W ramach inwestycji zostanie przebudowany układ drogowy ulicy Chwiałkowskiego w rejonie istniejącego podnóża schodów i skrzyżowania z ulicą Dolna Wilda.
Zaprojektowany odcinek drogi posiada jezdnię o nawierzchni bitumicznej oraz chodniki dla pieszych po obu stronach ulicy. Szerokość chodników została dostosowana do przebiegu frontowych elewacji przyległych budynków. Po północnej stronie ulicy zaprojektowano pięć miejsc postojowych dla samochodów osobowych.
Jezdnia zostanie poszerzona co umożliwi zawracanie pojazdów.
Z uwagi na zły stan techniczny schodów projekt uwzględnia ich rozbiórkę do poziomu terenu i wybudowaniu w tym miejscu nowych schodów.
Zgodnie z wytycznymi Miejskiego Konserwatora Zabytków schody zaprojektowano jako imitację historycznych schodów w ulicy Chwiałkowskiego wraz z lampami w stylu art-deco i posadzką z płyt granitowych. W projekcie zachowano układ murów oporowych prostopadłych do linii schodów.
Przewidziano wprowadzenie balustrady na środku biegu, jak również na bokach, które ułatwią korzystanie ze schodów przez osoby o ograniczonej sprawności ruchowej.
Po obu stronach schodów projektuje się „szyny” dla wprowadzania rowerów.
Istniejąca zieleń zostanie usunięta, na skarpach zostanie posadzona zieleń niska.
Prosimy o zapoznanie się z projektem a następnie o przesyłanie uwag, opinii w terminie do 27 listopada 2014 roku.
2014-11-27
Budowa odcinka ulicy Chwiałkowskiego wraz ze schodami łączącymi ulicę Dolna Wilda z ulicą Górna Wilda
Podsumowanie konsultacji
1. Zdecydowanie największa ilość wniosków dotyczyła zastosowania podjazdów lub pochylni dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.
Wyjaśniamy:
Obowiązujące przepisy określone w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. 2000.63.735 ze zm.) nie zezwalają na stosowanie proponowanych podjazdów w postaci dwóch równoległych pasów usytuowanych na schodach. Na budowę pochylni, która spełniałaby warunki określone w rozporządzeniu brak miejsca. Z uwagi na opinię Miejskiego Konserwatora Zabytków schody mają zostać odtworzone według przedwojennej formy (brak możliwości zmiany kształtu, formy, funkcji). Brak też miejsca w terenie inwestycyjnym na budowę windy. Lokalizacja windy jest możliwa tylko po stronie północnej (za przyporami schodów). Jest to teren wychodzący poza granice obecnej inwestycji. Realizacja windy będzie uzależniona od możliwości nabycia terenu.
2. W ramach konsultacji pojawiły się różne opinie na temat lokalizacji szyny w stosunku do murków bocznych. Część osób sugeruje odsunięcie szyny od murków bocznych, część (w tym grupy rowerzystów) maksymalne przysunięcie i prowadzenie rowerów pod kątem. Przysuniecie szyny do murków bocznych gwarantuje bezpieczeństwo dla użytkowników pieszych. Szyna zlokalizowana zostanie pod poręczą. Z uwagi na brak normatywów, rozbieżne sugestie mieszkańców i nieliczne przykłady tego typu usprawnień w naszym kraju, mocowanie szyny do prowadzenia rowerów zostanie zaprojektowane w taki sposób, by możliwa była kilku centymetrowa regulacja położenia. Poza doborem optymalnego położenia takie rozwiązanie pozwoli wypracować dobre standardy do stosowania w przyszłości. Materiał i sposób mocowania szyny zostaną dobrane w taki sposób, aby w maksymalny sposób ograniczyć możliwość dewastacji.
3. Wiele wniosków dotyczyło pozostawienia istniejącej zieleni. Z uwagi na technologię rozbiórki i budowy nowych schodów oraz ograniczony dostęp sprzętu budowlanego (tylko od Dolnej Wildy i od północy - przez prywatne działki) konieczne będzie wycięcie wszystkich krzewów i części drzew (tylko w obrębie skarpy pomiędzy przyporami). Roślinność zlokalizowana na działkach sąsiednich pozostanie. Część roślinności zostanie przywrócona w ramach nowych nasadzeń natomiast wycinka drzew zostanie ograniczona do niezbędnego minimum.
4. Oświetlenie schodów Poza latarniami w stylu art-deco stylizowanymi i nawiązującymi do historycznych schodów zostaną doświetlone na wysokości nóg za pomocą lamp osadzonych w murkach bocznych. Rodzaj i moc lampek zostanie dobrany przez projektanta branży elektrycznej na etapie projektu wykonawczego.
5. Zapewnienie bezpieczeństwa na schodach poprzez zastosowanie materiałów antypoślizgowych i oznakowania dla osób słabo widzących lub niewidzących. Okładziny stopni i spoczników planuje się wykonać z granitu ciętego, promieniowanego (materiał o właściwościach antypoślizgowych). W projekcie wykonawczym zostanie uwzględnione oznakowanie zgodnie z zarządzeniem Prezydenta (guzy, żółte pasy)
6. Uwagi dotyczące układu drogowego ul. Chwiałkowskiego ? propozycje dotyczyły zarówno ograniczenia jak i zwiększenia miejsc postojowych, budowy wydzielonego chodnika po stronie południowej, utworzenia strefy zamieszkania, a wiec nie wydzielania chodników, zwężenia jezdni, rezygnacji z budowy miejsc postojowych.
