Zachowanie wszystkich istniejących drzew, zaprojektowanie ulicy jako pieszojezdni czy też zamknięcie dla ruchu skrzyżowania Kasztelańskiej i Bułgarskiej to jedne z najczęściej zgłaszanych propozycji mieszkańców podczas zakończonych w czerwcu konsultacji społecznych.
Wśród kluczowych problemów i potrzeb ul. Kasztelańskiej wymienia się konieczność naprawy nawierzchni chodników, ograniczenie natężenia i prędkości ruchu, a także zadbanie o rosnące wzdłuż niej drzewa. Dialog z mieszkańcami poświęcony przyszłości ul. Kasztelańskiej rozpoczął się jeszcze w 2018 roku, kiedy to w wyniku szeregu spotkań uzgodniono, że projektowanie zmian w tym miejscu może pójść wyłącznie w kierunku przebudowy ulicy. Postulowany przez część mieszkańców remont z zachowaniem istniejącego sposobu zagospodarowania pasa drogowego i ruchu dwukierunkowego okazał się niemożliwy. W efekcie powstała koncepcja przebudowy ul. Kasztelańskiej, którą w dniach od 13 do 30 czerwca 2019r. poddano konsultacjom społecznym.
W ramach opiniowania internetowego na adres kasztelanska@zdm.poznan.pl przesłanych zostało 71 wiadomości email, które zawierały łącznie 108 uwag i propozycji zmian do zaprezentowanej koncepcji. Ponadto 13 czerwca 2019r. w SP nr 74 przy ul. Trybunalskiej odbyło się spotkanie dla mieszkańców.
Najczęściej zgłaszane uwagi uczestników konsultacji dotyczyły:
- Zachowania na ul. Kasztelańskiej wszystkich rosnących przy niej drzew, ich bieżącej pielęgnacji oraz wykonania dodatkowych nasadzeń na odcinku pomiędzy ul. Drzewieckiego, a Marszałkowską.
- Poprowadzenia obsługi komunikacyjnej SP nr 74 z wykorzystaniem technicznej jezdni wzdłuż ul. Bułgarskiej.
- Zamknięcia dla ruchu skrzyżowania ul. Bułgarskiej i Kasztelańskiej z dopuszczeniem przejazdu rowerów.
- Zaprojektowania ul. Kasztelańskiej jako pieszojezdni z wykorzystaniem urządzeń spowolnienia ruchu.
Wstępna analiza powyższych uwag przez Zarząd Dróg Miejskich, projektantów i przedstawicieli MIR wykazała, że możliwe jest zaprojektowanie ul. Kasztelańskiej w formie pieszojezdni o uspokojonym ruchu z tzw. „esowaniem” toru jazdy, co pozwoliłoby uniknąć wycinki drzew. Uzgodniono jednocześnie, że nasadzenia zieleni, w tym ewentualne nasadzenia kompensacyjne zostaną wykonane w maksymalnej liczbie, na jaką pozwoli występujące uzbrojenie podziemne. Natomiast zamknięcie dla ruchu skrzyżowania z ul. Bułgarską uznano za wykraczające poza zakres opracowania – w przypadku skrzyżowania z drogą wyższej klasy, jaką jest ul. Bułgarska, zamknięcie skrzyżowania z ul. Kasztelańską byłoby możliwe w przypadku przebudowy ul. Bułgarskiej. W celu uspokojenia ruchu pojazdów wjeżdżających w ul. Kasztelańską zdecydowano o przeanalizowaniu możliwości przedłużenia zatoki autobusowej na ul. Bułgarskiej i wyznaczeniu w ten sposób wydzielonego prawoskrętu. Poprowadzenie obsługi komunikacyjnej SP nr 74 od strony wspomnianej wyżej jezdni technicznej nie jest możliwe.
