Trwające od 29 czerwca do 17 lipca konsultacje poświęcone były trzem wariantom budowy nieutwardzonego odcinka ul. Ożarowskiej, pomiędzy ul. Czernichowską, a ul. Głuszyna.
Każda z trzech propozycji budowy ul. Ożarowskiej obejmuje powstanie asfaltowej jezdni, chodnika i drogi rowerowej lub ciągu pieszo-rowerowego (wariant 2), wraz z odwodnieniem i oświetleniem. To, co odróżnia konsultowane warianty od siebie to planowany przebieg drogi. Pierwszy wpisuje się w obecny ślad ul. Ożarowskiej. Dwa pozostałe są zgodne z przebiegiem zapisanym w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego i łączą oba końce projektowanego odcinka drogi niemal w linii prostej. Rekomendowany przez ZDM wariant 3 jest najbardziej zbliżony do terenu 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego.
Konsultacje społeczne koncepcji budowy ul. Ożarowskiej prowadzone były drogą opiniowania internetowego. Z uwagi na obowiązujący stan epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 zorganizowanie otwartego spotkania z mieszkańcami nie było możliwe. Zarząd Dróg Miejskich zapewnił możliwość indywidualnego kontaktu właścicielom gruntów przeznaczonych do wykupu, informując ich o prowadzonych konsultacjach w bezpośrednio zaadresowanych listach.
W ramach opiniowania do ZDM wpłynęły 42 wiadomości email, z których wyodrębniono 19 propozycji zmian do konsultowanej dokumentacji (część postulatów powtarzała się). Pisemne stanowiska przedstawiły również: Rada Osiedla Starołęka – Minikowo – Marlewo oraz Partnerstwo Lokalna „Dolina Głuszynki”.
Wśród przesłanych propozycji najczęściej pojawiały się sugestie maksymalnego przesunięcia projektowanej drogi do ogrodzenia 31. BLT lub zwężenia pasa drogowego w celu ograniczenia powierzchni działek przeznaczonych do wykupu. Równie istotne dla mieszkańców były kwestie bezpieczeństwa na ul. Ożarowskiej – proponowano budowę rond na skrzyżowaniach z ulicami prostopadłymi do niej, montaż sygnalizacji świetlnej lub instalację progów zwalniających. Zwracano uwagę na ograniczenie prędkości poruszających się tędy pojazdów oraz dostęp do przystanków autobusowych.
Rada Osiedla Starołęka – Minikowo – Marlewo zaopiniowała pozytywnie trzeci wariant budowy ul. Ożarowskiej, zwracając jednocześnie uwagę na konieczność budowy ronda na skrzyżowaniu z ul. Głuszyna. Podobne stanowisko wyraziło Partnerstwo Lokalne „Dolina Głuszynki”, proponując na powyższym skrzyżowaniu montaż sygnalizacji świetlnej.
Wszystkie uwagi i propozycje zmian przesłane przez mieszkańców znajdują się w załączonej tabeli. Zostaną one przeanalizowane przez merytoryczne wydziały ZDM i projektantów. Odpowiedzi na postulaty mieszkańców, wraz z decyzją o ich uwzględnieniu lub odrzuceniu na dalszym etapie prac zostaną opublikowane na stronie internetowej ZDM w terminie do 31 sierpnia br.
Aktualizacja (8 września 2020r.):
Wszystkie uwagi przesłane przez mieszkańców zostały przeanalizowane przez ZDM i projektantów. Odpowiedzi na każdy z nich znajdują się w załączonej tabeli. Poniżej natomiast prezentujemy stanowiska wobec najczęściej pojawiających się zagadnień.
Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ul. Ożarowskiej i Łysogórskiej
Uczestnicy konsultacji zwracali uwagę na ograniczoną widoczność na przejściu dla pieszych przez ul. Ożarowską oraz nadmierną prędkość rozwijaną przez pojazdy jadące od strony ronda Minikowo. Wśród propozycji mieszkańców dotyczących tego miejsca pojawiała się konieczność zainstalowania sygnalizacji świetlnej, progów zwalniających, montaż barier przy przejściu dla pieszych czy też budowa ronda.
Dokumentacja będąca przedmiotem konsultacji nie obejmuje skrzyżowania ul. Ożarowskiej i Łysogórskiej. ZDM rozważa jednak rozszerzenie zakresu inwestycji na etapie opracowania projektu budowlanego jako kolejnego etapu przebudowy ul. Ożarowskiej na odcinku od ul. Czernichowskiej do ul. Łysogórskiej wraz z przebudową skrzyżowania. Inwestycja ta zostałaby zrealizowana po wybudowaniu konsultowanego odcinka lub w trakcie jego budowy w miarę możliwości finansowych miasta.
Zbliżenie projektowanej drogi do terenu 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego (BLT)
Wśród najczęściej pojawiających się propozycji znalazło się maksymalne możliwe przesunięcie projektowanej drogi w stronę ogrodzenia lotniczej bazy wojskowej.
Spośród trzech wariantów budowy ul. Ożarowskiej ZDM rekomenduje ten, w którym przebieg drogi jest najbardziej zbliżony do terenu 31. BLT. Ponadto konieczne jest zachowanie wymaganych odległości do terenów wojskowych, co ogranicza możliwość przesunięcia projektowanej drogi.
Zastąpienie wydzielonej drogi rowerowej i chodnika ciągiem pieszo-rowerowym
Zdaniem części uczestników konsultacji lepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie ciągu pieszo-rowerowego w miejscu osobnego chodnika i drogi rowerowej.
Połączenie ze sobą ruchu pieszego i rowerowego rodzi ryzyko pogorszenia bezpieczeństwa i z tego powodu nie jest zalecane. Ponadto budowa wydzielonej drogi rowerowej i chodnika są zgodne z obowiązującymi w Poznaniu Standardami Dostępności i Standardami Rowerowymi.