Dla projektowanego odcinka przyjęto przekrój normalny składający się z jednej jezdni o dwóch pasach ruchu po 2,25m każdy oraz obustronnych chodnikach o zmiennej szerokości dostosowanej do odległości między krawędzią jezdni, a elewacjami budynków. Dodatkowo zaprojektowano zatokę postojową o szerokości 2,50m.
7. Pojawiły się uwagi i zapytania dotyczące szczegółów rozwiązań technicznych. Wyjaśniamy, że załączony do konsultacji plan sytuacyjny został opracowany z dokładnością odpowiadającą etapowi koncepcji. Szczegółowe rozwiązania techniczne w oparciu o warunki, są uzgadniane i zatwierdzane na etapie projektu budowlanego i wykonawczego.
Za wszystkie przesłane maile serdecznie dziękujemy.
Plan sytuacyjny
Wyjaśniamy:
Obowiązujące przepisy określone w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. 2000.63.735 ze zm.) nie zezwalają na stosowanie proponowanych podjazdów w postaci dwóch równoległych pasów usytuowanych na schodach. Na budowę pochylni, która spełniałaby warunki określone w rozporządzeniu brak miejsca. Z uwagi na opinię Miejskiego Konserwatora Zabytków schody mają zostać odtworzone według przedwojennej formy (brak możliwości zmiany kształtu, formy, funkcji). Brak też miejsca w terenie inwestycyjnym na budowę windy. Lokalizacja windy jest możliwa tylko po stronie północnej (za przyporami schodów). Jest to teren wychodzący poza granice obecnej inwestycji. Realizacja windy będzie uzależniona od możliwości nabycia terenu.
2. W ramach konsultacji pojawiły się różne opinie na temat lokalizacji szyny w stosunku do murków bocznych. Część osób sugeruje odsunięcie szyny od murków bocznych, część (w tym grupy rowerzystów) maksymalne przysunięcie i prowadzenie rowerów pod kątem. Przysuniecie szyny do murków bocznych gwarantuje bezpieczeństwo dla użytkowników pieszych. Szyna zlokalizowana zostanie pod poręczą. Z uwagi na brak normatywów, rozbieżne sugestie mieszkańców i nieliczne przykłady tego typu usprawnień w naszym kraju, mocowanie szyny do prowadzenia rowerów zostanie zaprojektowane w taki sposób, by możliwa była kilku centymetrowa regulacja położenia. Poza doborem optymalnego położenia takie rozwiązanie pozwoli wypracować dobre standardy do stosowania w przyszłości. Materiał i sposób mocowania szyny zostaną dobrane w taki sposób, aby w maksymalny sposób ograniczyć możliwość dewastacji.
3. Wiele wniosków dotyczyło pozostawienia istniejącej zieleni. Z uwagi na technologię rozbiórki i budowy nowych schodów oraz ograniczony dostęp sprzętu budowlanego (tylko od Dolnej Wildy i od północy - przez prywatne działki) konieczne będzie wycięcie wszystkich krzewów i części drzew (tylko w obrębie skarpy pomiędzy przyporami). Roślinność zlokalizowana na działkach sąsiednich pozostanie. Część roślinności zostanie przywrócona w ramach nowych nasadzeń natomiast wycinka drzew zostanie ograniczona do niezbędnego minimum.
4. Oświetlenie schodów Poza latarniami w stylu art-deco stylizowanymi i nawiązującymi do historycznych schodów zostaną doświetlone na wysokości nóg za pomocą lamp osadzonych w murkach bocznych. Rodzaj i moc lampek zostanie dobrany przez projektanta branży elektrycznej na etapie projektu wykonawczego.
5. Zapewnienie bezpieczeństwa na schodach poprzez zastosowanie materiałów antypoślizgowych i oznakowania dla osób słabo widzących lub niewidzących. Okładziny stopni i spoczników planuje się wykonać z granitu ciętego, promieniowanego (materiał o właściwościach antypoślizgowych). W projekcie wykonawczym zostanie uwzględnione oznakowanie zgodnie z zarządzeniem Prezydenta (guzy, żółte pasy)
6. Uwagi dotyczące układu drogowego ul. Chwiałkowskiego ? propozycje dotyczyły zarówno ograniczenia jak i zwiększenia miejsc postojowych, budowy wydzielonego chodnika po stronie południowej, utworzenia strefy zamieszkania, a wiec nie wydzielania chodników, zwężenia jezdni, rezygnacji z budowy miejsc postojowych.
Dla projektowanego odcinka przyjęto przekrój normalny składający się z jednej jezdni o dwóch pasach ruchu po 2,25m każdy oraz obustronnych chodnikach o zmiennej szerokości dostosowanej do odległości między krawędzią jezdni, a elewacjami budynków. Dodatkowo zaprojektowano zatokę postojową o szerokości 2,50m.
7. Pojawiły się uwagi i zapytania dotyczące szczegółów rozwiązań technicznych. Wyjaśniamy, że załączony do konsultacji plan sytuacyjny został opracowany z dokładnością odpowiadającą etapowi koncepcji. Szczegółowe rozwiązania techniczne w oparciu o warunki, są uzgadniane i zatwierdzane na etapie projektu budowlanego i wykonawczego.
Za wszystkie przesłane maile serdecznie dziękujemy.
Plan sytuacyjny