Projekt koncepcyjny uspokojenia ruchu w centrum Poznania dotyczący obszaru III i IV ograniczonymi ulicami: Święty Marcin, Podgórna, Garbary, Krakowska, Królowej Jadwigi i al. Niepodległości
Podsumowanie konsultacji
Konsultacje koncepcji uspokojenia ruchu na obszarze ograniczonym ulicami Święty Marcin, Podgórna, Garbary, Krakowska, Królowej Jadwigi, al. Niepodległości trwały od 5 do 28 kwietnia 2017 r. W tym czasie odbywało się zbieranie uwag i opinii mieszkańców. Konsultacje zostały poprzedzone warsztatami eksperckimi 23 marca 2017 r. oraz ulicznymi badaniami ankietowymi, które zostały przeprowadzone 30, 31 marca i 1 kwietnia. W ramach konsultacji odbyło się ogólnodostępne spotkania z mieszkańcami 5 kwietnia 2017 r. Mieszkańcy mieli również możliwość wypowiedzenia się podczas sondażu ulicznego, który odbywał się od 26 do 28 kwietnia na poznańskich ulicach. Dodatkowo odbyły się spotkania branżowe, np. z przedstawicielami szpitali znajdujących się centrum miasta i Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego.
Adres poczty internetowej zdmstrefa30@zdm.poznan.pl był czynny od 3 do 28 kwietnia 2017 roku. Wszyscy zainteresowani mogli przesyłać swoje uwagi i sugestie. W wyznaczonym terminie wpłynęło 68 maili. 23 maja odbyło się spotkanie z mieszkańcami podsumowujące przeprowadzone konsultacje. Pod koniec kwietnia br. została podjęta decyzja o wstrzymaniu realizacji projektu. Ma to związek z rozpoczętą przebudową ul. Święty Marcin. Część ruchu objazdowego zostanie poprowadzona ulicami objętymi strefą III i IV. Dlatego w celu minimalizacji utrudnień komunikacyjnych związanych z przebudową ul. św. Marcin i zachowania możliwie najlepszych warunków ruchu, zwłaszcza w pierwszym okresie prac budowlanych, wprowadzenie strefy uspokojonego ruchu zostało zawieszone do wiosny 2018 roku.
Uwagi uczestników konsultacji:
- W wielu wnioskach skierowanych po prezentacji projektu strefy uspokojonego ruchu podnoszony był problem krótkiego terminu przewidzianego na jego ocenę. Dlatego wyjaśniamy, że projekt został przedstawiony możliwie najszybciej po jego przygotowaniu i przeprowadzeniu uzgodnień wewnętrznych. Zarządzenie Prezydenta Miasta Poznania nr 537/2013/P obliguje ZDM do ?Umieszczenia na okres dwóch tygodni na stronie internetowej ZDM - odnośnik Projekty drogowe planu sytuacyjnego na wstępnym etapie prac projektowych.
- Niektórzy Internauci pytali o cele wprowadzenia strefy uspokojonego ruchu. Celem wprowadzenia strefy uspokojonego ruchu jest zwiększenie komfortu życia mieszkańców, poprawa bezpieczeństwa, wyeliminowanie tranzytu samochodowego przez centrum miasta, uwolnienie chodników od parkujących samochodów - zwiększenie przestrzeni dla pieszych. Istotne jest również ograniczenie hałasu oraz emisji spalin tak bardzo oczekiwane przez mieszkańców Poznania.
- Likwidacja miejsc postojowych - należy podkreślić, że z uwagi na ruch pieszy dąży się do usunięcia parkowania z chodników. Uwalnianie chodników oraz konieczność dostosowania funkcjonowania miejsc postojowych do przepisów prawa (dotyczy to np. miejsc zlokalizowanych w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania lub przejścia dla pieszych) wpłynęłoby na zmniejszenie miejsc parkingowych. Mając na względzie istotne potrzeby parkingowe mieszkańców, ZDM analizuje każdą ulicę pod kątem zachowania możliwie największej liczby miejsc do parkowania. Dotyczy to np. ulicy Zielonej. Intencją ZDM jest wprowadzenie części miejsc do parkowania dedykowanych mieszkańcom. Wraz z pracami nad strefą uspokojonego ruchu podejmowane są działania w celu przejęcia części pojazdów wjeżdżających do miasta przez parkingi buforowe.
- Ruch rowerowy - wprowadzenie strefy uspokojonego ruchu łączyłoby się z zapewnieniem możliwości dwukierunkowego ruchu rowerowego na wszystkich ulicach. Jest to forma transportu szczególnie preferowana w starej zabudowie miejskiej.
- Lokalizacje kopert dla dostaw i inwalidzkich - będą jeszcze analizowane przez ZDM, MIR.
- Rozważane jest wprowadzenie jednego pasa ruchu samochodowego na ul. Krakowskiej - służyłoby to poprawie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów korzystających z tej ulicy. Zostałyby wprowadzone tam również pasy rowerowe w jezdni.
- Analizowane jest wyznaczenie jednego pasa ruchu na ul. Kościuszki przy Starym Browarze - umożliwiłoby to przeniesienie ruchu rowerowego na jezdnię dzięki czemu cały chodnik przy Starym Browarze służyłby pieszym.
- Bezpieczeństwo ruchu przy obiektach, w których przebywają dzieci i młodzież - zostanie jeszcze przeanalizowane.
- Obsługa komunikacyjna szpitali - jest analizowana wspólnie z kierownictwem szpitali zlokalizowanych w centrum Poznania.
- Rondo projektowane na skrzyżowaniu ul. Kościuszki, Niezłomnych i Ratajczaka - ma służyć uspokojeniu ruchu, poprawie bezpieczeństwa i polepszeniu płynności ruchu. Wielkość ruchu na tym rondzie zmniejszy się, w stosunku do obecnego, w związku z wprowadzeniem ograniczeń w ruchu na ul. Ratajczaka. Wynika to z rozpoczętej przebudowy ulicy Święty Marcin, która na czas prac budowlanych została zamknięta dla ruchu. Jednocześnie należy dodać, że będą prowadzone analizy ruchu, także pod kątem jego natężenia.
- Ograniczenia dla ruchu samochodowego w centrum mogą zwiększyć atrakcyjność centrum miasta i służyć poszerzeniu jego funkcji handlowo-usługowej oraz turystycznej.
- Kierunki ruchu na ul. Piekary i Ogrodowej - będą jeszcze analizowane szczegółowo pod kątem obsługi szpitala dziecięcego i zmian na ul. Święty Marcin.
- Zamiany na ul. Kopernika - na ul. Kopernika planowane jest wprowadzenie parkowania równoległe na jezdni dzięki czemu cały chodnik przeznaczony będzie dla pieszych, a ruch rowerowy będzie się mógł odbywać w obu kierunkach.
Latem br. rozpoczęło się testowanie nowych rozwiązań na trzech skrzyżowaniach, znajdujących się w III i IV obszarze uspokojonego ruchu. Są to skrzyżowania: Ratajczaka - Ogrodowa, Kościuszki - Powstańców Wielkopolskich oraz Kościuszki - Niezłomnych - Ratajczaka. Na skrzyżowaniu Ratajczaka - Kościuszki - Niezłomnych utworzone zostało rondo, ponieważ samo wyłączenie sygnalizacji świetlnych nie byłoby bezpieczne ze względu na ograniczoną widoczność. We wszystkich tych miejscach prowadzone są analizy ruchu. Informujemy również, że niniejsze podsumowanie konsultacji nie oznacza zakończenia prac nad obszarami III i IV strefy uspokojonego ruchu. Między innymi w oparciu o uwagi otrzymane za pośrednictwem poczty elektronicznej, spotkań z mieszkańcami oraz wyniki przeprowadzonych badań ruchu, projekt będzie jeszcze analizowany.
Przedmiot konsultacji
Strefy uspokojonego ruchu funkcjonują już w centrach wielu polskich i europejskich miast, najczęściej w dzielnicach pełnych zabytków architektury, w których ulice są wąskie i występuje wiele skrzyżowań.
W Poznaniu została już zrealizowana strefa Tempo 30 na ulicach Święty Marcin, na odcinku od alei Niepodległości do Alei Marcinkowskiego, Ratajczaka na odcinku od ulicy Ogrodowej do ulicy 27 Grudnia oraz plac Wolności. Trwają przygotowania do realizacji wprowadzenia strefy uspokojonego ruchu wokół Starego Rynku (obszar II).
W ramach konsultacji:
- 5 kwietnia 2017 r. - spotkanie warsztatowe z osobami zainteresowanymi zmianami na terenie objętym konsultacjami. Spotkanie odbędzie się w Zespole Szkół nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi przy ul. Powstańców Wielkopolskich 3 o godz. 17.00,
- 26 - 28 kwietnia 2017 r. - przeprowadzony zostanie sondaż w punktach konsultacyjnych dotyczący planowanych zmian,
- 23 maja 2017 r. - spotkanie z mieszkańcami podsumowujące przeprowadzone konsultacje w Zespole Szkół nr 3 przy ul. Powstańców Wielkopolskich 3, godz. 17.00.
Informujemy również, że uruchomiony został dedykowany adres poczty elektronicznej: zdmstrefa30@zdm.poznan.pl
Na uwagi czekamy do 23 kwietnia 2017 roku.