Standardy utrzymania dróg
Poznańskie ulice zostały podzielone na sieci, celem zróżnicowania standardów utrzymania i dostosowania poziomu utrzymania do możliwości finansowych Miasta oraz potencjału sprzętowego wykonawców. Jednocześnie czas reakcji i podjęte działania są uzależnione od warunków pogodowych:
- sieć strategiczna (pierwsza kolejność) - o łącznej długości 272,3 km - to jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali. Czas reakcji: 1,5 - 2 godz od momentu wydania polecenia przez dyspozytora (centrum zimowego utrzymania).
- sieć podstawowa (druga kolejność) - o łącznej długości 259,4 km - to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej. Czas reakcji: 2 - 2,5 godz. od momentu wydania polecenia przez dyspozytora (centrum zimowego utrzymania)
- sieci lokalne (trzecia i czwarta kolejność) - o łącznej długości 342,5 km - to jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej, a także w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie. Czas reakcji: 3 - 4,5 godz. od momentu wydania polecenia przez dyspozytora (centrum zimowego utrzymania)
Działania na pozostałych jezdniach ulic miasta Poznania, nie objętych planowym zimowy utrzymaniem, odbywają się w trybie interwencyjnym, na podstawie dyspozycji wskazujących jezdnie do jednokrotnego odśnieżenia.
Drogi gruntowe są odśnieżane i posypywane piaskiem doraźnie uwzględniając zgłoszenia mieszkańców oraz spostrzeżenia ZDM. W pierwszej kolejności staramy się reagować na zgłoszenia o oblodzeniu od pieszych, gdyż dla nich takie oblodzenie jest szczególnie niebezpieczne. Groźne jest także oblodzenie występujące na odcinkach dróg gruntowych o znacznym spadku. Także w takich przypadkach staramy się reagować niezwłocznie. Należy jednak podkreślić, że tego typu działania doraźne rozpoczynamy dopiero po zakończeniu pracy pługoposypywarek na drogach utrzymywanych systemowo.