicy Kobylepole. Przechodzi pod dwoma wiaduktami kolejowym, a następnie skręca w ulicę Borówki. Biegnie wzdłuż terenów leśnych po północnej stronie ulicy Borówki oraz ulicy Transportowej. Przebieg wariantu 4 kończy się na skrzyżowaniu ulicy Transportowej z Planetarną.
Zgodnie z przeprowadzonymi analizami najbardziej ekonomicznym wariantem realizacji połączenia rowerowego Poznania z Gminą Swarzędz jest wariant 2. Drugi pod względem wielkości kosztów jest wariant 1, trzeci - wariant 3, a najdroższy – wariant 4. Jeżeli zaś chodzi o generowany ruch rowerowy, najbardziej korzystny jest wariant 1, następnie wariant 2, a potem warianty 3 i 4, generujące najmniejsze potoki ruchu.
Biorąc pod uwagę te dwie zmienne (wielkości kosztów i generowanego ruchu) najbardziej zasadnym wydaje się realizacja wariantu 1. Trasa ta wygeneruje największy ruch. Ponadto stanowi ona najkrótsze połączenie miejsca o bardzo dużej koncentracji miejsc pracy jaką jest zakład Volkswagen Poznań z obszarami mieszkalnymi Swarzędza.
Uwagi, komentarze i propozycje zmian do wyżej opisanych wariantów prosimy przesyłać na adres droga_rowerowa@zdm.poznan.pl w terminie od 25 sierpnia do 8 września 2017 roku.
2017-09-08
Podsumowanie konsultacji
Cztery warianty przebiegu połączenia rowerowego między Poznaniem i Swarzędzem były przedmiotem konsultacji społecznych prowadzonych przez Zarząd Dróg Miejskich od 25 sierpnia do 8 września 2017 r.
W tym czasie do ZDM wpłynęło 51 opinii i propozycji zmian.
Uczestnicy konsultacji jako najbardziej optymalny najczęściej wskazywali wariant 2. Na drugim miejscu znalazł się wariant 4, następnie wariant 3, a najmniej zwolenników zyskał wariant 1. Przypomnijmy, że Warianty 1 i 2 wytyczone zostały wzdłuż ulic Warszawskiej (Poznań) i Poznańskiej (Swarzędz). Pierwszy z nich został poprowadzony po północnej stronie ulicy Warszawskiej od skrzyżowania ulic Leszka i Radziwoja w Antoninku do ul. Kirkora w Swarzędzu. Drugi, łączący te same miejsca wyznaczony został na południe od ul. Warszawskiej. Pozostałe dwa warianty mają swój początek na skrzyżowaniu ulicy Piwnej i Kobylepole. Wariant 3 biegnie ulicą Kobylepole, Borówki i Żywiczną do ul. Szumana, gdzie włącza się w istniejącą drogę dla rowerów. Ostatni z proponowanych wariantów prowadzi przez ul. Kobylepole, Borówki i Transportową do skrzyżowania z ul. Planetarną. Ocena wariantu 1 wynika z konieczności dwukrotnego przekroczenia ul. Warszawskiej, w tym pokonania przejścia podziemnego i schodów, co wiąże się z przenoszeniem roweru. Uczestnicy konsultacji wskazywali również, że połączenie rowerowe Poznań - Swarzędz w ciągu ul. Warszawskiej już istnieje, pomimo braku wyznaczonej drogi dla rowerów na całym odcinku. Ponadto zwracano uwagę, że wariant 1 zaprojektowany został wzdłuż głośnej i ruchliwej drogi. Pośród zalet tego wariantu wskazywano najczęściej na dużą liczbę potencjalnych celów podróży, takich jak centrum Swarzędza, fabryka Volskwagen Polska, Jezioro Swarzędzkie czy też stacja kolejowa Poznań - Antoninek. Rowerzystom jadącym w kierunku Poznania daje on ponadto więcej możliwości kontynuowania drogi (Jezioro Maltańskie, Rondo Śródka). Lokalizacja w bezpośrednim sąsiedztwie ul. Warszawskiej odbiera jednak temu wariantowi połączenia walor rekreacyjny. Zwolennicy wariantu 2 wskazywali przede wszystkim na niskie koszty wdrożenia oraz wyznaczenie jego przebiegu przez tereny zieleni znajdujące się w dolinie rzeki Cybiny. W ocenie uczestników konsultacji podnosi to atrakcyjność połączenia, szczególnie dla rowerzystów udających się nad Jezioro Maltańskie w Poznaniu. Ponadto wariant nie zakłada konieczności pokonywania przejść podziemnych. Nie mniej, ze względu na lokalizację po południowej stronie ul. Warszawskiej i linii kolejowej Poznań ? Warszawa wariant 2 jest mniej atrakcyjny od wariantu 1 pod względem skomunikowania z potencjalnymi celami podróży położonymi po północnej stronie ul. Warszawskiej i Poznańskiej. Wariant 3 postrzegany jest przez uczestników konsultacji jako alternatywa dla pozostałych wariantów, omija bowiem drogi o dużym natężeniu ruchu samochodów. Pełni on również rolę trasy turystycznej (prowadzi w sąsiedztwie terenów leśnych i umożliwia dojazd nad Jezioro Maltańskie), jak i tranzytowej pomiędzy Ratajami i Kobylepolem, a Swarzędzem. Przebieg połączenia w tym wariancie jest korzystny przede wszystkim dla mieszkańców dynamicznie rozwijającej się południowej części Swarzędza. Ponadto umożliwia on włączenie się do ruchu tą trasą rowerzystom jadącym ulicami Borówki w Poznaniu i Transportową w Swarzędzu. Tranzyt pomiędzy południową częścią Swarzędza, a Poznaniem to z kolei najważniejsza funkcja wariantu 4. Ponadto korzystać z niego będą mogli mieszkańcy Grabów i Zalasewa. Zwrócono uwagę, że w związku z rozwojem południowej części Swarzędza natężenie ruchu rowerowego na ul. Transportowej w najbliższych latach będzie regularnie wzrastać. Podobnie jak w przypadku wariantu 3, uczestnicy konsultacji zwrócili uwagę na walor turystyczny połączenia oraz stosunkowo płaski profil, co ułatwia rowerzystom pokonanie trasy. Po podsumowaniu wszystkich przesłanych opinii Zarząd Dróg Miejskich zdecydował o wprowadzeniu do projektowanych wariantów następujących zmian.
Wariant 1: - Przejście podziemne pod ul. Warszawską: zastosowanie U-kształtnych szyn ułatwiających wprowadzanie rowerów wraz z optymalizacją ich rozmieszczenia. - Przejście pod ul. Warszawską, pod mostem nad Cybiną: zastosowanie szyn ułatwiających wprowadzanie rowerów. - Nawierzchnia ul. Świętowidzkiej, w sąsiedztwie wiaduktu kolejowego: zabezpieczenie przed osuwaniem kamieni i błota podczas opadów deszczu. - Poszerzenie chodnika wzdłuż ul. Warszawskiej na granicy Poznania i Swarzędza do 3m, aby umożliwić wyznaczenie ciągu pieszo-rowerowego.
Wariant 2: - Przejście pod ul. Warszawską, pod mostem nad Cybiną: zastosowanie szyn ułatwiających wprowadzanie rowerów. - Uwzględnienie w projekcie lokalizacji parkingu dla rowerów na wysokości fabryki Volkswagen Polska po południowej stronie ul. Warszawskiej - Poprawa jakości nawierzchni drogi.
Wariant 3 i 4: - Uwzględnienie planowanej budowy ul. Folwarcznej po stronie miasta Poznania. - Zapewnienie połączenia drogi rowerowej z ul. Dymka (przedłużenie od skrzyżowania ul. Piwnej i Kobylepole).
Ostateczny projekt wariantów połączenia rowerowego Poznań - Swarzędz, uwzględniający powyższe zmiany zostanie opublikowany na stronie internetowej ZDM po wprowadzeniu zmian przez projektanta.
W tym czasie do ZDM wpłynęło 51 opinii i propozycji zmian.
