Budowa układu komunikacyjnego Centrum Łacina w obrębie ulic: Jana Pawła II, Bolesława Krzywoustego, Inflanckiej oraz trasy tramwajowej GTR (Górnego Tarasu Rataj)
Prezentujemy koncepcję budowy układu drogowego związanego z obsługą komunikacyjną planowanego Centrum Handlowo - Rozrywkowego Łacina, osiedli mieszkaniowych i zagospodarowania terenu położnego pomiędzy ulicami Jana Pawła II, Bolesława Krzywoustego, Inflancką i trasą tramwajową GTR (Górnego Tarasu Rataj). Koncepcja obejmuje budowę układu komunikacyjnego przy projektowanym centrum handlowo – rozrywkowym oraz obsługę komunikacyjną od strony ulic: Inflanckiej, Bolesława Krzywoustego, Łacina i Kaliskiej. W ramach inwestycji zostaną wybudowane nowe ulice, rozbudowane istniejące jak Łacina, Pleszewska, Kaliska, fragment Milczańskiej oraz odcinki ulic Jana Pawła II, Bolesława Krzywoustego oraz w rejonie skrzyżowania ulic Milczańskiej i Inflanckiej.
Koncepcja jest zgodna z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Rataje- Łacina cz. A (MPZP).
Warto zwrócić szczególną uwagę na plany związane z:
• Rozbudową ul. Krzywoustego (oznaczenie na rysunku 01KD-GP). W ramach zadania zostanie wybudowane nowe skrzyżowanie ulicy Krzywoustego z projektowaną drogą (oznaczenie na rysunku -08KD-Z), która stanowi bezpośrednie powiązanie komunikacyjne z projektowanymi drogami wewnątrz obszaru Łacina. Zakres rozbudowy ul. Krzywoustego obejmuje dobudowę prawo- i lewoskrętów na skrzyżowaniu oraz wykonanie koniecznych prac związanych z usunięciem kolizji, budową i przebudową oświetlenia drogowego, odwodnienia, budowy sygnalizacji świetlnej, zatok autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych a także wydzielania i zagospodarowania terenów zieleni. Zakres planowanych prac obejmuje również remont nawierzchni obu jezdni ul. Krzywoustego, oraz przebudowę istniejącego przejścia podziemnego dla pieszych pod ul. Krzywoustego pod kątem przystosowania przejścia dla osób niepełnosprawnych.
• Rozbudową wschodniej jezdni ul. Jana Pawła II (oznaczenie na rysunku 03KD-GP) na odcinku od ronda Rataje do ul. Kaliskiej wraz z uwzględnieniem wykonania zatoki autobusowej za ul. Kaliską. Zakres prac w ciągu ul. Jana Pawła II dotyczy przebudowy konstrukcji nawierzchni na całej szerokości jezdni wschodniej. Plan uwzględnia budowę dodatkowego pasa dla pojazdów jadących na wprost - w kierunku ul. arcybiskupa Antoniego Baraniaka, pasa lewoskrętu dla pojazdów skręcających w ul. Łacina (oznaczenie na rysunku 16KD-L) oraz włączenia do nowo projektowanej ulicy oznaczonej na rysunku jako 10KD-Z. Ulica 10KD-Z wraz z nową projektowaną 11KD-L będzie stanowić północny obwód wewnętrznego układu komunikacyjnego projektowanego centrum handlowo – rozrywkowego. Zakres prac drogowych obejmuje również wykonanie niezbędnych przezbrojeń oraz budowę i przebudowę oświetlenia drogowego, odwodnienia, budowę sygnalizacji świetlnej, zatok autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych a także wydzielania i zagospodarowania terenów zieleni.
Zakres inwestycji obejmuje również rozbudowę skrzyżowania Jana Pawła II- Kórnicka pod kątem uwzględnienia powiązania z projektowaną drogą 10KD-Z, stanowiącą bezpośrednie powiązanie komunikacyjne z projektowanymi drogami przewidzianymi na obszarze Łacina, w tym również niezbędną przebudowę nawierzchni również na istniejącym torowisku.
