Prezentacja wariantów przebudowy ulicy Bukowskiej na odcinku od ulicy Polskiej do ulicy Zeylanda
Sprawę prowadzi Biuro Kształtowania Relacji Społecznych Urzędu Miasta Poznania).
2011-09-07
Podsumowanie konsultacji
We wrześniu prezentowaliśmy w zakładce "Projekty drogowe" pięć wariantów koncepcji przebudowy ulicy Bukowskiej na odcinku między ulicami Zeylanda i Polskiej. Na podany adres poczty internetowej wpłynęło 5 maili, w tym jeden od Rady Osiedla Ogrody. Poniżej przedstawiamy poruszaną tematykę:
- wprowadzenia zmiennej organizacji ruchu w zależności od pory dnia z wykorzystaniem tablic świetlnych nad poszczególnymi pasami ruchu (autor maila podał przykład autostrady w Chicago)
Wdrożenie rozwiązań sterowania ruchem polegających na wprowadzeniu zmiennej organizacji ruchu, które poprawnie i efektywnie funkcjonują na zamiejskich drogach szybkiego ruchu (np. na autostradach) jest zasadniczo ograniczone w warunkach miejskich z uwagi na znacznie mniejsze odległości między skrzyżowaniami oraz wynikające z tego znacznie mniejsze powierzchnie akumulacji niezbędne w czasie zmiany kierunku ruchu. Dlatego też wprowadzenie zmiennej organizacji ruchu na przedmiotowym odcinku ul. Bukowskiej byłoby bezcelowe i niefunkcjonalne. Ponadto jednym z założeń omawianego projektu (zgodnie z jedną z zasad określonych w polityce transportowej Miasta Poznania, przyjętej w 1999 r. uchwałą Rady Miasta) jest przyspieszenie przejazdu dla transportu zbiorowego, co przy przyjętych założeniach oraz konkretnych uwarunkowaniach wyklucza możliwość jednoczesnej poprawy warunków ruchu dla transportu indywidualnego. - przebudowy skrzyżowania Bukowska Bułgarska Polska, aby umożliwić przejazd autobusu w kierunku centrum z pasa do skrętu w prawo
Wniosek zostanie przekazany do uwzględnienia projektantowi. Dokumentacja projektowa zostanie rozszerzona tak, aby na skrzyżowaniu Bukowska Bułgarska Polska umożliwić przejazd autobusu w kierunku centrum, np. z pasa do skrętu w prawo. - likwidacji zatok autobusowych tam gdzie kilka lat temu samochody były kierowane na pas do lewoskrętu- dotyczy wariantu W0
ZDM zarekomenduje projektantowi aby na odcinkach ul. Bukowskiej, na których planowane są bus pasy, przystanki autobusowe zostały zlokalizowane na pasach autobusowych. Jednak ostateczne rozwiązanie zostanie przedstawione w ramach dokumentacji projektowej. - dopuszczenia skrętów w lewo na skrzyżowania w wariancie W1
W przypadku wprowadzenia wariantu W1 na skrzyżowaniach skręty w lewo zostałyby dopuszczone. - wyjaśnienia jak autobusy linii 63, 69, A będą skręcały w lewo
Skręty na skrzyżowaniach w lewo dla autobusów będą wykonywane na zasadach ogólnych z pasa ogólnodostępnego z zastosowaniem stref detekcji dla autobusów w obszarze skrzyżowania lub z wydzielonej fazy, przy czym ostateczne rozwiązanie zostanie przedstawione w ramach dokumentacji projektowej. - przeanalizowania innych niż prezentowane warianty np. wariantu z jednokierunkową w kierunku centrum ul. Marcelińską na odcinku od Wolsztyńskiej do Przybyszewskiego. Internauta proponował żeby jednocześnie Bukowska w kierunku lotniska (od Gorczyczewskiego do Przybyszewskiego) była ulicą z dwoma pasami, bez bus pasu;
przeanalizowaniu wprowadzenia jednego kierunku ruchu jednocześnie na ulicach Dąbrowskiego i Bukowskiej
Analiza wariantu W1 (jednokierunkowa ul. Bukowska dla pojazdów transportu indywidualnego) wykazała, że nie jest to rozwiązanie korzystne. Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na podstawowej sieci drogowej miasta powoduje nieproporcjonalne dociążenie ulic lokalnych i dojazdowych. - poszerzenia ul. Bukowskiej od Polskiej do Szamotulskiej
Jednym z założeń omawianego projektu było zachowanie istniejącego przekroju ul Bukowskiej.
Ponadto ze względów formalno-prawnych, społecznych jak i ekonomicznych rozbudowa ulicy nie jest możliwa (opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji administracyjnych w tym raportu oddziaływania na środowisko, budowa ekranów akustycznych, wycinka drzew, wykupy gruntów etc). Poza tym rozbudowa ul. Bukowskiej, aby była rozwiązaniem funkcjonalnym, powinna dotyczyć odcinka od Polskiej do Przybyszewskiego. - nowej organizacji przystanków i ułatwienia przesiadek, zwiększenia częstotliwości linii autobusowych, wprowadzenia dynamicznej informacji pasażerskiej, wyznaczenia parkingów typ P&R (zaparkuj samochód i jedź transportem zbiorowym)
Związane to jest z wdrożeniem działań systemowych bądź obszarowych. Dlatego postulaty zostały potraktowane jako wnioski i przekazane do przeanalizowania właściwym miejskim jednostkom organizacyjnym (m.in. do Zarządu Transportu Miejskiego, Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Urzędu Miasta Poznania). - zmiany zasady wydzielenia bus pasów w Wariancie W2a tj. wyznaczenia bus pasów od ul. Przybyszewskiego
O warunkach ruchu na ul. Bukowskiej decyduje skrzyżowanie z ul. Przybyszewskiego (odcinek II ramy komunikacyjnej - obwodnicy Śródmieścia). Jedynie wyznaczanie bus pasów na odcinkach przed tym skrzyżowaniem pozwala na skrócenie czasu przejazdu autobusów. - obawy, że w związku z likwidacją skrętów w lewo na skrzyżowaniach zwiększeniu ulegnie ruch na ulicach lokalnych
Przeprowadzone analizy w oparciu o model sieciowy dla Poznania i aglomeracji poznańskiej wykazały, że dla wariantów W2, W2a, W2b nastąpi nieznaczny wzrost ruchu (średnio o 25 pojazdów w tzw. godzinie szczytu). Problem istotnego zwiększenia ruchu dotyczy natomiast wariantów W1 i W1a (przy jednokierunkowej ul. Bukowskiej). - obawy o utrudnienia dojazdu do posesji przy ul. Bukowskiej
Dojazd do kilkunastu posesji przy ul. Bukowskiej nie ulegnie zmianie względem stanu istniejącego. Będzie możliwość przejazdu przez bus pas w celu dotarcia do nieruchomości.
Do ZDM wpłynęły także opinie wyrażające akceptację dla idei przyspieszenia transportu zbiorowego poprzez wydzielenie bus pasów w ul. Bukowskiej, w tym rekomendacje zarówno dla Wariantu W1 (bus pasy na całym analizowanym odcinku ul Bukowskiej) jak i W2a (odcinkowe bus pasy na ul. Bukowskiej do ul. Przybyszewskiego). Wnioskowano także o rozszerzenie tego typu rozwiązań komunikacyjnych na inne ulice (obszary) po których poruszają się autobusy.
Przedmiot konsultacji
Załączniki: