Aktualizacja koncepcji programowo-przestrzennej dla osiedla Kiekrz i osiedla
Psarskie w Poznaniu w zakresie kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz opracowanie koncepcji rozwiązań komunikacyjnych dla wszystkich dróg publicznych i wewnętrznych zlokalizowanych na w/w osiedlach
Przedstawiamy koncepcję rozwiązań komunikacyjnych związanych z zadaniem spółki Aquanet SA polegającym na budowie sieci kanalizacji deszczowej
i sanitarnej na poznańskich osiedlach Kiekrz i Psarskie. Wraz z pracami Aquanet SA prowadzone będą roboty budowlane w zakresie przebudowy układu drogowego, w tym również budowy oświetlenia ulicznego, dróg rowerowych
a także regulacji stanów terenowo – prawnych, zagospodarowania pasów drogowych, strefowania uzbrojenia podziemnego. Koncepcja uwzględnia również rozwiązania w zakresie organizacji ruchu.
Na zlecenie ZDM projektant przygotował dwa warianty rozwiązań komunikacyjnych. Prosimy o zapoznanie się z koncepcją oraz przygotowanym przez projektanta szczegółowym opisem zadania.
Serdecznie zapraszamy do przesyłania maili, uwag, wniosków, opinii na temat przedstawionej koncepcji w terminie do 26 czerwca 2015 roku.
2015-06-26
Podsumowanie konsultacji
Aktualizacja koncepcji programowo-przestrzennej dla osiedla Kiekrz i osiedla Psarskie w Poznaniu w zakresie kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz opracowanie koncepcji rozwiązań komunikacyjnych dla wszystkich dróg publicznych i wewnętrznych zlokalizowanych na w/w osiedlach
Serdecznie dziękujemy za wszystkie wnioski i uwagi dotyczące przedstawionej koncepcji. Wpłynęło 8 maili. Autorami siedmiu były osoby prywatne a jednego Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Infrastruktury Wschodniej Części Otoczenia Jeziora Kierskiego. Wszystkie uwagi zostały przekazane firmie Aquanet S.A. która jest inwestorem zastępczym dla ZDM. Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu współpracuje z firmą Aguanet w zakresie współfinansowania inwestycji oraz realizacji układu drogowego. Zdecydowana większość maili dotyczyła propozycji rozwiązań komunikacyjnych. Sprawy dotyczyły:
- regulacji stanów terenowo ? prawnych i możliwości wykupów gruntów
Wyjaśnienie: zakres realizacji stanów terenowo ? prawnych uzależniony jest od możliwości budżetowych.
- budowy drogi rowerowej wzdłuż linii brzegowej Jez. Kierskiego na odcinku od skrzyżowania ulic Bojerowej i Biwakowej do ulicy Nad Jeziorem
W: Realizacja ścieżki rowerowej znajduje się poza zakresem opracowanej koncepcji. Niemniej jednak jej budowa jest zasadna z punktu widzenia wzmożonego ruchu rowerowego w analizowanym rejonie. Budowa ścieżki rowerowej wiąże się z wykupem terenów od właścicieli prywatnych na co potrzebne są znaczne środki finansowe, którymi miasto w chwili obecnej nie dysponuje. Szansą na realizację zadania mogłoby być zgłoszenie go do realizacji w ramach innych projektów, np. ramach kolejnej edycji Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego;
- budowy miejsc postojowych na ul. Chojnickiej
-W: Ze względu na istniejące uwarunkowania wynikające z ukształtowania i zagospodarowania terenu brak jest możliwości wydzielenia miejsc parkingowych w pasie drogowym ul. Chojnickiej. Zdecydowana większość miejsc postojowych w rejonie ulicy należy do inwestorów prywatnych i jest związana z funkcją handlowo-usługową. Dodatkowo, obowiązujący Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego nie dopuszcza na przedmiotowym terenie lokalizacji parkingu oraz zakazuje wykonywania prac ziemnych trwale przekształcających rzeźbę terenu. Rozwiązaniem wspomnianego problemu może być umożliwienie wjazdu dla rodziców na teren szkoły (plac za szkołą) na czas dowozu i odbioru dzieci oraz wywiadówek lub dojazd w rejon budynku szkoły od strony ul. Ks. Edwarda Nawrota;
- budowy dróg rowerowych na ulicy Sanatoryjnej i Kierskiej
Budowę dróg rowerowych na ulicach Sanatoryjnej i Kierskiej warto przeanalizować na etapie realizacji projektu drogowego. Budowa drogi rowerowej na ul. Kierskiej poprzez połączenie z ciągiem projektowanym w ramach przebudowy drogi powiatowej nr 2424P zapewniłby ciągłość ruchu rowerowego w kierunku gm. Rokietnica. Należy jednak dodać, że oznaczałoby to również znaczące zwiększenie zakresu robót ziemnych a przede wszystkim zwiększenie zakresu wykupów nieruchomości od osób prywatnych;
- realizacji przejścia dla pieszych przez ul. Kierską na wysokości posesji nr 7
W: Realizacja przejścia dla pieszych na wysokości ul. Kierskiej 7 jest niewskazana ze względu na duży spadek niwelety drogi oraz ograniczoną widoczność;
- zmiany nawierzchni jezdni na ul. Sanatoryjnej
W: Nawierzchnię ul. Sanatoryjnej chronią zapisy obowiązującego MPZP. Brak możliwości wykonania nawierzchni z betonu asfaltowego lub kostki betonowej, możliwy jest jedynie remont istniejącej nawierzchni brukowej;
- zaprojektowania wpustu kanału deszczowego na wylocie ul. Sanatoryjnej
W: Spadek niwelety drogi na skrzyżowaniu z Kierską został tak ukształtowany, że w przedmiotowym miejscu brak jest konieczności lokalizacji wpustu deszczowego;
- wykonania zatok autobusowych we wskazanych miejscach na ul. Chojnickiej
W: Wykonanie zatoki autobusowej na ul. Chojnickiej (przed kościołem) wiąże się z wycinką drzew oraz wykonaniem muru oporowego.
- średnicy kanału deszczowego na łuku ul. Kierskiej
W: Średnice kanałów deszczowych zostały dobrane na podstawie obliczeń hydraulicznych;
- budowy pompowni na ul. Sanatoryjnej na wysokości łąki a nie drogi
W: Z uwagi iż w rejonie ul. Sanatoryjnej/Kierskiej/torów kolejowych teren jest podmokły oraz z uwagi na względy eksploatacyjne przepompowni zasadnym jest wyniesienie obiektu przepompowni do poziomu ulic. Na etapie projektu budowlanego należy rozważyć zmniejszenie powierzchni przepompowni (minimum wymagane przez zarządcę przepompowni do prowadzenia eksploatacji urządzenia), zastosowanie zielonych elementów ogrodzenia przepompowni;
- budowy ulicy biegnącej od ul. Pawłowickiej do stacji PKP
W: Brak proponowanej ulicy w obowiązującym MPZP. Ze względu na bliskość linii kolejowej brak jest możliwości wykonania skrzyżowania proponowanego odcinka ulicy z ul. Pawłowicką;
- przestawienia projektowanych dwóch przepompowni przy ul. Nad Jeziorem z uwagi na spacerowiczów i efekt estetyczny
W: Z uwagi na ukształtowanie terenu oraz uwarunkowania własnościowe nie ma możliwości innej lokalizacji przepompowni niż wskazane. W opracowaniu znalazło się zalecenie, aby z uwagi na walory krajobrazowe oraz rekreacyjne przepompownia PK7 została (na etapie projektu budowlanego) zaprojektowana jako obiekt o minimalnej ingerencji w otoczenie. W przypadku budowy przepompowni PK8 należy na etapie projektu budowlanego rozważyć możliwość zastosowania zielonych elementów ogrodzenia oraz zamaskowania obiektu krzewami zimozielonymi;
- przesunięcia przystanku komunikacji miejskiej z ul. Chojnickiej 76 na ul. Wilków Morskich
W: Zaproponowano wydzielenie zatoki autobusowej na ul. Wilków Morskich i ul. Chojnickiej (rys. 1). Rozwiązania należy szczegółowo przeanalizować oraz uzgodnić z ZTM Poznań na etapie dalszych prac projektowych;
- wykonania prac na łuku ul. Podjazdowej na wysokości posesji 12, 14, 16, 18
W: Na rysunku 2 przedstawiono rozwiązanie z korektą geometrii przedmiotowego łuku poziomego na ul. Podjazdowej. Rozwiązanie skutkuje nieznacznym zwiększeniem zajęcia terenu pod przebudowywaną ulicę i jest rekomendowane do wprowadzenia na etapie projektu budowlanego;
- poprawy projektu ze względów bezpieczeństwa na ul. Jachtowej z uwagi na strome zjazdy na posesje, słabą widoczność
W: Na przedmiotowym odcinku znajduje się jeden stromy zjazd do garażu (posesja przy ul. Jachtowej 29) . Ogrodzenie w/w posesji jest ażurowe, co zapewnia odpowiednią widoczność. Skrzyżowanie ul. Jachtowej z ul. Admiralską zostało zaprojektowane jako równorzędne z wyniesieniem tarczy skrzyżowania, co wymusza redukcję prędkości praktycznie do 0 km/h chcąc przejechać przez skrzyżowanie. Niemniej jednak uwaga zostanie szczegółowo przeanalizowana na etapie projektu budowlanego.