• Budową układu sieci nowych dróg oraz skrzyżowań objętych MPZP w tym:
- budowę dróg zbiorczych, zgodnie z oznaczeniami z MPZP są to następujące ulice: 05KD-Z (stanowiącą część podlegającej przebudowie ul. Pleszewskiej), 06KD-Z (podlegającej rozbudowie ul. Milczańskiej), 07KD-Z (stanowiącą część ul. Inflanckiej), 08KD-Z, która będzie stanowić bezpośrednie powiązanie komunikacyjne z projektowanymi drogami wewnątrz obszaru Łacina od południa, tj. z ul. Krzywoustego), 10KD-Z, która będzie stanowić bezpośrednie powiązanie komunikacyjne z projektowanymi drogami wewnątrz obszaru Łacina od zachodu, tj. z ul. Jana Pawła II;
- budowę dróg lokalnych, oznaczonych zgodnie z MPZP jako: 11KD-L (po stronie północnej), 12KD-L i 14KD-L (które stanowią wschodni obwód wewnętrznego układu komunikacyjnego projektowanego centrum handlowo – rozrywkowego), 13KD-L (podlegający przebudowie fragment ul. Milczańskiej na północ od skrzyżowania z przebudowaną ul. Pleszewską, tj. drogą oznaczoną jako 05KD-Z oraz 16KD-L (ul. Łacina);
- budowę dróg dojazdowych, stanowiących obsługę komunikacyjną posesji i dojazdów do posesji na istniejącej ul. Pleszewskiej w rejonie ulic 10KD-Z oraz Krzywoustego. Na rysunku zostały oznaczone jako drogi dojazdowe nr 1 i 2;
- budowę ciągów pieszo - jezdnych oznaczonych na rysunku jako 1KDW-X, które stanowią główny ciąg komunikacyjny dla pieszych i rowerzystów z rondem Rataje oraz budowę placów publicznych. Należy zaznaczyć, że ostateczne rozwiązanie wysokościowe 1KDW-X będzie wynikać z przyjętej koncepcji dla ronda Rataje.
Zakres koniecznych prac drogowych obejmuje niezbędną przebudowę i budowę infrastruktury towarzyszącej w tym: oświetlenia, odwodnienia, chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, wydzielonych zatok postojowych w tym dla postoju taxi, a także wydzieleniem i zagospodarowaniem terenów zieleni.
W ramach inwestycji przewiduje się również budowę elementów małej architektury w zakresie zadaszeń i wiat, między innymi nad planowanymi parkingami rowerowymi.
Przebudowa i budowa sygnalizacji świetlnych
W ramach inwestycji przewiduje się również przebudowę i budowę sygnalizacji świetlnych Poniżej tabela z zestawieniem planowanych lokalizacji sygnalizacji świetlnych:
NOWE SYGNALIZACJE ŚWIETLNE
1. skrzyżowanie 05KD-Z (ul. Pleszewska) z ulicą 10KD-Z i 11KD-L
2. skrzyżowanie 05KD-Z z ulicą 8KD-Z i 14KD-L
3. skrzyżowanie 05KD-Z z ul. Milczańską (13KD-L i 06KD-Z)
4. skrzyżowanie ul. Milczańskiej (06KD-Z) z ul. Inflancką (07KD-Z)
5. skrzyżowanie ul. B. Krzywoustego (01KD-GP) z ulicą 08KD-Z
6. skrzyżowanie ul. Jana Pawła II (03KD-GP) z ulicą 10KD-Z
SYGNALIZACJE ŚWIETLNE PRZEWIDZIANE DO PRZEBUDOWYWANA
1. rondo Rataje
2 przejście dla pieszych przez torowisko tramwajowe przy istniejących peronach tramwajowych w rejonie skrzyżowania ul. Jana Pawła II (03KD-GP) z ulicą 10KD-Z
3. przejście dla pieszych przez ul. Kaliską
Prosimy o przesyłanie uwag, wniosków I opinii w terminie do 4 grudnia 2012 roku.
2012-12-04
Budowa układu komunikacyjnego Centrum Łacina w obrębie ulic: Jana Pawła II, Bolesława Krzywoustego, Inflanckiej oraz trasy tramwajowej GTR (Górnego Tarasu Rataj)
Podsumowanie konsultacji
W ramach opiniowania koncepcji budowy układu drogowego związanego z obsługą komunikacyjną planowanego Centrum Handlowo - Rozrywkowego Łacina, osiedli mieszkaniowych i zagospodarowania terenu położnego pomiędzy ulicami Jana Pawła II, Bolesława Krzywoustego, Inflancką i trasą tramwajową GTR (Górnego Tarasu Rataj) wpłynęło 26 maili oraz 3 odrębne pisma.
Jednocześnie przypominamy, że projekt rozwiązania układu dróg na Łacinie, został opracowany w odniesieniu do głównych założeń i wymagań mających swoje odzwierciedlenie w zapisach obwiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określonego w MPZP - Rataje - Łacina - część A i B.
