Zintegrowany system sterowania ruchem na ulicy Grunwaldzkiej w Poznaniu Z/2.30/I/1.6/24/05
Dla władz Poznania już od lat 80-tych XX wieku sterowanie ruchem było istotnym elementem zarządzania miastem. W 1995 r. podjęto decyzję o budowie nowego sytemu sterowania. Dzięki realizacji przedmiotowej inwestycji ul. Grunwaldzka na odcinku od ul. Palacza do ul. Malwowej została włączona do systemu sterowania ruchem Miasta Poznania, który dotychczas obejmował 111 sygnalizacji świetlnych.
Rola ulicy Grunwaldzkiej w systemie komunikacyjnym Poznania jest bardzo ważna z uwagi na fakt, iż obsługuje dwa duże osiedla mieszkaniowe, wiele zakładów przemysłowych i usługowych, kilka marketów, znaczny ruch pozamiejski, duży cmentarz komunalny oraz stadion na 40 000 miejsc. Poza tym ulicą Grunwaldzką biegnie trasa tramwajowa obsługująca 4 linie tramwajowe. W ramach projektu przebudowano 8 sygnalizacji. Są to sygnalizacje znajdujące się w następujących punktach:
- Grunwaldzka – Palacza,
- Grunwaldzka – Jugosłowiańska,
- Grunwaldzka – Miczurina,
- Grunwaldzka – Jawornicka,
- Grunwaldzka – Jeleniogórska,
- Grunwaldzka – Grodkowska,
- Grunwaldzka - Malwowa .
Przebudowa wskazanych urządzeń sterownia ruchem była niezbędna dla poprawy bezpieczeństwa ruchu i stworzenia dogodnych warunków ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej dla skrócenia czasu ich pojazdu.
Zaletami podłączenia poszczególnych sygnalizacji do Centrum Sterowania są m.in. możliwość monitorowania pracy poszczególnych sterowników lokalnych wraz z urządzeniami detekcyjnymi i sygnalizatorami, a także możliwość zarządzania pracą sterowników. Centrum Sterowania Ruchem ma swoją siedzibę przy ul. Góreckiej.
Umowa o dofinansowanie realizacji projektu została podpisana w dniu 10 listopada 2005 r. Projekt był realizowany od 30 września 2005 r. do 5 grudnia 2006 r. Wartość projektu to 4 550 000,00 zł, z czego 50% kosztów kwalifikowanych, czyli 2 275 000,00 zł to wkład z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wykonawcą inwestycji była firma ELMONT z Kostrzynia Wlkp.