Projekt koncepcyjny budowy drogi rowerowej w ulicach: Strzeszyńskiej (od Omańkowskiej do Lutyckiej),Juraszów (od Lutyckiej do wiaduktu),Witosa (od Lutyckiej do Juraszów)
Podsumowanie konsultacji
Zgodnie z zarządzeniem nr 537/2013/P Prezydenta Miasta Poznania z dnia 06.08.2013 r., w okresie od października do grudnia 2016 r. przeprowadzone zostały konsultacje społeczne dotyczące koncepcji rozwiązań dla rowerzystów w ulicach Strzeszyńskiej, Juraszów, Witosa.
Celem konsultacji było zapoznanie mieszkańców oraz innych grup zainteresowanych z przygotowaną przez projektanta koncepcją oraz poznanie ich opinii na jej temat. Materiały projektowe do pobrania zamieszczone zostały na stronie internetowej Urzędu Miasta Poznania www.poznan.pl oraz na stronie internetowej ZDM, w zakładce Projekty drogowe. W dniach od 13 października do 4 listopada 2016 r. zbierane były uwagi przesyłane pocztą internetową, a następnie zorganizowane zostało spotkanie z mieszkańcami, przedstawicielami rady osiedla, oraz zainteresowanymi osobami. Do konsultacji przestawiona została koncepcja w dwóch wariantach. W pierwszym po północno-wschodniej stronie ul. Strzeszyńskiej poprowadzona została droga dla rowerów, w drugim zaprojektowano ulepszenia do funkcjonujących dotychczas pasów rowerowych.
W konsultacjach internetowych wzięło udział 60 osób. Za wariantem I opowiedziało się 40 osób, za wariantem II - 19. Jedno zgłoszenie nie wskazało żadnego z wariantów. W przypadku wariantu I wskazywano na korzyści związane z podniesieniem bezpieczeństwa zarówno rowerzystów, jak i pieszych (m.in. poprzez budowę azylu na wysokości sklepu przy ul. Strzeszyńskiej). Ponadto zwrócono uwagę, że w przypadku realizacji wariantu I należy zapewnić wystarczającą ilość miejsc parkingowych pomiędzy jezdnią a ścieżką, szczególnie w najbliższym sąsiedztwie jednostek prowadzących działalność gospodarczą przy ul. Strzeszyńskiej. Zwolennicy wariantu II wskazali, że wariant ten nie zlikwiduje miejsc parkingowych w obrębie nieruchomości, w których prowadzona jest działalność gospodarcza. Pojawiały się również nieliczne głosy, że wariant z pasami rowerowymi jest dla rowerzystów wygodniejszy.
W drugim etapie konsultacji, w dniu 12 grudnia 2016 roku, odbyło się spotkanie z mieszkańcami. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Gabinetu Prezydenta Miasta Poznania, Zarządu Dróg Miejskich oraz projektanta. W trakcie spotkania szeroko omówiono sprawę miejsc parkingowych dla przedsiębiorców prowadzących działalność wzdłuż ul. Strzeszyńskiej. Wnioskowano także o poprawę wygody pieszych poprzez doprojektowanie przejścia dla pieszych na wysokości Chaty Polskiej, dodanie przejścia i przejazdu rowerowego przy szkole na skrzyżowaniu ulic Strzeszyńskiej/Krynickiej, a także o poszerzenie chodnika przy firmie Lisner w związku z dużym ruchem pieszym pracowników firmy. Dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu rowerzystów wnioskowano o poszerzenie przejazdów rowerowych do szerokości 3m, poszerzenie drogi dla rowerów na zakręcie przy rondzie Cichowiczów, oraz zachowanie ciągłości drogi dla rowerów przez wjazd do firmy Lisner oraz Enea. Wniesiono także o poprawę możliwości wyjazdu z osiedla Pryzma w lewo w ul. Strzeszyńską.
Wszystkie powyższe wnioski zostały uwzględnione przez projektanta i wprowadzone do koncepcji. Wśród wniosków odrzuconych znalazła się propozycja poprowadzenia drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Witosa na poziomie jezdni ul. Juraszów zamiast pod wiaduktem. Tutaj ze względu na widoczność i bezpieczeństwo droga dla rowerów biegnie bezkolizyjnie pod wiaduktem. Odrzucono wniosek o zabezpieczenie terenu przed parkowaniem na końcu ul. Pajzderskiego przy warsztacie samochodowym, gdyż byłoby to sprzeczne z postulatem zapewnienia miejsc parkingowych dla lokalnych przedsiębiorców. Proponowano także zmianę geometrii ronda Cichowiczów dla uspokojenia ruchu samochodowego, jednakże w obecnym kształcie rondo zgodne jest z wytycznymi projektowania skrzyżowań GDDKiA, a zawężenie powodowałoby utrudnienia w przejezdności dla pojazdów ciężarowych.
Po wnikliwym przeanalizowaniu wszystkich uwarunkowań, do realizacji wybrany został wariant I zakładający drogę dla rowerów, co jest zgodne z większością wniosków osób biorących udział w konsultacjach.