Wśród powtarzających się postulatów mieszkańców znalazły się też te dotyczące pozostawienia ruchu dwukierunkowego, utrzymania miejsc postojowych po obu stronach jezdni czy też propozycje konkretnych rozwiązań w obszarze ruchu jednokierunkowego. Mieszkańcy podkreślali również konieczność przeprowadzenia analiz ruchu dla całego obszaru osiedla Abisynia.
Pozostawienie na ul. Kasztelańskiej ruchu dwukierunkowego nie jest brane pod uwagę – oznaczałoby to konieczność wprowadzenia na całej długości ulicy całkowitego zakazu zatrzymywania się i postoju. Nie przewiduje się również wyznaczania dodatkowych miejsc postojowych poza przypadkiem, w którym ul. Kasztelańska zostałaby zaprojektowana jako pieszojezdnia – dodatkowe miejsca parkingowe mogłyby wtedy pojawić się w sąsiedztwie wysp odginających tor ruchu pojazdów. Ponadto w przypadku budowy pieszojezdni parkowanie odbywać się będzie wyłącznie na miejscach wyznaczonych. Kierunki ruchu na ul. Kasztelańskiej będą zaś elementem projektu stałej organizacji ruchu, stanowiącego odrębne opracowanie. Decyzja co do przeprowadzenia analiz ruchu dla całego obszaru Abisynii zostanie zaś podjęta po uzgodnieniach pomiędzy ZDM i MIR.
Istotną z punktu widzenia mieszkańców kwestią jest także skablowanie istniejącej linii elektroenergetycznej. Z uwagi na to, że jej właścicielem nie jest Miasto Poznań, ZDM nie ma możliwości zrealizowania tego postulatu. Decyzję o skablowaniu linii podjąć może wyłącznie jej właściciel, tj. spółka Enea.
Uczestnicy konsultacji zwrócili kilkukrotnie uwagę na problemy z parkowaniem podczas imprez odbywających się na pobliskim Stadionie Miejskim, wnosząc jednocześnie o ograniczenie lub całkowite uniemożliwienie parkowania na terenie Abisynii w czasie ich trwania. Z uwagi na obowiązujące przepisy ruchu drogowego nie ma jednak możliwości, aby zakazać parkowania w tym rejonie tylko jednej grupie kierowców.
Zarówno podczas spotkania z mieszkańcami, jak i w wiadomościach email często powtarzał się również temat rodzaju nawierzchni ul. Kasztelańskiej. Część mieszkańców popierała wykonanie jezdni z kostki betonowej, zdaniem innych lepszy byłby asfalt jako nawierzchnia korespondująca z nawierzchnią sąsiednich ulic i ograniczająca hałas. Uzgodniono, że decyzja odnośnie docelowego rodzaju nawierzchni zostanie podjęta na etapie prac nad projektem budowlanym i zależeć będzie w dużej mierze od przyjętego zagospodarowania pasa drogowego i docelowej organizacji ruchu.
Zestawienie wszystkich uwag i propozycji mieszkańców wraz z odpowiedziami znajduje się w załączonej tabeli.
Do pobrania:
Przebudowa ul. Kasztelańskiej - odpowiedzi na uwagi mieszkańców
Ruszają konsultacje społeczne poświęcone przebudowie ul. Kasztelańskiej. Obejmie ona między innymi wymianę nawierzchni jezdni i chodników, zmianę organizacji ruchu i poprawę bezpieczeństwa.
Potrzeba zmian na położonej równolegle do ul. Grunwaldzkiej ulicy Kasztelańskiej nie budzi wątpliwości. Z uwagi na swoją lokalizację stanowi ona skrót dla kierowców jadących w kierunku ul. Bułgarskiej, parkujące samochody utrudniają swobodne przejście, a korzenie rosnących drzew zniszczyły nawierzchnię chodników. W związku z tym na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich opracowana została koncepcja, której celem jest stworzenie bezpiecznej, wygodnej i estetycznej przestrzeni. Jest ona przedmiotem rozpoczętych dzisiaj konsultacji społecznych.