Uczestnicy konsultacji jako najbardziej optymalny najczęściej wskazywali wariant 2. Na drugim miejscu znalazł się wariant 4, następnie wariant 3, a najmniej zwolenników zyskał wariant 1. Przypomnijmy, że Warianty 1 i 2 wytyczone zostały wzdłuż ulic Warszawskiej (Poznań) i Poznańskiej (Swarzędz). Pierwszy z nich został poprowadzony po północnej stronie ulicy Warszawskiej od skrzyżowania ulic Leszka i Radziwoja w Antoninku do ul. Kirkora w Swarzędzu. Drugi, łączący te same miejsca wyznaczony został na południe od ul. Warszawskiej. Pozostałe dwa warianty mają swój początek na skrzyżowaniu ulicy Piwnej i Kobylepole. Wariant 3 biegnie ulicą Kobylepole, Borówki i Żywiczną do ul. Szumana, gdzie włącza się w istniejącą drogę dla rowerów. Ostatni z proponowanych wariantów prowadzi przez ul. Kobylepole, Borówki i Transportową do skrzyżowania z ul. Planetarną. Ocena wariantu 1 wynika z konieczności dwukrotnego przekroczenia ul. Warszawskiej, w tym pokonania przejścia podziemnego i schodów, co wiąże się z przenoszeniem roweru. Uczestnicy konsultacji wskazywali również, że połączenie rowerowe Poznań - Swarzędz w ciągu ul. Warszawskiej już istnieje, pomimo braku wyznaczonej drogi dla rowerów na całym odcinku. Ponadto zwracano uwagę, że wariant 1 zaprojektowany został wzdłuż głośnej i ruchliwej drogi. Pośród zalet tego wariantu wskazywano najczęściej na dużą liczbę potencjalnych celów podróży, takich jak centrum Swarzędza, fabryka Volskwagen Polska, Jezioro Swarzędzkie czy też stacja kolejowa Poznań - Antoninek. Rowerzystom jadącym w kierunku Poznania daje on ponadto więcej możliwości kontynuowania drogi (Jezioro Maltańskie, Rondo Śródka). Lokalizacja w bezpośrednim sąsiedztwie ul. Warszawskiej odbiera jednak temu wariantowi połączenia walor rekreacyjny. Zwolennicy wariantu 2 wskazywali przede wszystkim na niskie koszty wdrożenia oraz wyznaczenie jego przebiegu przez tereny zieleni znajdujące się w dolinie rzeki Cybiny. W ocenie uczestników konsultacji podnosi to atrakcyjność połączenia, szczególnie dla rowerzystów udających się nad Jezioro Maltańskie w Poznaniu. Ponadto wariant nie zakłada konieczności pokonywania przejść podziemnych. Nie mniej, ze względu na lokalizację po południowej stronie ul. Warszawskiej i linii kolejowej Poznań ? Warszawa wariant 2 jest mniej atrakcyjny od wariantu 1 pod względem skomunikowania z potencjalnymi celami podróży położonymi po północnej stronie ul. Warszawskiej i Poznańskiej. Wariant 3 postrzegany jest przez uczestników konsultacji jako alternatywa dla pozostałych wariantów, omija bowiem drogi o dużym natężeniu ruchu samochodów. Pełni on również rolę trasy turystycznej (prowadzi w sąsiedztwie terenów leśnych i umożliwia dojazd nad Jezioro Maltańskie), jak i tranzytowej pomiędzy Ratajami i Kobylepolem, a Swarzędzem. Przebieg połączenia w tym wariancie jest korzystny przede wszystkim dla mieszkańców dynamicznie rozwijającej się południowej części Swarzędza. Ponadto umożliwia on włączenie się do ruchu tą trasą rowerzystom jadącym ulicami Borówki w Poznaniu i Transportową w Swarzędzu. Tranzyt pomiędzy południową częścią Swarzędza, a Poznaniem to z kolei najważniejsza funkcja wariantu 4. Ponadto korzystać z niego będą mogli mieszkańcy Grabów i Zalasewa. Zwrócono uwagę, że w związku z rozwojem południowej części Swarzędza natężenie ruchu rowerowego na ul. Transportowej w najbliższych latach będzie regularnie wzrastać. Podobnie jak w przypadku wariantu 3, uczestnicy konsultacji zwrócili uwagę na walor turystyczny połączenia oraz stosunkowo płaski profil, co ułatwia rowerzystom pokonanie trasy. Po podsumowaniu wszystkich przesłanych opinii Zarząd Dróg Miejskich zdecydował o wprowadzeniu do projektowanych wariantów następujących zmian.
Wariant 1: - Przejście podziemne pod ul. Warszawską: zastosowanie U-kształtnych szyn ułatwiających wprowadzanie rowerów wraz z optymalizacją ich rozmieszczenia. - Przejście pod ul. Warszawską, pod mostem nad Cybiną: zastosowanie szyn ułatwiających wprowadzanie rowerów. - Nawierzchnia ul. Świętowidzkiej, w sąsiedztwie wiaduktu kolejowego: zabezpieczenie przed osuwaniem kamieni i błota podczas opadów deszczu. - Poszerzenie chodnika wzdłuż ul. Warszawskiej na granicy Poznania i Swarzędza do 3m, aby umożliwić wyznaczenie ciągu pieszo-rowerowego.
Wariant 2: - Przejście pod ul. Warszawską, pod mostem nad Cybiną: zastosowanie szyn ułatwiających wprowadzanie rowerów. - Uwzględnienie w projekcie lokalizacji parkingu dla rowerów na wysokości fabryki Volkswagen Polska po południowej stronie ul. Warszawskiej - Poprawa jakości nawierzchni drogi.
Wariant 3 i 4: - Uwzględnienie planowanej budowy ul. Folwarcznej po stronie miasta Poznania. - Zapewnienie połączenia drogi rowerowej z ul. Dymka (przedłużenie od skrzyżowania ul. Piwnej i Kobylepole).
Ostateczny projekt wariantów połączenia rowerowego Poznań - Swarzędz, uwzględniający powyższe zmiany zostanie opublikowany na stronie internetowej ZDM po wprowadzeniu zmian przez projektanta.