Plan Sytuacyjny 2.2
Plan Sytuacyjny 2.3
Plan Sytuacyjny 2.4
Przedmiot konsultacji
Proponowana droga została zakwalifikowana do sieci dróg rowerowych głównych, łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta. W tym rejonie miasta zauważyć można stale rosnący ruch rowerowy (dojazdy do szkół, osiedli, zakładów pracy). Dodatkowo występuje tu bardzo duży ruch samochodowy związany z wykorzystywaniem ul. Strzeszyńskiej jako alternatywy dla zatłoczonej ul. Obornickiej w dojeździe do centrum miasta.
Serdecznie zapraszamy do przesyłania uwag, opinii, wniosków w terminie do 4 listopada 2016 r.
I. Dwa warianty poprowadzenia ruchu rowerowego w ul. Strzeszyńskiej na odcinku od ul. Omańkowskiej do ul. Lechickiej
Wariant 1
Zakłada likwidację pasów dla rowerów zlokalizowanych w jezdni ul. Strzeszyńskiej i wykonanie po stronie zachodniej ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 3 m i nawierzchni bitumicznej. Proponowany wariant zakłada ciągłość trasy na odcinku Szarych Szeregów – Omańkowskiej z wykorzystaniem dla przejazdu rowerowego parkingów zlokalizowanych przed biurowcem przy rondzie oraz przed centrum handlowym. Nie zdecydowano się na wprowadzenie drogi rowerowej po stronie zachodniej ul. Strzeszyńskiej ze względu na brak zapewnienia jej ciągłości w rejonie centrum handlowego bez konieczności likwidacji znacznej ilości miejsc parkingowych. Po stronie wschodniej zaplanowano budowę chodnika i drogi rowerowej jako alternatywnego i wygodnego połączenia Strzeszyna z centrum miasta. Projektowana droga rowerowa po stronie wschodniej o szerokości 2,5 m zostanie oddzielona od chodnika. Chodnik będzie miał 2 m szerokości.
W rejonie skrzyżowania z ul. Jasielską zaprojektowano rondo o parametrach większych niż istniejące rondo na ul. Omańkowskiej, co daje możliwość zachowania przepustowości. Na dalszym odcinku wprowadzono na istniejącej jezdni o szerokości 9 – 9,3 m trzy pasy ruchu (dwa skierowane do centrum) w celu poprawy przepustowości lewoskrętu w ul. Lechicką. Dla wszystkich przejść dla pieszych na Strzeszyńskiej doprojektowano azyle dla pieszych.
Na wysokości Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) zmieniono lokalizację przystanku autobusowego i przeniesiono go w rejon ul. Jasielskiej. Zostanie przeprojektowana geometria skrzyżowania z ul. Lechicką wraz z przebudową sygnalizacji świetlnej. Zdecydowano się na likwidację wyspy segregującej ruch na prawoskręcie, jednocześnie wyznaczając przejazdy i przejścia dla rowerów na wszystkich wlotach skrzyżowania.
Dla całego odcinka zapewniono ciągłość drogi rowerowej i ciągu pieszo-rowerowego nad wszystkimi zjazdami (z wyjątkiem zjazdu do firmy Lisner).
Wariant 2
Zakłada pozostawienie istniejących pasów dla rowerów na jezdni, wraz z poszerzeniem ich do normatywnej szerokości 1,5 m (obecnie około 1,2 m). W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu rowerowego na wszystkich zjazdach publicznych zaprojektowano czerwone nawierzchnie drogi rowerowej z dodatkowym oznakowaniem poziomym. Na części odcinka po stronie wschodniej (tam gdzie występuje znaczny ruch pieszych) zaprojektowano nowy chodnik. Dla skrzyżowania z ul. Jasielską zaprojektowano budowę ronda – tak jak w wariancie 1. W końcowym przebiegu ul. Strzeszyńskiej, przed skrzyżowaniem z ul. Lechicką zaprojektowano jednokierunkowe drogi rowerowe zlokalizowane poza jezdnią. Zaproponowane rozwiązanie ma umożliwić rowerzystom bezpieczne wyminięcie kolejki pojazdów przed skrzyżowaniem.
II. Wykonanie ciągów pieszo-rowerowych oraz łącznika w rejonie ulic Juraszów i Witosa.
Dla odcinka ul. Juraszów, przewiduje się obustronne ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 3 m. Jednocześnie ciągi zlokalizowane bezpośrednio przy jezdni poszerzono o 0,5 m.
Na wysokości wyjścia ze szpitala zaprojektowano dwie zatoki autobusowe w nowych lokalizacjach – mają być bliżej wyjścia z budynku.
Na ul. Witosa zaprojektowano drogę rowerową i chodnik. Projektowany układ jest oddalony od jezdni o 5 m. Droga rowerowa będzie mieć szerokość 2 m a chodnik 1,5 m. Projektowane rozwiązanie kończy się w rejonie ronda Obornickiego. Aby zapewnić ciągłość drogi dla rowerów wzdłuż ul. Witosa zaproponowano rozwiązania wykorzystujące istniejący wiadukt. W końcowym odcinku przewidziano wykonanie zjazdu dla rowerów w nieczynny odcinek ul. Obornickiej.