- montażu barier energochłonnych na ul. Kierskiej; remoncie chodnika na ul. Podjazdowej; ?przechwycenia? pozrywanych drenaży do kanalizacji deszczowej na ul. Chojnickiej 86-96; przedstawienie projektowanych wpustów przy ul. Kierskiej 6-8; realizacji przejścia dla pieszych na wysokości ul. Sztormowej; budowy oświetlenia ulicznego na ul. Chojnickiej przy posesjach 58 i 68; wyznaczenia lewoskrętu z ul. Chojnickiej w ul. Pawłowicką; lokalizacji skrzyń na piasek; zamontowania słupków blokujących wjazd samochodom od ul. Chojnickiej na drogę gruntową biegnącą wzdłuż torów kolejowych; budowy przejścia dla pieszych na wysokości posesji nr 4 przy ul. Pawłowickiej; podniesienia krawężnika na fragmencie ul. Podjazdowej do 12 cm, zamontowanie w tym miejscu słupków odgradzających jezdnię od chodnika oraz budowę progu zwalniającego
W: poszczególne uwagi należy rozpatrzyć na kolejnych etapach realizacji projektów budowlanego i organizacji ruchu lub zrealizować w ramach bieżącego utrzymania ulic. Pojawiły się również propozycje aby w następnych etapach prac na osiedlach Kiekrz i Psarskie rozpatrzyć kwestie związane z budową szynobusów na os. Kiekrz i Psarskie, budową równoległej ulicy jako alternatywy dla zakorkowanej ul. Chojnickiej, budowy wiaduktu na torami kolejowymi.
Za wszystkie maile serdecznie dziękujemy. Odpowiedzi na maile udzielili przedstawiciele firmy Aquanet SA.
Rysunek 1
Rysunek 2
Serdecznie dziękujemy za wszystkie wnioski i uwagi dotyczące przedstawionej koncepcji. Wpłynęło 8 maili. Autorami siedmiu były osoby prywatne a jednego Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Infrastruktury Wschodniej Części Otoczenia Jeziora Kierskiego. Wszystkie uwagi zostały przekazane firmie Aquanet S.A. która jest inwestorem zastępczym dla ZDM. Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu współpracuje z firmą Aguanet w zakresie współfinansowania inwestycji oraz realizacji układu drogowego. Zdecydowana większość maili dotyczyła propozycji rozwiązań komunikacyjnych. Sprawy dotyczyły:
- regulacji stanów terenowo ? prawnych i możliwości wykupów gruntów
Wyjaśnienie: zakres realizacji stanów terenowo ? prawnych uzależniony jest od możliwości budżetowych.