Zmiany zaproponowane dla ulicy Kasztelańskiej obejmują zarówno jej przebudowę, jak i zmianę organizacji ruchu. W ramach tej pierwszej wykonana zostanie nowa nawierzchnia jezdni – obecny asfalt zastąpi betonowa kostka brukowa – oraz chodników. Z uwagi na szerokość pasa drogowego i konieczność zachowania bezpiecznej przestrzeni dla pieszych, na odcinku od ul. Bułgarskiej do Drzewieckiego chodnik zaprojektowano po północnej stronie ul. Kasztelańskiej. Dzięki temu drzewa rosnące po południowej stronie nie zostaną wycięte, a redukcja drzewostanu zostanie ograniczona do niezbędnego minimum. Koncepcja przewiduje w tym miejscu jezdnię o szerokości 4,5 metra, chodnik o szerokości 2,2 – 2,5 metra i pas zieleni po południowej stronie przerywany zjazdami do posesji o szerokości 3 metrów. Pomiędzy ulicami Trybunalską i Podkomorską przewidziano również spowolnienie jazdy samochodów poprzez tzw. „esowanie” jezdni.
Na odcinku pomiędzy ulicami Drzewieckiego i Marszałkowską zaproponowano 5-metrową jezdnię z obustronnym chodnikiem o szerokości 2,1-2,2 metra po stronie północnej i 3 metrów po stronie południowej. Skrzyżowanie oraz przejścia dla pieszych: pomiędzy ulicami Senatorską i Kanclerską oraz przy ul. Bułgarskiej zaprojektowano jako wyniesione.
W ramach zmian w organizacji ruchu wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy od ul. Bułgarskiej do ul. Marszałkowskiej wraz z kontraruchem rowerowym na całej długości ul. Kasztelańskiej. Parkowanie odbywać się będzie na miejscach postojowych wyznaczonych na jezdni pomiędzy ul. Drzewieckiego i Marszałkowską. Kasztelańska zostanie również objęta strefą ograniczonej prędkości „Tempo 30”. Wszystkie skrzyżowania z wyjątkiem skrzyżowania ul. Kasztelańskiej z ul. Bułgarską będą równorzędne.
Zaprojektowane zmiany w organizacji ruchu przyczynią się do ograniczenia i uspokojenia ruchu w tym rejonie, poprawiając jednocześnie bezpieczeństwo pieszych. Ci ostatni zyskają również nowe, wygodne chodniki o szerokości zgodnej z przepisami i wolne od parkujących na nich samochodów.
Powyższe zmiany zostały zaprezentowane na załączonych materiałach graficznych. Osoby zainteresowane tematem przebudowy ul. Kasztelańskiej mogą zgłaszać swoje uwagi i propozycje zmian do zaprezentowanej dokumentacji, wysyłając wiadomość pocztą elektroniczną na adres kasztelanska@zdm.poznan.pl, pocztą tradycyjną lub dostarczając je na piśmie do siedziby ZDM przy ul. Wilczak 17 w Poznaniu. W ramach konsultacji społecznych zaplanowano spotkanie z mieszkańcami, które odbędzie się 13 czerwca o godzinie 17:00 w Szkole Podstawowej nr 74 przy ul. Trybunalskiej 17.
Konsultacje społeczne potrwają od 13 do 30 czerwca 2019 r.
Podsumowanie, zawierające wszystkie przesłane uwagi i propozycje zmian zostanie opublikowane na stronie internetowej ZDM w terminie do 30 lipca br.
Materiały do pobrania:
Przebudowa ul. Kasztelańskiej - plan sytuacyjny
Przebudowa ul. Kasztelańskiej - wizualizacja 1
Przebudowa ul. Kasztelańskiej - wizualizacja 2
Przebudowa ul. Kasztelańskiej - wizualizacja 3
Spotkanie z mieszkańcami - prezentacja
Ekspertyza dendrologiczna (folder skompresowany zip)