Budowa mostu Cybińskiego między Śródką a Ostrowem Tumskim w Poznaniu Z/2.30/III/3.3.1/559/06
Tereny Śródki i Ostrowa Tumskiego objęte są „Miejskim Programem Rewitalizacji dla Poznania”. Odbudowa mostu Cybińskiego, któremu uchwałą Rady Miasta Poznania z dnia 22 listopada 2007 r. nadano imię Biskupa Jordana, jest jedną z inwestycji przeprowadzonych na wskazanym obszarze. Projekt zakładający budowę mostu został dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków budżetu państwa w ramach Działania 3.3. Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Umowa o dofinansowanie projektu został podpisana w dniu 8 grudnia 2006 r. pomiędzy Wojewodą Wielkopolskim a Prezydentem Miasta Poznania.
Celem projektu było stworzenie pieszego połączenia komunikacyjnego między dwiema najstarszymi dzielnicami miasta jako elementu koniecznego dla wzmocnienia równomiernego rozwoju urbanistycznego oraz gospodarczego tych obszarów. Uzyskane w ten sposób połączenie starej dzielnicy Śródki z Ostrowem Tumskim, i dalej ze Starym Rynkiem przyczyni się do odtworzenia historycznego Traktu Królewsko-Cesarskiego. Obszar Śródki jest miejscem bogatym w zabytki architektury i sztuki o wysokim znaczeniu w skali narodowej. Niestety znaczna część terenu Śródki obejmuje obszary zdegradowane przestrzennie i funkcjonalnie. Odbudowa mostu podnosi atrakcyjność tej części miasta.
Z realizacją projektu wiąże się innowacyjna operacja transportu przęsła mostu św. Rocha, który służy obecnie mieszkańcom Śródki i Ostrowa Tumskiego. Konstrukcja mostu, ważąca 360 ton, była przewożona krótkimi odcinkami po torach kolejowych. Następnie dokonano przeniesienia przęsła nad mostem Mieszka I i ostatecznie konstrukcja została osadzona na nowo wybudowanych przyczółkach. Operacja przeniesienia mostu miała miejsce w dniach od 6 do 19 września 2007 r. Wzbudziła duże zainteresowanie mediów oraz mieszkańców Poznania.
W efekcie realizacji zadania powierzchnia wybudowanego obiektu wyniosła 1296 m2 o nośności 60 kN/oś. Most przeznaczony jest dla pieszych oraz dla ruchu rowerowego. Obowiązuje zakaz poruszania się po nim innych pojazdów, z wyjątkiem pojazdów służb ratowniczych.
Głównym wykonawcą inwestycji, wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego, było Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. oraz Grabowski, Król i Wspólnicy Biuro Inżynieryjno-techniczne KARO Sp.j.
Uroczyste otwarcie mostu Cybińskiego odbyło się w dniu 7 grudnia 2007 r. Towarzyszyły mu m.in. spektakl teatralny, przecięcie przez przedstawicieli miasta oraz zaproszonych gości wstęgi otwierającej most dla użytkowników oraz pokaz sztucznych ogni. Ostateczna wartość projektu wyniosła 8 604 609, 98 zł, z czego 75% wartości kosztów kwalifikowanych to dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego tj. 6 453 457, 48, 10% wartości kosztów kwalifikowanych to wkład z budżetu państwa – 860 460,99 zł, natomiast wkład Miasta Poznania został określony na poziomie 15%, czyli 1 290 691,51 zł. Okres realizacji projektu to od 31 sierpnia 2006 r. do 10 grudnia 2007 r.
Most Jordana został nagrodzony przez redakcję "Polskich Dróg", Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa, za oryginalną koncepcję wykorzystania przęsła starego mostu Św. Rocha w konstrukcji mostu łączącego obecnie Śródkę z Ostrowem Tumskim. Statuetkę "Polskie Drogi XXI" w imieniu Zarządu Dróg Miejskich odebrał dyrektor Jacek Szukała.