Zgłoszone uwagi i postulaty dotyczyły:
-usytuowania skrzyżowania na ul. Bolesława Krzywoustego (głosy za i przeciw) wyjaśnienie: skrzyżowanie na ul. Bolesława Krzywoustego i projektowanej drogi 8KD-Z wynika z ustaleń ww. planu miejscowego
-organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Bolesława Krzywoustego i projektowanej drogi 8KD-Z -braku lewoskrętu w kierunku autostrady A2 wyjaśnienie: organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Bolesława Krzywoustego i projektowanej drogi 8KD-Z wynika z dotychczas przeprowadzonych analiz ruchu oraz przyjętych założeń wynikających z ww. planu miejscowego; niemniej wyjazd na tym skrzyżowaniu w kierunku autostrady A-2 zostanie poddany ponownej analizie
-zapewnienia bezkolizyjnego dojazdu do terenu Łaciny od strony ul. Bolesława Krzywoustego wyjaśnienie: powiązanie ul. Bolesław Krzywoustego z terenem Łaciny poprzez skrzyżowanie wynika z ustaleń ww. planu miejscowego; obowiązujący mpzp nie ustala bezkolizyjnego dojazdu do terenu Łaciny z tej ulicy
- wyznaczenia buspasu na ul. Bolesława Krzywoustego w kierunku ronda Rataje wyjaśnienie: zasadność wyznaczenie buspasów na ul. Bolesław Krzywoustego będzie przedmiotem odrębnego opracowania
-lokalizacji ekranu akustycznego wzdłuż z południowej jezdni ul. Bolesław Krzywoustego, od ronda Rataje do estakady
-wyjaśnienie: lokalizacja ekranów akustycznych będzie m.in. przedmiotem analiz raportu oddziaływania inwestycji na środowisko
- usytuowania skrzyżowania na ul. Jana Pawła II i projektowanej drogi 10KD-Z
- wyjaśnienie: usytuowanie skrzyżowania na ul. Jana Pawła II i projektowanej drogi 10KD-Z wynika z ustaleń ww. planu miejscowego
- ronda Rataje wyjaśnienie: koncepcja przebudowy ronda Rataje stanowi odrębne opracowanie ul. Milczańskiej: jako dojazdu do CH Łacina, zmiany klasy z Z - zbiorczej na L - lokalną, wyznaczeniu nowej drogi wzdłuż estakady, braku powiązania z ul. Inflancką wyjaśnienie: przebieg i parametry ul. Milczańskiej wynikają z ustaleń ww. planu miejscowego
- większej ilości wjazdów niż wyjazdów z terenu Łaciny wyjaśnienie: obsługa transportowa terenu Łaciny, w tym dojazdy dla samochodów zostały zaprojektowane zgodnie z ustaleniami ww. planu miejscowego
- przebiegu drogi rowerowej wzdłuż trasy tramwajowej GTR i drogi 10KD-Z wyjaśnienie: pokazany na rysunku przebieg drogi rowerowej dotyczy terenu po stronie CH Łacina
- istniejącej zabudowy mieszkaniowej przy ul. Pleszewskiej wyjaśnienie: rozbudowa ul. Pleszewskiej (fragment Ringu Łacina) nie obejmuje nieruchomości na której zlokalizowane są budynki mieszkalne przy tej ulicy
- terminu budowy układu drogowego objętego koncepcją wyjaśnienie: budowa i przebudowa układu drogowego objętego koncepcją będzie realizowana przez Inwestora centrum handlowego; obecnie termin budowy dróg nie został jeszcze określony
- organizacji ruchu, lokalizacji przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów, lokalizacji przystanków transportu zbiorowego, korekty geometrii poszczególnych skrzyżowań wyjaśnienie: wszystkie uwagi, w tym szczegółowe postulaty zostały przekazane projektantowi koncepcji i będą ponownie analizowane na etapie opracowania projektu budowlanego
- rozszerzenia zakresu koncepcji o: drogę pieszo-rowerową po śladzie dawnej kolei średzkiej, rozbudowę wschodniej jezdni ul. Jana Pawła II w zakresie trzeciego pasa ruchu od ul. Kaliskiej do ul. abpa A. Baraniaka, rozbudowę Ringu Łacina na odcinku od ul. Milczańskiej do ul. Katowickiej wyjaśnienie: zakres opracowania wynika z umowy pomiędzy Miastem i Inwestorem. Postulat rozbudowy wschodniej jezdni ul. Jana Pawła II zostanie poddany dalszym analizom Zgłoszony został głos poparcia dla rozwiązań przedstawionych w ww. koncepcji.
Informujemy również, że na wniosek Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. Milczańskiej 18A - I, przy udziale Zarządu Rady Osiedla Rataje oraz Radego Łuksza Mikuły, w dniu 22 marca 2013r odbyło się dodatkowe spotkanie, które dotyczyło szczegółowych rozwiązań dla ul. Milczańskiej.
Jednocześnie przypominamy, że projekt rozwiązania układu dróg na Łacinie, został opracowany w odniesieniu do głównych założeń i wymagań mających swoje odzwierciedlenie w zapisach obwiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określonego w MPZP - Rataje - Łacina - część A i B.