- budowy drogi rowerowej wzdłuż linii brzegowej Jez. Kierskiego na odcinku od skrzyżowania ulic Bojerowej i Biwakowej do ulicy Nad Jeziorem
W: Realizacja ścieżki rowerowej znajduje się poza zakresem opracowanej koncepcji. Niemniej jednak jej budowa jest zasadna z punktu widzenia wzmożonego ruchu rowerowego w analizowanym rejonie. Budowa ścieżki rowerowej wiąże się z wykupem terenów od właścicieli prywatnych na co potrzebne są znaczne środki finansowe, którymi miasto w chwili obecnej nie dysponuje. Szansą na realizację zadania mogłoby być zgłoszenie go do realizacji w ramach innych projektów, np. ramach kolejnej edycji Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego;
- budowy miejsc postojowych na ul. Chojnickiej
-W: Ze względu na istniejące uwarunkowania wynikające z ukształtowania i zagospodarowania terenu brak jest możliwości wydzielenia miejsc parkingowych w pasie drogowym ul. Chojnickiej. Zdecydowana większość miejsc postojowych w rejonie ulicy należy do inwestorów prywatnych i jest związana z funkcją handlowo-usługową. Dodatkowo, obowiązujący Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego nie dopuszcza na przedmiotowym terenie lokalizacji parkingu oraz zakazuje wykonywania prac ziemnych trwale przekształcających rzeźbę terenu. Rozwiązaniem wspomnianego problemu może być umożliwienie wjazdu dla rodziców na teren szkoły (plac za szkołą) na czas dowozu i odbioru dzieci oraz wywiadówek lub dojazd w rejon budynku szkoły od strony ul. Ks. Edwarda Nawrota;
- budowy dróg rowerowych na ulicy Sanatoryjnej i Kierskiej
Budowę dróg rowerowych na ulicach Sanatoryjnej i Kierskiej warto przeanalizować na etapie realizacji projektu drogowego. Budowa drogi rowerowej na ul. Kierskiej poprzez połączenie z ciągiem projektowanym w ramach przebudowy drogi powiatowej nr 2424P zapewniłby ciągłość ruchu rowerowego w kierunku gm. Rokietnica. Należy jednak dodać, że oznaczałoby to również znaczące zwiększenie zakresu robót ziemnych a przede wszystkim zwiększenie zakresu wykupów nieruchomości od osób prywatnych;
- realizacji przejścia dla pieszych przez ul. Kierską na wysokości posesji nr 7
W: Realizacja przejścia dla pieszych na wysokości ul. Kierskiej 7 jest niewskazana ze względu na duży spadek niwelety drogi oraz ograniczoną widoczność;
- zmiany nawierzchni jezdni na ul. Sanatoryjnej
W: Nawierzchnię ul. Sanatoryjnej chronią zapisy obowiązującego MPZP. Brak możliwości wykonania nawierzchni z betonu asfaltowego lub kostki betonowej, możliwy jest jedynie remont istniejącej nawierzchni brukowej;
- zaprojektowania wpustu kanału deszczowego na wylocie ul. Sanatoryjnej
W: Spadek niwelety drogi na skrzyżowaniu z Kierską został tak ukształtowany, że w przedmiotowym miejscu brak jest konieczności lokalizacji wpustu deszczowego;
- wykonania zatok autobusowych we wskazanych miejscach na ul. Chojnickiej
W: Wykonanie zatoki autobusowej na ul. Chojnickiej (przed kościołem) wiąże się z wycinką drzew oraz wykonaniem muru oporowego.