Zwężenie opaski oddzielającej jezdnię i drogę rowerową
Jednym z postulatów było zmniejszenie szerokości opaski pomiędzy jezdnią, a drogą dla rowerów lub ciągiem pieszo-rowerowym.
Szerokość projektowanego pasa rozdziału wynika z konieczności zachowania płynności geometrii drogi dla rowerów. Ponadto szerokość opaski umożliwia umiejscowienie na niej znaków, słupów i innych elementów infrastruktury drogowej z zachowaniem wymaganych przepisami parametrów drogi rowerowej i jezdni.
Nasadzenia zieleni pomiędzy jezdnią, a drogą rowerową
Mieszkańcy proponowali wykonanie nasadzeń drzew w pasie oddzielającym jezdnię od drogi dla rowerów.
Przyjęcie takiego rozwiązania oznaczałoby konieczność poszerzenia zakresu budowy o minimum 4 metry. Nasadzenia drzew zostaną zaprojektowane wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe.
Rondo na skrzyżowaniu ul. Ożarowskiej i Czernichowskiej
Uczestnicy konsultacji proponowali, aby w ramach przebudowy skrzyżowania ul. Ożarowskiej i Czernichowskiej powstało w tym miejscu rondo.
Budowa ronda na skrzyżowaniu tych ulic oznaczałaby znaczne zajęcie terenów prywatnych. Ponadto nie przewiduje się znacznego wzrostu natężenia ruchu na powyższym skrzyżowaniu, stąd budowa ronda nie jest uzasadniona.
Załączona tabela uwzględnia również zanonimizowane postulaty i uwagi przesłane do ZDM przez właścicieli nieruchomości sąsiadujących z pasem drogowym ul. Ożarowskiej, które miałyby podlegać wykupowi.
Do pobrania:
Konsultacje społeczne koncepcji budowy ul. Ożarowskiej - odpowiedź na uwagi mieszkańców
Dokumentacja, będąca przedmiotem konsultacji obejmuje trzy warianty budowy ul. Ożarowskiej. Każdy z nich przewiduje powstanie asfaltowej jezdni, chodnika i drogi rowerowej, wraz z oświetleniem. Konsultacje potrwają do 17 lipca br.
Ulica Ożarowska pomiędzy ul. Czernichowską, a ul. Głuszyna to obecnie nieutwardzona droga gruntowa. Jej budowa pozwoli odciążyć ul. Starołęcką, która obecnie stanowi dla mieszkańców osiedla Głuszyna jedyną drogę dojazdu do centrum miasta. Ponadto, koncepcja zakłada budowę chodnika i drogi rowerowej, co zapewni komfort poruszania się pieszym i rowerzystom, oraz oświetlenia, dzięki czemu ulica będzie bezpieczniejsza. Przedmiotem konsultacji są trzy warianty budowy ul. Ożarowskiej, o następującej charakterystyce.
Wariant 1. Jego przebieg wpisuje się w obecny ślad ul. Ożarowskiej. Wśród proponowanych rozwiązań znalazły się:
- Budowa asfaltowej jezdni o szerokości 6 metrów,
- Budowa dwukierunkowej drogi rowerowej o szerokości 2,5 metra po zachodniej stronie jezdni,
- Budowa chodnika o szerokości 2 metrów po zachodniej stronie drogi rowerowej.
- Budowa oświetlenia i odwodnienia drogi,
- Długość projektowanej drogi: 1,37km.
Wariant 2. Jest to wariant najkrótszy, o przebiegu zbliżonym do zapisanego w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. W tym wariancie zaproponowano:
- Budowę asfaltowej jezdni o szerokości 6 metrów,
- Budowę ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 4 metrów po zachodniej stronie jezdni,
- Budowę oświetlenia i odwodnienia drogi,
- Długość projektowanej drogi: 1,23km.
Wariant 3. W tej wersji przebieg projektowanej drogi jest zgodny z zapisami Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Droga jest w tym wariancie przesunięta w kierunku granicy 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego, co ogranicza wprowadzenie niekorzystnego podziału nieruchomości (droga nie zostawia „odciętych” niewielkich fragmentów działek pomiędzy pasem drogowym, a ogrodzeniem jednostki wojskowej). Jest to wariant rekomendowany przez Zarząd Dróg Miejskich. Najważniejsze rozwiązania projektowe:
- Budowa jezdni o szerokości 6 metrów,
- Budowa dwukierunkowej drogi rowerowej o szerokości 2,5 metra po zachodniej stronie jezdni,
- Budowa chodnika o szerokości 2 metrów po zachodniej stronie drogi rowerowej,
- Separacja drogi rowerowej i chodnika od jezdni,
- Budowa oświetlenia i odwodnienia ulicy.
- Długość projektowanej drogi: 1,234km
Opisane wyżej rozwiązania zostały szczegółowo zilustrowane na poniższych planach sytuacyjnych. Wśród załączników znajduje się również plan orientacyjny, prezentujący przebieg każdego z wariantów. Opinie, pytania i propozycje zmian do konsultowanej koncepcji można przesyłać do Zarządu Dróg Miejskich mailem na adres ozarowska@zdm.poznan.pl pocztą tradycyjną lub dostarczając pismo do siedziby ZDM przy ul. Wilczak 17 w Poznaniu w terminie do 17 lipca br. Z uwagi na epidemię koronawirusa SARS-CoV-2 konsultacje społeczne odbędą się wyłącznie drogą korespondencyjną. Podsumowanie konsultacji zostanie opublikowane na stronie internetowej ZDM w terminie do 17 sierpnia br.