Podsumowanie konsultacji
Podsumowanie konsultacji społecznych koncepcji pasów rowerowych w ulicach Słowiańskiej i Murawa.
Przedmiotem konsultacji była koncepcja pasów rowerowych w ulicach Murawa i Słowiańska, której założeniem było wypracowanie dogodnego połączenia między Naramowicami a centrum miasta, oraz uspójnienie już istniejącej sieci infrastruktury rowerowej w ulicach: Szelągowska, Naramowicka, Aleje Solidarności, Księcia Mieszka I i Winogrady.
Konsultacje przeprowadzone zostały za pośrednictwem strony internetowej w dniach od 4 do 18 kwietnia 2017roku. W ich toku spłynęło 12 wiadomości e-mail od mieszkańców oraz od stowarzyszenia Rowerowy Poznań, z licznymi uwagami.
Większość uwag była natury merytorycznej, proponowano konkretne szczegółowe rozwiązania (9 wiadomości), część wyrażała wyłącznie poparcie dla inicjatywy (3 wiadomości). Powtarzającym się wnioskiem było przede wszystkim zachowanie ciągłości pasów rowerowych w szczególności w pobliżu skrzyżowań, gdzie wcześniej zaproponowano minimalną ingerencję w strukturę pasów ruchu i oznakowanie P-27, tzw. ?sierżanty rowerowe?, zamiast pasów rowerowych. Uwaga ta została wprowadzona i ciągłość zachowano, miejscami rezygnując z pasów kierunkowych do skrętu dla samochodów. Pojawiły się uwagi dotyczące poprawy rozwiązania relacji skrętnych pomiędzy ul. Winogrady i Murawa, co również wprowadzono. Wnioskowano o poprawę bezpieczeństwa użytkowników poprzez takie rozwiązania jak zawężenie pasów jezdni ogólnej, wprowadzenie urządzeń bezpieczeństwa ruchu separujących ruch samochodowy i rowerowy, zastosowanie śluz rowerowych ułatwiających skręt, zastosowanie wyspy dzielącej na wysokości ul. Kmiecej, oraz poprawę warunków widoczności w pobliżu przejść dla pieszych poprzez odsunięcie parkowania. Wszystkie powyższe uwagi zostały wprowadzone.
Do uwag odrzuconych należała propozycja budowy zjazdu z drogi dla rowerów w ul. Księcia Mieszka I za pośrednictwem drogi dojazdowej do terenów TKKF, gdyż taki zjazd istnieje już w terenie. Zaprojektowano natomiast tablice od strony ul. Ks. Mieszka I, informujące o możliwości zjazdu. Nie został uwzględniony wniosek o zawarcie w koncepcji kontraruchów na uliczkach położonych pomiędzy ul. Winogrady i Słowiańską, jest to bowiem zadanie objęte odrębnym projektem. Wnioskowano także o poprawę oznakowania pasów rowerowych na ul. Winogrady, jednakże zakres koncepcji ograniczony jest jedynie do skrzyżowania z ul. Murawa, nie obejmując pozostałej
części ulicy Winogrady. Nie wprowadzono także sugestii malowania na czerwono dojazdu od stacji PRM przy skrzyżowaniu Murawa / Słowiańska do jezdni ulicy Murawa, gdyż włączenie się do ruchu odbywa się tam na zasadach ogólnych.
Za udział w konsultacjach i wszystkie przesłane uwagi bardzo serdecznie dziękujemy.
Przedmiot konsultacji
Koncepcja obejmuje odcinek ulicy Murawa od ul. Winogrady do Ronda Solidarności, oraz całą ulicę Słowiańską, od ul. Księcia Mieszka I do skrzyżowania z Szelągowską i Naramowicką.
Na ul. Murawa zaprojektowano pasy rowerowe o szerokości 1,5 – 1,8 m. Na przedmiotowym odcinku ul. Murawa ma ponadnormatywną szerokość, dlatego wyznaczenie pasów rowerowych optycznie zawęzi jezdnię i podniesie bezpieczeństwo ruchu drogowego. Na skrzyżowaniu z ul. Słowiańską zaprojektowano śluzy rowerowe, aby ułatwić rowerzystom manewr skrętu w lewo. Przed skrzyżowaniami z ul. Winogrady i Rondem Solidarności pasy rowerowe zostaną wyprowadzone poza jezdnię jako jednokierunkowe drogi rowerowe.
Na ul. Słowiańskiej zaprojektowano pasy rowerowe. Z uwagi na duże natężenie ruchu na tej ulicy oraz ograniczoną przestrzeń dostępną w jezdni, zdecydowano się na minimalną ingerencję w strukturę pasów ruchu ogólnego oraz w programy sygnalizacji świetlnych, co uzyskano wprowadzając w okolicach skrzyżowań oznakowanie P-27, tzw. „sierżanty rowerowe”, zamiast pasów rowerowych. W koncepcji ujęta została również korekta na skrzyżowaniu z ul. Szelągowską, gdzie zaprojektowano łączniki rowerowe oraz połączenie projektowanego pasa rowerowego z istniejącą infrastrukturą rowerową wzdłuż ul. Mieszka I.
Prosimy o Państwa uwagi i spostrzeżenia do projektu. Na uwagi czekamy do wtorku, 18 kwietnia 2017 roku.