- średnicy kanału deszczowego na łuku ul. Kierskiej
W: Średnice kanałów deszczowych zostały dobrane na podstawie obliczeń hydraulicznych;
- budowy pompowni na ul. Sanatoryjnej na wysokości łąki a nie drogi
W: Z uwagi iż w rejonie ul. Sanatoryjnej/Kierskiej/torów kolejowych teren jest podmokły oraz z uwagi na względy eksploatacyjne przepompowni zasadnym jest wyniesienie obiektu przepompowni do poziomu ulic. Na etapie projektu budowlanego należy rozważyć zmniejszenie powierzchni przepompowni (minimum wymagane przez zarządcę przepompowni do prowadzenia eksploatacji urządzenia), zastosowanie zielonych elementów ogrodzenia przepompowni;
- budowy ulicy biegnącej od ul. Pawłowickiej do stacji PKP
W: Brak proponowanej ulicy w obowiązującym MPZP. Ze względu na bliskość linii kolejowej brak jest możliwości wykonania skrzyżowania proponowanego odcinka ulicy z ul. Pawłowicką;
- przestawienia projektowanych dwóch przepompowni przy ul. Nad Jeziorem z uwagi na spacerowiczów i efekt estetyczny
W: Z uwagi na ukształtowanie terenu oraz uwarunkowania własnościowe nie ma możliwości innej lokalizacji przepompowni niż wskazane. W opracowaniu znalazło się zalecenie, aby z uwagi na walory krajobrazowe oraz rekreacyjne przepompownia PK7 została (na etapie projektu budowlanego) zaprojektowana jako obiekt o minimalnej ingerencji w otoczenie. W przypadku budowy przepompowni PK8 należy na etapie projektu budowlanego rozważyć możliwość zastosowania zielonych elementów ogrodzenia oraz zamaskowania obiektu krzewami zimozielonymi;
- przesunięcia przystanku komunikacji miejskiej z ul. Chojnickiej 76 na ul. Wilków Morskich
W: Zaproponowano wydzielenie zatoki autobusowej na ul. Wilków Morskich i ul. Chojnickiej (rys. 1). Rozwiązania należy szczegółowo przeanalizować oraz uzgodnić z ZTM Poznań na etapie dalszych prac projektowych;
- wykonania prac na łuku ul. Podjazdowej na wysokości posesji 12, 14, 16, 18
W: Na rysunku 2 przedstawiono rozwiązanie z korektą geometrii przedmiotowego łuku poziomego na ul. Podjazdowej. Rozwiązanie skutkuje nieznacznym zwiększeniem zajęcia terenu pod przebudowywaną ulicę i jest rekomendowane do wprowadzenia na etapie projektu budowlanego;
- poprawy projektu ze względów bezpieczeństwa na ul. Jachtowej z uwagi na strome zjazdy na posesje, słabą widoczność
W: Na przedmiotowym odcinku znajduje się jeden stromy zjazd do garażu (posesja przy ul. Jachtowej 29) . Ogrodzenie w/w posesji jest ażurowe, co zapewnia odpowiednią widoczność. Skrzyżowanie ul. Jachtowej z ul. Admiralską zostało zaprojektowane jako równorzędne z wyniesieniem tarczy skrzyżowania, co wymusza redukcję prędkości praktycznie do 0 km/h chcąc przejechać przez skrzyżowanie. Niemniej jednak uwaga zostanie szczegółowo przeanalizowana na etapie projektu budowlanego.
- montażu barier energochłonnych na ul. Kierskiej; remoncie chodnika na ul. Podjazdowej; ?przechwycenia? pozrywanych drenaży do kanalizacji deszczowej na ul. Chojnickiej 86-96; przedstawienie projektowanych wpustów przy ul. Kierskiej 6-8; realizacji przejścia dla pieszych na wysokości ul. Sztormowej; budowy oświetlenia ulicznego na ul. Chojnickiej przy posesjach 58 i 68; wyznaczenia lewoskrętu z ul. Chojnickiej w ul. Pawłowicką; lokalizacji skrzyń na piasek; zamontowania słupków blokujących wjazd samochodom od ul. Chojnickiej na drogę gruntową biegnącą wzdłuż torów kolejowych; budowy przejścia dla pieszych na wysokości posesji nr 4 przy ul. Pawłowickiej; podniesienia krawężnika na fragmencie ul. Podjazdowej do 12 cm, zamontowanie w tym miejscu słupków odgradzających jezdnię od chodnika oraz budowę progu zwalniającego
W: poszczególne uwagi należy rozpatrzyć na kolejnych etapach realizacji projektów budowlanego i organizacji ruchu lub zrealizować w ramach bieżącego utrzymania ulic. Pojawiły się również propozycje aby w następnych etapach prac na osiedlach Kiekrz i Psarskie rozpatrzyć kwestie związane z budową szynobusów na os. Kiekrz i Psarskie, budową równoległej ulicy jako alternatywy dla zakorkowanej ul. Chojnickiej, budowy wiaduktu na torami kolejowymi.
Za wszystkie maile serdecznie dziękujemy. Odpowiedzi na maile udzielili przedstawiciele firmy Aquanet SA.
Rysunek 1
Rysunek 2