Zgłoszone uwagi i postulaty dotyczyły:
-usytuowania skrzyżowania na ul. Bolesława Krzywoustego (głosy za i przeciw) wyjaśnienie: skrzyżowanie na ul. Bolesława Krzywoustego i projektowanej drogi 8KD-Z wynika z ustaleń ww. planu miejscowego
-organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Bolesława Krzywoustego i projektowanej drogi 8KD-Z -braku lewoskrętu w kierunku autostrady A2 wyjaśnienie: organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Bolesława Krzywoustego i projektowanej drogi 8KD-Z wynika z dotychczas przeprowadzonych analiz ruchu oraz przyjętych założeń wynikających z ww. planu miejscowego; niemniej wyjazd na tym skrzyżowaniu w kierunku autostrady A-2 zostanie poddany ponownej analizie
-zapewnienia bezkolizyjnego dojazdu do terenu Łaciny od strony ul. Bolesława Krzywoustego wyjaśnienie: powiązanie ul. Bolesław Krzywoustego z terenem Łaciny poprzez skrzyżowanie wynika z ustaleń ww. planu miejscowego; obowiązujący mpzp nie ustala bezkolizyjnego dojazdu do terenu Łaciny z tej ulicy
- wyznaczenia buspasu na ul. Bolesława Krzywoustego w kierunku ronda Rataje wyjaśnienie: zasadność wyznaczenie buspasów na ul. Bolesław Krzywoustego będzie przedmiotem odrębnego opracowania
-lokalizacji ekranu akustycznego wzdłuż z południowej jezdni ul. Bolesław Krzywoustego, od ronda Rataje do estakady
-wyjaśnienie: lokalizacja ekranów akustycznych będzie m.in. przedmiotem analiz raportu oddziaływania inwestycji na środowisko
- usytuowania skrzyżowania na ul. Jana Pawła II i projektowanej drogi 10KD-Z
- wyjaśnienie: usytuowanie skrzyżowania na ul. Jana Pawła II i projektowanej drogi 10KD-Z wynika z ustaleń ww. planu miejscowego
- ronda Rataje wyjaśnienie: koncepcja przebudowy ronda Rataje stanowi odrębne opracowanie ul. Milczańskiej: jako dojazdu do CH Łacina, zmiany klasy z Z - zbiorczej na L - lokalną, wyznaczeniu nowej drogi wzdłuż estakady, braku powiązania z ul. Inflancką wyjaśnienie: przebieg i parametry ul. Milczańskiej wynikają z ustaleń ww. planu miejscowego
- większej ilości wjazdów niż wyjazdów z terenu Łaciny wyjaśnienie: obsługa transportowa terenu Łaciny, w tym dojazdy dla samochodów zostały zaprojektowane zgodnie z ustaleniami ww. planu miejscowego
- przebiegu drogi rowerowej wzdłuż trasy tramwajowej GTR i drogi 10KD-Z wyjaśnienie: pokazany na rysunku przebieg drogi rowerowej dotyczy terenu po stronie CH Łacina
- istniejącej zabudowy mieszkaniowej przy ul. Pleszewskiej wyjaśnienie: rozbudowa ul. Pleszewskiej (fragment Ringu Łacina) nie obejmuje nieruchomości na której zlokalizowane są budynki mieszkalne przy tej ulicy
- terminu budowy układu drogowego objętego koncepcją wyjaśnienie: budowa i przebudowa układu drogowego objętego koncepcją będzie realizowana przez Inwestora centrum handlowego; obecnie termin budowy dróg nie został jeszcze określony
- organizacji ruchu, lokalizacji przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów, lokalizacji przystanków transportu zbiorowego, korekty geometrii poszczególnych skrzyżowań wyjaśnienie: wszystkie uwagi, w tym szczegółowe postulaty zostały przekazane projektantowi koncepcji i będą ponownie analizowane na etapie opracowania projektu budowlanego
- rozszerzenia zakresu koncepcji o: drogę pieszo-rowerową po śladzie dawnej kolei średzkiej, rozbudowę wschodniej jezdni ul. Jana Pawła II w zakresie trzeciego pasa ruchu od ul. Kaliskiej do ul. abpa A. Baraniaka, rozbudowę Ringu Łacina na odcinku od ul. Milczańskiej do ul. Katowickiej wyjaśnienie: zakres opracowania wynika z umowy pomiędzy Miastem i Inwestorem. Postulat rozbudowy wschodniej jezdni ul. Jana Pawła II zostanie poddany dalszym analizom Zgłoszony został głos poparcia dla rozwiązań przedstawionych w ww. koncepcji.
Informujemy również, że na wniosek Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. Milczańskiej 18A - I, przy udziale Zarządu Rady Osiedla Rataje oraz Radego Łuksza Mikuły, w dniu 22 marca 2013r odbyło się dodatkowe spotkanie, które dotyczyło szczegółowych rozwiązań dla ul. Milczańskiej.